nalatenschap.

Anoniem

Een beetje luguber onderwerp waar niemand graag over praat.
Doodgaan, het overkomt ons allemaal ooit eens. Niet enkel oude knarren, en niet iedereen heeft de tijd daar eens rustig over na te denken. Aanleiding tot dit topic was een goede vriend die onlangs domweg gestikt is in een stuk pizza op restaurant.

Veel elektronici hebben een indrukwekkende verzameling waar ze veel belang aan hechten. Het grootste deel van de goederen heeft geen handelswaarde, maar is waardevol voor de hobby. Helaas hechten de nabestaanden zo goed als geen waarde aan zo'n werkplaats vol "rommel".
Opzet, meubeltjes en schilderijen vinden soms nog gegadigden,
maar kastjes vol onderdelen en dozen transfo's niet.
De familie zoekt gereedschap uit wat nog kan dienen,en de rest verdwijnt naar het stort.
Toch bevatten deze verzamelingen vaak zeldzame of kostbare zaken die in de juiste kringen gegeerd zijn.
Zo heb ik een redelijke collectie radiobuizen, en vooral dan grotere exemplaren als zendbuizen. Die zouden bij menig technieker mooi staan op een kast in de hobbykamer. En enkele redelijke scopen, en hf generatoren , en gebundelde radiotijdschriftrn uit de jaren 30 enz..

Niet echt de grot van Ali Baba,of de loods van Kareltje, maar ik denk er toch sterk over eens op papier te zetten, wat er eventueel met wat zou moeten gebeuren en wie daarvan moet verwittigd worden in geval dat...
Ik verwacht niet meteen dat mijn vrouw met allerlei rommel waar ze niets van kent gaat sjacheren op E-Pay, maar het is een geruststellende gedachte, dat niet alles in de kliko en aanverwanten verdwijnt.

Het is ook leuk als je je vrienden nog een laatste pleziertje kunt gunnen. zodat ze later niet enkel kwaad vertellen over je.(de aasgieren :-) )

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Anoniem

Had ik het niet gedacht? Je hoofd ligt nog niet, en daar komen ze al aangezwermd :-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 9 december 2013 22:39:58 (50%)

Allereerst gecondoleerd met je vriend. En hoewel het vast niet de bedoeling was van je topic, wil ik iedereen aanraden zich eens te verdiepen in de Heimlich-maneuvre. Met wat we op televisie ooit hadden meegekregen hebben mijn collega en ik een andere collega van stikken weten te redden in een restaurant in het hotel waar wij voor zakenbezoek verbleven. Flink geschrokken, en met diezelfde schrik vrijgekomen. Het aanwezig personeel stond er maar een beetje bij, en had nog niet eens de tegenwoordigheid van geest om een BHV'er om te (laten) roepen. Nadien heb ik nog eens goed op internet gelezen hoe we de greep wellicht (nog) beter hadden kunnen uitvoeren. Het is echt niet heel moeilijk, maar het scheelt een hoop als je gelijk zonder twijfel aan de gang kunt. Het beste is een praktijkcursus, maar de Heimlich-maneuvre is één van die dingen die zelfs vanaf een plaatje al bijna te leren is.

Verder is wat je aankaart zeker een punt tot nadenken. Meestal zijn 'wij' toch een beetje einzelgängers die niet dagelijks hobby-genoten over de vloer hebben, en weet vrouwlief, of andere nabestaanden dus niet zomaar wat ze met een collectie aan moeten.

Misschien een briefje bij je testament. Of als je geen testament hebt: in de bovenste lade van je bureau:
"Graag het forum van circuitsonline.net informeren over mijn vrijgekomen rommel. Ze halen het graag op."

En voor de nabestaanden die dit topic ooit via Google nog op het spoor komen: Jaarlijks wordt overtollige apparatuur en onderdelen opgehaald om te verkopen ten gunste van de financiële dekking van deze elektronica-site (circuitsonline.net) en bijbehorend forum. Het zou een mooie oplossing kunnen zijn om contact op te nemen met iemand van Het Team, en zo alle spullen bij hobbyisten terecht te laten komen, zonder dat het gelijk een hoop heisa oplevert.

