24 VDC motor op 12 VDC?

Beste forumgenoten,
Ik heb een motor 24 VDC van een hydraulische compactgroep en wil deze doen draaien op 12 VDC.
Kan dit? Als ik een batterijlader van 12 VDC aansluit op de motorklemmen draait hij met een behoorlijk toerental.
Wat als de motor belast moet draaien bij 12 VDC?
Met vriendelijke groeten.
Slesseman

Wat denk je zelf. Als je veel minder (Het zal zelfs een stuk minder als de helft zijn.) vemogen in je hydralische system acceptabel vind kan het prima.

Weet niet wat een hydraulische compactgroep is maar ik denk dat het dus niks wordt.

benleentje

Golden Member

Dat kan prima. Een gelijkstroom motor kan altijd op een lagere spanning werken.
Je zal in je hydraulische systeem wel een lagere flow en einddruk tot lief moeten nemen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Als je met een ongeveer een kwart van het motorvermogen toekomt, dan is dat geen enkel probleem.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

De koeling word natuurlijk ook een stuk minder.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ik geloof niet dat dit wat gaat worden
Ik ken maar weinig machines die wegkomen met 1/4 van het vermogen
En als dat wel lukt met goed merkbare prestatieverliezen

Edit: staat niet bij dat je hem in de originele machine gaat gebruiken, dan blijft het afwachten natuurlijk
Ps die aangeboden heftrucklader niets voor je? 24v 15A zul je een eind mee komen

[Bericht gewijzigd door DK op dinsdag 3 december 2013 20:32:53 (13%)

Hoe komen jullie erbij dat het ding maar een kwart van het vermogen zou leveren? Als het nou een verwarmingselement was, vooruit, dan had je de halve spanning en dus de halve stroom en een kwart van het vermogen, maar dat gaat voor een elektromotor dus niet op.

Bij een gelijk koppel zou je iets minder dan de helft van het nominale toerental krijgen; hoeveel minder, is afhankelijk van het rendement van de motor. Naarmate het rendement hoger wordt, kom je dichter in de buurt van de helft van het nominale toerental, en dus de helft van het mechanische vermogen. Als het een motor is met een laag rendement, waarbij het toerental bij belasting al snel inzakt, kun je fors lager dan de helft van het vermogen uit, maar voordat je op een kwart zit, heb je echt een waanzinnig slechte motor te pakken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
jerome

Golden Member

Zeer juist! Het gaat prima om met een hydraulische groep van een laadlift(24V) van een vrachtwagen een werktafel voor een motorfiets te liften op 12V, omdat deze op 24 veel te bruusk werken. De ventielen en de relais moeten wel op de juiste spanning werken.

Dat van die relais is een van de redenen waarom ik een 12 VDC wil proberen. De relais werken op 12V en ik zie ertegen op om die te vervangen. Een mindere flow is geen probleem, het gaat dan wat trager. Of de druk voldoende is valt nog af te wachten. Ik ga het toch eens uittesten en hou u op de hoogte.
Uw opmerkingen waren erg nuttig.
Met vriendelijke groeten.

benleentje

Golden Member

Precies het gaat wat trager en je zal wat minder druk hebben. Omdat het trager gaat zal je alleen daardoor al met minder vermogen af kunnen. Dus gewoon proberen.
En als het toch niet werkt. Je kan ook enkel en alleen de pomp op 24V sturen en de rest 12V laten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 3 december 2013 22:22:56 (26%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.