Omdraaien elektromotor

Ik heb uit een speelgoedhijskraan de module gesloopt waarin de electromotor, de tandwielen en de spoel zitten waaromheen het touwtje zich op en af moet rollen. In de hijskraan moesten 4x1,5V batterijen. Er staat geen merk op de motor.
Ik wil dit gebruiken in de volgende constructie. Ik zet deze module vast in een pvc buis. Vervolgens moeten personen die deze constructie bezoeken er een batterij in doen (vaak zie ik 9V batterijen gebruikt worden), en is de bedoeling dat het motortje gaat lopen en het touwtje zich afwikkelt waardoor er een zelfgemaakt beeldje van kunsthars onder uit de pvc pijp tevoorschijn komt. Wanneer ze een vraag hebben beantwoord over dit beeldje is het de bedoeling dat het touwtje zich weer oprolt en het beeldje weer in de buis verdwijnt.
Ik heb inmiddels heel wat gegoogled en ben zover gekomen dat ik twee enkelpolige wisselschakelaars hiervoor kan gebruiken. Op andere pagina's wordt er gesproken over momentschakelaars.
Graag zou ik van jullie willen weten of dit kan en klopt en ook wat voor batterijen er nodig zijn.
Mijn vervolgvragen zijn: aan de (gesloopte) electromotor zitten draadjes. Hoe weet ik nu wat de - en + is? Er is op het motortje niets te zien. Hoe weet ik eigenlijk wat voor soort motortje het is? Hoe maak ik deze vast aan de enkelpolige wisselschakelaars? Hoe kan ik enkelpolige wisselschakelaars een de constructie vastmaken?
Mochten er nog dingen zijn die ik vergeten heb te vermelden dan hoor ik het graag. Ik weet niet meer van electronica dan ik op het VWO heb geleerd en alles wat ik tot nu toe heb opgezocht.

Moet het motortje twee kanten op kunnen lopen op een batterij, en dat moet met een enkele schakelaar bediend worden? Dat is niet erg lastig.

Bekijk dit even, en dan vooral de post van Pros:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/51380

Simpeler ga je het niet krijgen.
Over je motordraadjes, als je die 'verkeerdom' aansluit, draait je motor andersom. Gewoon even proberen dus.

Bedankt voor je advies. Ik moet dus een dubbelpolige wisselschakelaar erbij plaatsen. Duidelijk tekeningetje trouwens.

Lambiek

Special Member

Hier heb je nog een voorbeeld.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/voorbeeld%20-%20motor%20ompolen.jpg
Als je het zo maakt, heb je één dubbelpolig relais nodig, twee eindschakelaars, en een draaischakelaar of tuimelschakelaar.

Als ze nu de schakelaar omzetten komt het beeldje te voorschijn, door de eindschakelaar kan hij nooit te ver omhoog komen. Als ze klaar zijn zetten ze de schakelaar weer terug en zakt het beeldje weer op zijn plaats, nu zakt hij tegen de onderste eindschakelaar aan. Op deze manier kan er niets stuk gaan. De diodes zijn er voor om de eindschakelaar even te overbruggen als deze open staat.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Heel fijn Lambiek. Ik was inderdaad vergeten dat het motortje moet stoppen wanneer het beeldje is gekomen en ook weer moet stoppen wanneer het beeldje terug in de buis is gehesen. Alleen... dit tekeningetje kan ik niet lezen. Kun je er alsjeblieft nog wat uitleg bij schrijven? Ik ben nu eenmaal een wiskundige en geen natuurkundige.

Frederick E. Terman

Honourable Member

De diodes zijn er voor om de eindschakelaar even te overbruggen als deze open staat.

Je zou ze desnoods nog kunnen uitsparen door de eindschakelaars niet in de moedercontacten, maar in de betreffende wisselcontacten van K1 te zetten. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja, inderdaad geocaching. Eens wat anders dan een kistje onder een steentje. Maar ik ben een vrij grote leek op electronica gebied, dus alles graag in jip en janneke taal. Ik probeer alles te googlen wat ik lees en hoor maar het valt niet mee om het geheel te begrijpen.

Wat is een eindschakelaar trouwens? Het klinkt heel logisch maar ik kan me er niets bij voorstellen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 28 november 2013 18:46:04 (16%)

Lambiek

Special Member

Op 28 november 2013 17:36:21 schreef Frederick E. Terman:
Je zou ze desnoods nog kunnen uitsparen door de eindschakelaars niet in de moedercontacten, maar in de betreffende wisselcontacten van K1 te zetten. :)

Ja dat kan, maar dat kost je extra bedrading. En op deze manier hou je het lekker compact.

Op 28 november 2013 17:08:48 schreef BeeksePythagoras:
Alleen... dit tekeningetje kan ik niet lezen.

Brilletje nodig. >:)

S1 = een enkelpolige wisselschakelaar.
K1 = een relais met dubbelpolige wisselcontacten.
F1 = galszekering.
D1, D2 en D3 = diode.
Eindschakelaar = een microswits met wisselcontact.

Ik zie dat er geen goede text bij de eindschakelaars staat (open en dicht), ik had een voorbeeld voor iemand anders gemaakt voor een klep die open en dicht gestuurt moest worden. Ik had het even aangepast voor jou, maar zie dat ik de text niet veranderd heb.
Eindschakelaar open wordt eindschakelaar boven, en eindschakelaar dicht wordt eindschakelaar beneden.

Even wat verdere uitleg;
Als je S1 omzet schakeld het relais K1 om, de motor begint te draaien tot dat eintschakelaar boven open gaat (motor stopt, beetje is boven).

Als S1 nu weer de andere kant opgezet wordt schakeld het relais K1 weer om en de motor draait nu de andere kant op, het beeldje gaat weer naar beneden tot dat de eindschakelaar beneden bediend wordt (motor stopt weer, beeldje is beneden).

De diodes bij de eindschakelaars zorgen er voor dat er even stroom kan gaan lopen tot de eindschakelaar weer dicht is, als die er niet zouden zitten kan de motor niet meer gaan lopen als er een eindschakelaar open zou zijn. D3 is in dit geval niet echt nodig, maar kan ook geen kwaad.
Die is ervoor om de relaispoel te blussen (ter bescherming van S1).

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is zo, meer kan ik er niet van maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.