De overledene had dat vast fijner gevonden dan de stort!

If you want to succeed, double your failure rate.

Sorry, kon het niet laten....
Te voor de hand liggend :-)
Maar ik begrijp je standpunt.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
High met Henk

Special Member

die heimlich greep moet je niet te enthausiast doen zoals ik bij de BHV cursus deed.

geloof dat zijn longen er zowat uit kwamen....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Yup.... Zo heb ik ook de collectie van mijn vader nog net op tijd kunnen veiligstellen. Heb ze pas verhuisd naar mijn zolder omdat bij mijn ma "die rommel" alleen maar in de weg stond en als er niet snel iets mee ging gebeuren het in het container "recyclage"-park zou eindigen......

Maar die dingen gebeuren inderdaad wel..... Sad but True....

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
pamwikkeling

Special Member

@ GD Bedenk wel dat een gift in de nalatenschap (zelfs al is het glaswerk) aan buitenstaanders fiscaal belast wordt aan 60% in de successie.
Misschien toch niet te lang wachten om te schenken. :-)

Juist. We rijden voor de donatieronde voor komende Rosmalen Beurs ook door België hoor GD, dus bedenk maar wat je alvast kwijt wilt.

@HmH: mijn collega was anders dolblij met z'n gekneusde rib. Zoals je wel zult weten zeggen ze bij BHV niet voor niets dat dit niet zonder meer bij kleine kinderen kan worden toegepast.

Dat gezegd hebbende ken ik jouw onvermijdelijke knuffels, en dat is al een Heimlich-maneuvre op zichzelf.

If you want to succeed, double your failure rate.
Anoniem

Bedankt voor het medeleven, maar het is nu ook weer niet de bedoeling hier een rouwregister te openen. Maar het zet je aan het nadenken.
Een leuke gedachte dat een oude kennis nog eens aan je denkt als hij jouw zendbuis op z'n tenen krijgt nadat ie de kastdeur te hard heeft dichtgeklapt. ;-)

Glaswerk is overigens sowieso geen punt, dat hóórt immers in de container.

* duck and cover *

If you want to succeed, double your failure rate.
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Shiptronic

Overleden

Op 9 december 2013 22:57:50 schreef Jochem:
Glaswerk is overigens sowieso geen punt, dat hóórt immers in de container.

* duck and cover *

Ehm toch wel netjes in de glas bak ? En kijk maar uit, straks word je het huis uit gegooit omdat er radioactief spul in kan zitten >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Voor glaswerk is er ook de TCA (Tube Collectors Association [ http://tubecollectors.org/ ]). Deze club houdt zich naast priveé verzameling bezig met documentatie, preservatie en onderzoek de geschedenis van de electronenbuis te behouden.
Baten kunnen soms aan de nabestaanden toekomen.

BHV? Wat heeft dt met Brussel-Halle-Vilvoorde te maken? >:)

In ieder gaval kan CO (en de TCA) er voor zorgen dat buiten intern hobbygebruik de zeldzame en en kostbare dingen op de juiste paats terecht komen.

GD, Jij zult voorlopig wel geen pizza meer lusten... Daar kan ik me wat bij voorstellen.

@Ship: En vooral ook veel kwik (ignitrons, thyratrons en andere gelijkrichters)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 9 december 2013 23:10:57 schreef Shiptronic:
[...]
Ehm toch wel netjes in de glas bak ?

Wel netjes scheiden he?
Glas in de glasbak. Roosters, anode en kathode ed in metaalafval. Het bakeliet van de voet in restafval. Het kwik in de chemobak. En wat er met de radioactieve rommel moet gebeuren weet ik niet, dus dat spoel je maar weg in de gootsteen. ;-)

maartenbakker

Golden Member

Vaak zijn collecties te groot of te omvangrijk om door 1 persoon mee te laten nemen. Ik heb op die manier wel op verzoek hier en daar wat spullen afgehaald, maar die moet je dan ook weer kwijt zien te raken. Televisie en sommige spullen van Philips verzamel ik zelf, gereedschappen of onderdelen komen ook nog wel van pas maar bijvangsten nemen onnodig ruimte in en die moet je dan per stuk adverteren of op beurzen neerzetten. Zulke verhalen hoor ik van de meeste mensen die wel eens een nalatenschap hebben moeten afwikkelen. En als het zover is, hoe vind je de juiste mensen zo snel?

