draaiorgel

Ik zit eigenlijk met twee problemen, waarvan de eerste maar betrekkelijk "elektronica" is. Toch maar stellen dacht ik.

Ik zoek naar de geschikte overbrenging in mijn draaiorgel-project. Dat kan namelijk via een snaar (algemeen gebruikelijk) of via een dunne as met aan weerskanten haakse tandwielen. Weet iemand iets meer over de efficiency? Men zegt dat tandwielen meer kracht kosten.

Ik wil de zaak beslist ook met een motor(-tje) aandrijven. Dezelfde "men" zegt dat ongeveer 250 watt nodig zal zijn. Continu vermogen, in elk geval vijf minuten of langer. Dat zou kunnen met een of andere gebruikte 12 of 24 volt motor, maar een moderne brushless motor lijkt aantrekkelijker. In elk geval is een constant toerental nodig, gezien het feit dat de nodige kracht wat kan variëren en de accuspanning van 12 of 24 volt zeker varieert.

Mijn site is www.hohavo.nl.

Als je een "relatief dure" BLDC controller koopt, die "helikopter" mode heeft, dan kan ie in "constante-toeren" mode.

Bedenk wel dat het toerental dan rond de 3000-10000 RPM zal liggen. Dat moet dus behoorlijk omlaag, en zal niet met 1 tandwiel of snaar gaan. En omdat die motoren bedoeld zijn om in een vliegtuig of heli te zitten met heel veel luchtstroming en een korte batterij-levensduur, kan het zijn dat het opgegeven vermogen (dat is trouwens vaak rond de 10k, en schaalt vrijwel lineair met het toerental!) wat hoog is voor "continue gebruik".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/