stroomsterkte stappenmotor

Hallo,
Ik heb een stappenmotor die aangestuurd wordt met een L6208 driver ic en µC. Nu is het zo dat deze bijna 1A stroom verbruikt bij stilstand, vanaf ie begint te draaien daalt de stroom tot een tiende van de stroom bij stilstand, is dat normaal?

benleentje

Golden Member

Ja dat is normaal. Mag deze motor wel 1A hebben, anders moet je de stroom ook nog eens begrenzen op de maximale waarde van de motor.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Lijkt mij zeker niet per se abnormaal - maar als je nou eens een typenummer of zo kon meegeven dan kon er allicht meer gezegd worden.

Of op zijn allerminst toch een foto, liefst met het etiket erbij op?

Je denkt toch niet dat we hier helderziend zijn? Wie helderziend is EN verstand heeft van electronica die kan elders VEEL meer geld verdienen...

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

foto's in dossier van m'n GIP van vorig jaar samen met linkje naar datasheet in bronvermelding, die ik nu op vrijwillige basis verder afwerk (geen schoolvraag meer dus):
http://www.treinbaanrian.be/downloads/dossier.pdf

benleentje

Golden Member

Je motor mag maar 0,6A max aan per wikkeling. Is die 1A per wikkeling gemeten of totaal voor de motor. Maar dan moet je ook weten hoeveel wikkelingen er op de moment geschakeld worden.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Die 1A is een ruwe meting met zo'n analoog paneelmetertje uit afbraak van toestellen en is de stroom die het ganse project verbruikt... Het verbaasde mij dat de stroom niet stijgt, maar heel sterk daalt als de motor begint te draaien?

[Bericht gewijzigd door electroschock op zaterdag 2 november 2013 18:46:00 (11%)

Zo'n motor is een spoel. Als die draait verandert de spanning geregeld van polariteit, zodat de zelfinduktie van de spoel de stroom beperkt.

Als de motor stil staat werkt dat niet meer. Dan is er alleen nog de koperweerstand die de stroom beperkt.

Dus eigenlijk is het niet 'normaal' als de motor in stilstand zoveel stroom verbruikt. Je hebt er niet veel aan in elk geval. Je kunt daar wel iets aan doen, maar dat gaat niet vanzelf.

Zo had ik het nog niet bekeken, ik redeneerde dat ronddraaien meer energie vergt dan stilstaan en dus meer stroom nodig heeft, maar idd dat is fout.

benleentje

Golden Member

Dus eigenlijk is het nietwel 'normaal' als de motor in stilstand zoveel stroom verbruikt.

Een stilstaande of heel langzaam draaiende motor verbruik veel stroom omdat je dan enkel nog de weerstand van het koperdraad hebt.

Als de motor gaat draaien gebeuren er 2 dingen.

  • De spoelen van de motor zijn een inductie een spoel dus. Een spoel werk het veranderen van stroom tegen waardoor de stroom maar langzaam kan stijgen en ook daarna langzaam kan dalen.
  • Het snel draaien van de motor wekt een tegen spnning op (tengen EMK ( elekto magnetische kracht)). Door de tegen EMK is de werkelijke spanning over de spoelen van de motor lager waardoor ook de stroom lager word.Hoe groter de snelheid van de motor hoe hoger de tegen EMK en de lager de stroom. Als de stroom op een gegeven moment te laag word verliest de motor ook kracht.

Op 2 november 2013 20:07:33 schreef electroschock:
Zo had ik het nog niet bekeken, ik redeneerde dat ronddraaien meer energie vergt dan stilstaan en dus meer stroom nodig heeft, maar idd dat is fout.

Dat klopt bij een normale motor wel maar niet bij een stappen motor. Maar ook als je een normale motor onder spaaning blijft houden als het stilstaat verbruikt het veel stroom. Een stappen motor moet onder spanning blijven staan want ander kan een klein duwtje je hele positie verplaatsen en weet je niet meer waar je bent.
Een normale motor is spanning gestuurd. JE zet er een spanning op en het gaat draaien. Hoe groter de belasting op de motor van wat er bewogen moet worden hoe meer stroom de motor verbruikt.

Een stappen motor is als je een goede driver hebt stroom gestuurd je kan er dan met weerstanden de max stroom instellen. De stappen motor krijgt ongeacht wat het moet aandrijven altijd de ingestelde stroom als maximum. Een stappen motor kan daardoor altijd zijn maximale kracht uitoefenen. Als de stappen motor te snel draait kan de maximale stroom niet gehaald worden en verliest dan kracht. Dit is dan het maximum toerental wat je kan behalen. Soms kan je de spanning verder verhogen maar dat heeft ook een maximum bepaald door je driver en door je stappen motor.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 2 november 2013 20:15:53 (43%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Een draaiende motor heeft inderdaad meer energie nodig om te draaien.

Bij een stilstaande motor wordt alle elektrische energie omgezet in warmte....

Lambiek

Special Member

Dat is heel normaal bij een stappenmotor, benleentje heeft het al omschreven. Zelfs als je een stappenmotor belast, gaat de stroom nauwelijks omhoog. En als de stroom wel zienbaar oploopt, gaat de motor stappen missen.

Wat er meestal gebeurt bij een zelfbouw stappenmotor driver; is dat er geen stroomregeling wordt toegepast, en dat geeft nu precies het probleem waar jij mee zit.

Je zou bijv een L297 toe kunnen passen, daar zit een mogelijkheid in om de stroom te regelen.
http://www.technologicalarts.com/myfiles/data/AN470.pdf

Of je koopt een gebouwde driver.
http://www.stappenmotor.nl/Stappenmotor/Microstapdrivers/Drivers%20glo…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik ben wel tevreden over de polulu stepper drivers:

http://reprapworld.com/?searchresults&cPath=1591_1599

Ook stukken goedkoper.

Anyway, de stepper driver die jij gebruikt, zou ook current limiting moeten toepassen, net als de A4988 of drv8825.

Dus er zijn twee opties: Ofwel je draait veel te snel voor deze situatie, of je moet je motor spanning omhoog gooien.

Als ie bij 100mA (uit je startpost) nog goed draait, zou je eigenlijk je currentlimit gewoon naar 100 of 150mA moeten terugdraaien.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 4 november 2013 10:14:58 (58%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Dat is inderdaad een leuk klein ding rew. En met 2.2A geschikt voor de kleine stappenmotoren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Dat is inderdaad een hele mooie driver ik heb veel van die steppers die minder dan 2A verbruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

M'n driver is voorzien van een input voor de stroomregeling, maar eerlijk gezegd, ik gebruik die niet. Zou het dus beter zijn om de spanning te verhogen (bv naar 45V) en de stroomregeling in te stellen met 2 weerstanden?

De stroom zou ik gewoon instellen op b.v. 0.8* wat je max mag doen van je stepper. Vervolgens testen of het werkt. Als het goed werkt, kan je de stroom reduceren totdat het stopt met werken. Daarna verhoog je de stroom voor een goede marge. B.V. 1.5 maal.

Als het niet goed werkt en je denkt dat de stroom te ver terugloopt terwijl je hard draait, moet je de spanning verhogen. Maar ik zou daar vooralsnog niet mee beginnen.

De hamvraag voor mij is: Hoe snel probeer jij te draaien als de stroom zo ver terugloopt? Hoeveel stapjes per seconde? Hoeveel omwentelingen per seconde? Wat voor stappenmotor?