Adressen die je in je codicil kunt zetten zijn verenigingen zoals de NVHR of musea/particuliere collecties die qua interesse in de buurt komen van wat je hebt liggen.

In jouw (GD) geval zou je de spullen door 1 of meer bereidwillige CO'ers uit de omgeving kunnen laten afwikkelen, mogelijk zoals dat ook in Deurne/Helenaveen gebeurt maar hopelijk voor jou op een flink kleinere schaal ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

@jochen (en das het laatste dat ik over die heimlich kwijt wil) Dat het neit bij kleine kinderen mag is ons niet verteld, ze hadden ook niet verteld dat je niet te enthausiast mocht wezen...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
EricP

mét CE

@ GD Bedenk wel dat een gift in de nalatenschap (zelfs al is het glaswerk) aan buitenstaanders fiscaal belast wordt aan 60% in de successie.

GD heeft al vastgesteld dat de handelswaarde ongeveer 0 is. Dus ik denk dat je wel redelijk weg komt zonder dat de aasgieren van de Roverheid een stuk van het lijk willen hebben.
Het is wellicht wel verstandig om het dan binnen de familie te regelen en niet in een testament te zetten.

Overigens denk ik dat dit probleem voor meerdere zaken op gaat. Mensen die een paar wanden vol boeken hebben - heb (toen oud papier nog wat waard was) eens een complete studeerkamer leeg gehaald. Of kleding. Maar hoe kom je er op een leuke manier vanaf zonder weg te mikken? Op 2de hands sites brengt het in elk geval niks op. Sterker nog... 'Gratis af te halen' lukt ook niet... Ik zou ook niet weten wie ik in mijn kennissenkring een plezier doe met wat ik zelf in de loop der jaren verzameld heb.

Lambiek

Special Member

Het is hier gelukkig geen probleem, de jongens zijn er gek op (altans één) dus dat komt goed terecht.

Maar ben het met GD eens dat er vaak veel in de container verdwijnt op het stadserf, en dat is zonde zeker als je er een ander plezier mee kan doen. Zoals Karel het aangepakt heeft is ook wel mooi, al is dat wel extreem natuurlijk. Maar dat komt toch goed terecht, en het brengt nog iets op voor de nabestaanden. Maar goed ik zou het op papier zetten als ik jou was.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik mag aannemen dat met een klein beetje verstand een familie altijd een kenner informeert, of het nu om boeken, kunst, muziek of postzegels gaat.

Maar dan dit leuke fenomeen:

Verzameling met scopen, voedingen, analyzers en wat µC-bordjes gaat in de doos elektronica. En de postzegels krijgen ook een doos.

Vervolgens gaat een oud PC'tje met een stapel "backup" dvd's naar een handig neefje, die alle broncode (voor de µC's) al bij de eerste installatie van Windows 8 kwijtraakt. Alsmede de database voor alle postzegels.

Het geldt ook voor online zaken zoals fotoalbums of online broncode.

Een handgeschreven brief (+datum +handtekening) is trouwens rechtsgeldig voor de nalatenschap zolang het geen geld betreft. Zo kan je een forumlid of hobbymaat zaken doen toekomen.

Op 9 december 2013 22:48:06 schreef pamwikkeling:
@ GD Bedenk wel dat een gift in de nalatenschap (zelfs al is het glaswerk) aan buitenstaanders fiscaal belast wordt aan 60% in de successie.

In .nl mag je tot 2000 euro aan een wildvreemde nalaten (of schenken) zonder belasting te moeten betalen.

