Project grasmaaierrobot

Het zit al een tijdje in m'n gedachten, om eens een grasmaaierrobot te maken, maar eerst moet wel m'n huidig project af...

De puzzel, hoe het geheel moet werken, hoe het in elkaar zal steken zit bijna in een, maar er ontbreken nog enkele puzelstukken.

een oplijsting van wat ik al heb, heb je een beter idee, shoot:

1)Behuizing--> te frezen met de CNC machine, heb al ruwweg een idee van de vorm...

2)Twee grote voorwielen (20-30cm) die aangedreven zijn met rubberwielen + een zwenkwiel medium formaat voor ondersteuning.

3)Voor de voorwielen: een relais per wiel als h brug + vermogentransistor voor pwm / aan en uit, sturing met µC

4)Bumpersensor met microswitches

5)aan/uitknop onderbreekt de stroom, samen met een paar simpele knopjes en ledjes om een en ander te bedienen (starten van maaien, stoppen,... status weergeven (bv rode led = ergens tegen aan het rijden, veranderen van richting)

6)ook relais voor aan/uit maaiinrichting

Waar ik nog niet echt over uit ben, ook niet echt veel ervaring mee:
1) batterij en lader (batterij zou liefst in systeem moeten blijven zitten. Lader zelfbouw? welke batterij? hoe groot?

2)Motoren voorwielen, ophanging?

3) maaiinrichting? Hoe een goed snijdend systeem ontwerpen?

4) einde gazon detectie, met draad? Hoe deze draad detecteren, moet daar ook stroom door vloeien? Eektromagnetisme? Resonantiekringen? Welke draad?

5)bestaan er tuinmaaialgoritmes? Ons gazon heeft een grillige vorm... hoe begin je eraan dat ie overal geweest is? gewoon van richting veranderen op einde gazon of als ie ergens tegen aan komt en hopen dat ie overal komt?

6)commerciele robotten hebben geen opvangbak meer zoals onze huidige grasmaaier, waar gaat het tuinafval heen?

die dingen kosten maar een paar honderd euro ofzo?
waarschijnlijk kom je aan onderdelen al duurder uit, laat staan de hoeveelheid werk die er nog bijkomt

lijkt me verstandig dat je iets of iemand opzoekt om zo'n ding eens in het echt te bekijken

verder wat antwoorden

1) zit een li-ion in, hij maait +- een uur, waarna een uur laden, capaciteit onbekend

2)ophanging hangt van de motor af, denk ook aan je toerental, denk dat je naar iets van een tandwielstelsel moet

3) er zit geen draaiend mes onder, meer 2 scheermesjes van 5cm

4) deze draad zit inderdaad rond met op een plek het laadstation, hier gaat een of ander pulsend signaal overheen die opgepikt word door 2 spoelen onder de voorste hoeken

5)die algeritmes zijn behoorlijk complex, denk niet dat die vrijgegeven zijn, het is in ieder geval niet zo maar omdraaien, er zitten allerlei patronen in

6) die maaien door uren te maken, (ordegrootte 4 dagen 10u voor 1000m3) waardoor het gras de kans niet krijgt om te groeien, de mm die eraf gaat is weer mest voor het gras, dit zie je niet

prijs commerciele robot +/- 1000€, een poging waard.

Anoniem

Op 1 november 2013 18:05:12 schreef EricP:
Wat kost een geit?

Dat ligt er aan. Als je hem ook melkt levert hij geld op :-)

fatbeard

Honourable Member

... alleen is de mest niet onzichtbaar (en dan hebben we het nog niet over de geur) ... :+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Ik zou na alle moeite niet de maaier zo laten stuiteren van hoek naar hoek. Een mooi stukje slimme software lijkt me beter.

Er is een hoop te vinden op internet over algorithmes, bv particle
filter en monte carlo

@fatbeard: geur is over het algemeen wel onzichtbaar hoor ;)

Begin eens met een blokkenschema van wat je wilt. Een paar kleine opmerkingen: ga niet alles zelf maken! Neem gewoon een elektrische grasmaaier als beginpunt, monteer daar een aansturing op en ga software schrijven met een goed algoritme, zodat je niet kriskras gaat rijden. Neem geen switsches maar IR-detectie, eventueel locatiebepaling door een paar bakens.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough