kanalen-Sturing

Off topic.
Na een tijdje inactief om medishe redenen; wegnemen van een stuk long en opnieus twee maal operaties voor ontstekingen en abcessen op diezelfde long, ben ik hier terug met volle ambitie.
Diegenen welke mij van een paar maanden geleden nog herhinneren weten dat ik mij voorral interesseer in robotica en bijhorende RC- afstandbedieningen.

Kort uitgelegd ben ik nu bezig met een robot(tank conrad) waar ik vier kanalen nodig heb met daarop de robotarm van Velleman KSR10 (5 motoren en licht welke voorlopig niet gelijktijdig hoeven te werken).
Het gaat over deze robotarm-moren welke werken op 4 batterijen; 3V met positief en negatatief met middelpunt(-3V _ 0 _ +3V)en met een mechanische veiligheid voor de einde koersen.
Voor de RC bediening heb ik een Holtec 12D-12e met in zender en ontvanger een multiplexer HCF 4067 BE(BCD naar 16 uitgangen met enable en Common).

De motorrichting van de robotarm doe ik met een soort halve H-brug( een PNP en een NPN transistor wwarvan de gemeenschappelijke collectors naar de motor gaan met de andere kant van de motor naar de 0V.De Emittor van de PNP aan de +3V en die van de NPN aan de -3V.De basissen stuur ik dan met een spanning van OV via weerstand 1K.
Dit werkt zonder problemen.

Echter bij de decoderuitgangen HCF4067 met apparte voeding 5 volt en de - gemeenschappelijk met de 0V van de robotarm zijn er wel problemen.De niet gebruikte uitgangen van de decoder komen positief te liggen als ik ze aansluit op andere motoren.
De common en de aansluitingen op een andere polariteit gaf hetzelfde probleem en een stuurtransistor bleek ook niet te helpen.

Wat doe ik verkeerd; eventuee een andere hint,oplossing of tussenschakeling decoder - motorsturing.

Groetjes.
Bob

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Hallo Opabob,

Heb op mijn 72 ste ook een KSR10 gekregen en een K8055.
Naast de handbediening ook de USB aansluiting er bij gekregen.
Enorm leuk ook voor mijn kleindochter (11), een echte kleine techneut.

Heb op een grondplaatje achter de K8055 6 relais geplaatst en aparte 12 V voeding, verbonden met de KSR10 via een 11-aderige doorgenipte monitor-kabel.
Tussen de batterijen ook nog 2 metalen plaatjes geplaatst en op de batterijbehuizing een 12V relais zodat de motoren ook op halve kracht kunnen lopen.

Heb het Visual basic-programma bij de KSR10 uitgebreid, gelijk aan het programma van de USB-aansluiting.
Werkt hardstikke goed, maar als het werkt wil je altijd verder.
Dus op de kop van de KSR10 3 LDR's vastgeplakt en het programma verder uitgebreid zodat de KSR10 automatisch steeds de sterkste lichtplek opzoekt.
Ben nu bezig om via vork-licht-sluizen en schuifjes met ingeknipte gleufjes de bewegingen van de KSR10 niet meer door middel van loop-tijd, maar dmv de pulsen van de lichtsluizen, die opgepikt worden door de digitale ingangen van de K8055, zodat de onnauwkeurigheid van de bewegingen van de KSR10, samen met de halve spannings-schakeling beter te controleren zijn.
Het leukste is natuurlijk het programma telkens zo uit te breiden dat de KSR10 doet wat ik wil.
Mijn probleem is om het aparte USB-deel ergens anders voor te gebruiken, maar ik krijg geen grip op de programmatuur van de USB commando's naar de 3 IC's die normaal de 5 motoren van de KSR10 aansturen.
Misschien kunt u, of een van uw kennissen mij helpen ??
Ik werk normaal met Visual Basic.net of studio 3, dus al een oudje, maar voor mij nog begrijpenlijk.

Bij voorbaat dank voor de reactie.

Afz. Multech