P.S. Ik gebruik m'n polulu driver voor 3.1V 2.5A stappenmotoren op 12V. De stroom stel ik in op iets van 1A, moet maar goed gaan. Het probleem is dat de "blank" time van de chip te lang is. Hij schakelt af als de stroom de gewenste waarde bereikt. Maar mogelijk capacitieve belasting op de output zou er voor zorgen dat ie vaak ten onrechte direct afschakelt. Daarom is er een "kijk de eerste 1 µs niet naar de stroomsterkte" schakeling ingebouwd, maar doordat de spanning hoog en de inductie laag is, bereikt hij de max stroom al binnen die µs. De instelling "altijd fast decay" blijkt dan de boel te "fixen".

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 8 november 2013 11:12:14 (34%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Zou het dus beter zijn om de spanning te verhogen (bv naar 45V) en de stroomregeling in te stellen met 2 weerstanden?

Volgens de datasheet moeten jouw stappenmotoren 0,6A hebben.
Verhogen naar 45 enkel als je driver het aankan en ook de spoelen in de stappenmotor geschikt zijn voor deze spanning. Dat is dan de isolatie van de spoelen yo de buitenkant/ andere spoel.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Die spannings verhoging heeft volgens mij alleen maar zin als je hoge toerentallen wil halen met je stappenmotor.

Maar als het goed is staat de max spanning in de specs van je motor.

En mocht je de spanning verhogen, dan heb je die stroomregeling zeker nodig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

Op 8 november 2013 17:13:13 schreef Lambiek:
Die spannings verhoging heeft volgens mij alleen maar zin als je hoge toerentallen wil halen met je stappenmotor.

JA dat klopt maar ik wou TS enkel waarschuwen om niet zomaar de spanning radicaal te verhogen zonder te controleren of dat ook kan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Ja daar heb je helemaal gelijk in. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Is 2 tr/s dan zoveel voor een stappenmotor? Ik geraak nu gewoon op 12V aan 25tr/min. De motor drijft een trapeziumspindel aan met een spoed van 4mm, ik hoop toch op een verplaatsing van een 380mm/min...

Lambiek

Special Member

Op 8 november 2013 23:16:56 schreef electroschock:
Is 2 tr/s dan zoveel voor een stappenmotor?
Ik geraak nu gewoon op 12V aan 25tr/min.

Wat is het nu, toeren per sec of toeren per min?

Twee toeren per sec is 120 toeren per min.
En de snelheid die zo'n motor kan maken hangt helemaal van het type motor af, als het een motor uit bijv een printer is, die kan niet zoveel toeren maken (met nog een redelijk koppel) dan een echte hybride stappenmotor. Die halen met een goede regelaar wel tot 2000 toeren per min of meer.

De motor drijft een trapeziumspindel aan met een spoed van 4mm, ik hoop toch op een verplaatsing van een 380mm/min...

Dan moet jou motor 380:4 = 95 toeren per min of 1.6 toeren per sec gaan lopen. Dat ligt dus (zoals ik al zei) aan het type motor, of die het aan kan. En wel met een nog redelijk koppel.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

toen ik in 1987 aan een project werkte, was de stappenmotor in dat project geschikt om 300 stappen per sec te doen. Dat is anderhalve omwenteling per sec. Dat is behoorlijk in de richting van wat jij nu wil.

m.i. moet je dat op de nominale spanning van de motor kunnen doen. Hoogstens 2x hogere spanning met stroombegrenzing gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ik denk dat het net gaat met zijn motor, (mocht het er een uit een printer zijn) meestal halen ze een stapfrequentie van 1KHz.

Dan licht het er nog aan of hij in hele stap of halve stap modus werkt, en hoeveel het aantal stappen per omwenteling is.

Als het een 200 staps (1.80per stap) motor is, en je wil twee toeren per sec halen bij hele stappen is dat een stapfrequentie van 200 X 2 = 400Hz.
Bij halve stappen wordt dat 400 X 2 = 800Hz.

Wil je micro stappen gaan doen, dan kom je bij 1/4 stap al boven de 1Khz uit, 800 X 2 = 1600Hz. En dat ga je frees ik niet halen met een zelf gemaakte stappenmotor driver.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

200stappen/toer, en met hele stappen ben ik al content in mijn systeem...