Als jouw glaswerk meer dan 2000 euro waard is kunnen je nabestaanden er wel een opkoper voor vinden, en zijn ze misschien minder blij met jouw voornemen tot weggeven :-)

Als je je glaswerk over meerdere vreemden verdeeld geld voor iedere vreemde die 2000 Euro vrijstelling...

maartenbakker

Golden Member

@Lambiek: Dat opbrengen voor de nabestaanden kan nog best tegenvallen. Er is immers ook huur te betalen voor twee loodsen. Wat er eventueel overblijft is ze overigens van harte gegund, uniek dat nabestaanden zo zorgvuldig met de spullen omgaan.

Zelfde verhaal als ik met spullen in Driebergen sta: tafelhuur gaat eraf, brandstofkosten... Sommige spullen gaan gratis of tegen ruil weg naar de juiste liefhebbers om ze snel kwijt te zijn. En dan hou ik nog iets over om bij de huur van m'n opslag te leggen. De rest van de opslagkosten komt uit het hobbybudget.

@K7Jz: Inderdaad dingen bijelkaar houden is handig, en wie kan dat beter aangeven dan de overledene (op het moment dat hij nog leeft). Die handgeschreven brief wordt ook wel codicil genoemd. Je kan zoiets ook bij je executeur testamentair neerleggen, hoeft niet als testament.

Algemeen geldt dat je als forum/museum/vereniging een enkel persoon of een klein team wilt hebben die dat coordineert en waarvan er ook iemand langsgaat voordat er dingen willekeurig weggegooid worden. Als het vaker voorkomt kun je dat organiseren, anders moet het gewoon op afroep (wie is beschikbaar, wie heeft interesse, wie heeft ruimte voor tijdelijke opslag).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 10 december 2013 10:15:12 (20%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Daarom is het ook van belang om de juiste groep in je codicil tre schrijven en bij voorkeur daar ook een administratie te voegen liefst in 'hardcopy' (dat is dus op papier).
Overigens denk ik dat CO best wat spul kan gebruiken voor Rosmalen. Dat is toch ALTIJD beter dan kliko en het bruingoed op de gemeentewerf.
Bij de TCA en de AWA (Antique Wireless Association) wordt meestal een veiling tijdens een ledenbijeenkomst gehouden. Dat heeft de nabestaanden nooit kwaad gedaan. Veilen binnen een vereniging heeft geen officiéle veilingmeester nodig.
"Glaswerk" heeft het de laaste jaren best goed gedaan, ondanks de NYSE. Helaas lopen Nederland en België niet in de pas, maar onze Oosterburen kennen een heel goede markt daarvoor, gezien de epay prijzen. Datzelfde geldt voor de VS. Als het Audio betreft is Oost Azië (Thailand, China, Japan) de grote speler.
Verder zijn er op ebay al heel lang brookers bezig, die tegen commisie, nalatenschappen veilen. Dat spaart veel moeite voor de nabestaanden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 10 december 2013 10:31:58 schreef Tidak Ada:
Overigens denk ik dat CO best wat spul kan gebruiken voor Rosmalen.

En niet alleen daarom is het een goed idee, maar ook omdat je dan niet met één persoon te maken hebt die de krenten uit de pap neemt, maar met een groep die genoeg kennis heeft om te beoordelen wat WEL in de bruingoed container kan, wat leuk is om gratis naar een liefhebber te doen, en wat nog iets oplevert.

Daarbij is het goed denkbaar dat de nabestaanden op deze manier ook in één keer van alles af zijn, dat kun je afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk zo afspreken.

Maar wat je ook al oplossing bedenkt, het beste is het inderdaad op papier te zetten, al is het maar in grote lijnen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

@maartenbakker:
Bedenk wel dat bulkverkooop altijd nadelig is.
Degene die ( en dat kan ook een organisatie zijn) de zaken regelt kan echter het kaf van het koren scheiden en aasgierige handelaren krijgen veel minder kans om de zaak te bedonderen.

Ook is een goede administratie, liefst met aankoopbedrag en eventuele veilingresultaten uit de loop der jaren daarna, van groot belang voor zover het om verzamelobjecten, antiquiteiten en curiosa gaat. Ook verwijzing naar musea kan voor die laatste gevallen een goede aanwijzing zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †