L293D info motorsturing l/r

Beste,

Ik wil kerst-kabelliftje van een kennis repareren waarvan de H brug stuk is.(werkt op 6v/200ma)links/rechts omdraaien gebeurt via schakelaar parallel op motor zit een keramische condensor. ik heb deze proberen repareren maar de printbanen zijn rot lossen allemaal dus een nieuwe schakeling lijkt mij de beste optie, Nu de vraag; ik heb hier op het forum een schema gezien met een L293D zie link,(l293d meer vermogen)

http://www.uploadarchief.net/files/download/eindtrapje%20-%20met%20-%2…
http://www.circuitsonline.net/forum/view/99004/1/l293d

Ik vraag me af of ik probleemloos met deze schakeling het motor links/rechts ga kunnen laten draaien ivm het perdirect omdraaien van de stroomzin.
en heb ook gelezen als je bv 6v op pin 8 us zet voor voedingsspanning motor dat deze maar +- 4.5v zal leveren...dus motor gaat te traag draaien.
heeft iemand een betere oplossing schema of ander ic hiervoor

alvast bedankt

Wat je gelezen hebt over de motor spanning van 4.5V bij een bron van 6V is half correct. Als je meet over de "+" van de motor, en ground, dan krijg je inderdaad 4.5V. Maar je low side switch, de min op de L293D geeft ook een verlies. Je motor spanning minus alle verliezen komt met een voedingsspanning van 6V op ongeveer 3.4V te liggen. 1.2V verlies aan de - kan van de L293D, en nog eens 1.4V verlies, aan de + kant. FYI, de L293D en L293d zijn dezelfde chips, maakt niets uit.

Oplossing: spanningsbron (nu 6V verhogen naar 6+2.6=8.6V), of een zogenaamde MOSFET H-brug maken/kopen. Als je verstand hebt van elektronica kan je er zelf wel een maken, en ik moet even kijken naar IC's met een MOSFET H-brug er in, die zijn namelijk zeldzamer en meestal voor hogere vermogens.

Edit: Zoek op eBay maar eens op MC33886, dan vind je wel een paar kant en klare pcb's met die chip er op. Het is een MOSFET H-brug met een verlies van (U=I*R, 0.2A*0.14Ω=)0.028V verlies bij 200mA, of te wel, verwaarloosbaar.

[Bericht gewijzigd door Thommm op dinsdag 26 november 2013 19:10:56 (13%)

Lambiek

Special Member

Hier heb je een schema met de L293D, die is zwaar genoeg voor jou toepassing.
http://www.uploadarchief.net/files/download/mini%20-%20motorregelaar%20-%204011.jpg
Je hebt nog wel een pwm modulatortje nodig, maar die kan je bijv met een NE555 maken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 26 november 2013 21:51:28 schreef Lambiek:
Hier heb je een schema met de L293D, die is zwaar genoeg voor jou toepassing.

De L293D is inderdaad zwaar genoeg, maar het is vooral de spannings drop die voor hem te groot is, als ik de TS tenminste goed begrijp.

Lambiek

Special Member

Dan voed hij hem toch gewoon met een 9V batterij ipv 6V.
Hij zal toch ook nog een spannings regelaatje nodig hebben voor het logica gedeelte, dat is 5VDC. Daar kan hij dan gewoon een 7805 voor nemen.

Op 28 oktober 2013 15:32:47 schreef vidivic:
Beste,
Ik vraag me af of ik probleemloos met deze schakeling het motor links/rechts ga kunnen laten draaien ivm het perdirect omdraaien van de stroomzin.
en heb ook gelezen als je bv 6v op pin 8 us zet voor voedingsspanning motor dat deze maar +- 4.5v zal leveren...dus motor gaat te traag draaien.

Ik zie nu pas dat je mijn oude schema al te pakken had. :+
Zoals ik hier boven al zei, gewoon een blok batterij pakken, of je neemt een kleine stekkernetvoeding van 9VDC.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op woensdag 27 november 2013 09:11:44 (59%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fatbeard

Honourable Member

Als je een motor(tje) in één klap omschakelt van linksdraaien naar rechtsdraaien kan de stroom behoorlijk hoog oplopen, de vraag is of de L293D daar tegen kan.
En zelfs als-ie daar tegen kan, zijn de krachten die opgewekt worden aanzienlijk: de motorbevestiging krijgt het zeer zwaar te verduren (als je het test met een losliggende motor springt die letterlijk van de tafel af).
Dezelfde problemen ontstaan als de motor van volle snelheid in een klap geremd (kortgesloten) wordt.

Het is dus zaak om de motor eerst gecontroleerd tot stilstand te laten komen (door terugregelen van de PWM of hem in vrijloop te zetten) voordat de draairichting wordt omgekeerd; de boel blijft langer heel, zowel elektrisch als mechanisch.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.