nalatenschap.

Lambiek

Special Member

Op 10 december 2013 10:07:41 schreef maartenbakker:
@Lambiek: Dat opbrengen voor de nabestaanden kan nog best tegenvallen. Er is immers ook huur te betalen voor twee loodsen. Wat er eventueel overblijft is ze overigens van harte gegund, uniek dat nabestaanden zo zorgvuldig met de spullen omgaan.

Ja dat begrijp ik, maar of het nu zo geregeld wordt of dat alles gewoon weggegooid wordt, dat is nogal een verschil toch.

En natuurlijk zal het niet echt veel opbrengen, maar het is altijd beter dan niets. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hoewel ik nog geen 40 jaren op mijn teller heb staan, heb ik toch al een paar keer over deze situatie gedacht. Wat gebeurt er mijn mijn 'zooi' als ik er onverwacht niet meer ben? Nu is de hoeveelheid 'zooi' de afgelopen maand al flink uitgedund, maar er is nog genoeg over. Mijn partner kan er helemaal niets mee en mijn ouders/familie wil het maar al te graag naar de stort verplaatsen. Nu ik de aanleiding van dit topic lees, moet ik toch maar eens wat zaken regelen.

Op 9 december 2013 22:37:27 schreef Gadget_inc:
Mogen we nu inschrijven ? :p

Op 9 december 2013 22:39:16 schreef grotedikken:
Had ik het niet gedacht? Je hoofd ligt nog niet, en daar komen ze al aangezwermd :-)

Zelf zou ik hier niet eens een probleem mee hebben. Als ik dood ben, heb ik er zelf toch niets meer aan en op deze manier te weten dat mijn 'zooi' naar mensen gaat die er nog wèl wat aan hebben is voor mij juist geruststellend.

Maar terzijde: hoort er in dat/elk restaurant/bedrijf niet minimaal 1 personeelslid aanwezig te zijn die (met succes) een reanimatie-cursus heeft afgerond?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb het al een paar jaar op papier staan.

Gecondoleerd met het verlies van uw vriend..

Was die vriend een radiozendamateur, dan gaan zijn hobbyspullen naar de vereniging.

En wordt het aldaar verspreid; weg gegeven of verkocht voor een habbekrats.
Overigens hoef je niet persé een radiofanaat te zijn, er zijn ook leden die geen radiozendamateur zijn.
Dit brengt mij op de volgende vraag overigens of er nog andere elektronica hobbyclubs bestaan als de Veron en de VRZA (NL).

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Men staat er eigenlijk niet echt bij stil dat iedereen hetzelfde lot staat te wachten. Voor gewone spullen zoals meubels zijn er in de familie doorgaans wel gegadigden maar electronica en dergelijke worden inderdaad zomaar weggesmeten.
Je zou natuurlijk het "nalatenschap" kunnen doneren aan een technische school. De vraag is of er nog veel scholen zijn waar er nog lessen electronica worden gegeven? Hier in de streek is dat in ieder geval nihil. Als er al een technische richting is, dan is het meestal (electro)-mechanica of automechanica. Voor een hobbyclub moet je ook al veel moeite doen om er nog 1 te vinden. Wat mis ik toch de jaren'80.

Depeet

@depeet: wat denk je van de toch wel recente opkomst van de hackerspaces? Dat komt toch wel in de buurt van de hobbyclubs waarvan er inderdaad een hoop zijn gestopt in de loop der jaren, of een enorm verval hebben meegemaakt omdat de mensen met kennis van techniek zijn verdrongen door sociale types die het wel gewoon gezellig vonden.

Toegegeven, veel hackerspaces kun je samenvatten "mensen die met 3D printers rommelen", maar er zijn ook zeker een hoop mensen die daar wel echt interessante dingen doen, op redelijk algemeen elektronica gebied.

Ik snap best dat de radio verenigingen het moeilijk hebben, als ze blijven rommelen met zender en ontvangers, bij voorkeur met buizen, en alle andere elektronica min of meer verboden is. De jongere generatie heeft over het algemeen meer met digitale elektronica, microcontrollers, robotica, etc., en wat dat betreft is zijn hackerspaces naar mijn idee een beetje de moderne variant van radio verenigingen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 10 december 2013 16:10:46 schreef SparkyGSX:
...Of een enorm verval hebben meegemaakt omdat de mensen met kennis van techniek zijn verdrongen door sociale types die het wel gewoon gezellig vonden.

Door mijn werkzaamleven ben ik er heilig van overtuigd dat juist dat sociale het belangrijkste is in het voortbestaan van clubs. De juiste balans tussen inhoud en sociale aspecten is soms lastig.

Henry S.

Moderator

Op 10 december 2013 16:10:46 schreef SparkyGSX:
Ik snap best dat de radio verenigingen het moeilijk hebben, als ze blijven rommelen met zender en ontvangers, bij voorkeur met buizen, en alle andere elektronica min of meer verboden is.

De radioverenigingen zoals de afdelingen van de VERON en VRZA, of de FRAG (met hobbyclub op woensdag waar ik helaas niet aan toe kom) zijn aardig gemoderniseerd hoor. De laatste jaren is er een grote verschuiving naar het digitale gebeuren gegaan tot complete softwarematige ontvangers aan toe.

Ik heb een keer voor Hugo een auto vol uit een nalatenschap gehaald, weinig economische waarde - meer nostalgie.

Met dat uitgangspunt zou je het ook in een akte moeten laten opnemen. In mijn familie is bekent waar ik mee bezig ben, en bij wat voor verenigingen ik over de vloer kom. Als het zo ver is, dan is de toekomst van m'n zooi bekend. En of het wat oplevert, het zal me een zorg zijn ;).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Op 10 december 2013 16:10:46 schreef SparkyGSX:
Ik snap best dat de radio verenigingen het moeilijk hebben, als ze blijven rommelen met zender en ontvangers, bij voorkeur met buizen, en alle andere elektronica min of meer verboden is.

Bij de NVHR zijn halfgeleiders al een hele tijd steeds actueler aan het worden. Zenders anders dan meetzenders en modulatoren zijn er echter wel taboe, daar zijn immers uitstekende andere verenigingen voor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien komen de halfgeleiders er zo langzamerhand wel een keer in, maar het blijft over radio gaan, en dat boeit het overgrote deel van de jongere generatie gewoon niet meer. Zolang zulke verenigingen voornamelijk bestaan uit een stel oude knarren die blijven hangen in de tijd dat amplitude modulatie state-of-the-art was, zal de toestroom van nieuwe, jongere leden teleurstellend blijven. Dit zie je naar mijn idee ook terug op de beurzen, vooral in Rosmalen; meer dan de helft van de bezoekers is 65+, het stikt er van de buizen, terwijl er met moeite 3 stands te vinden zijn waar je een microcontroller kunt vinden.

Ken je dat verhaal van die dinosaurussen?

Wat mijn nalatenschap betreft; ik betwijfel of mijn directe familie en vrienden er op korte termijn een geschikt onderkomen voor zouden vinden. Wellicht is een van hen helder genoeg om hier een account aan te maken en op die manier te proberen iets te regelen. De beste optie is wat mij betreft het voorlopig gewoon lekker zelf te blijven gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Tidak Ada

Golden Member

Eens wordt jij ook 65+. Jammer dat ik dat niet meer zal meemaken >:)

Buizen (vooral voor oologse) blijven iets magisch houden, dat je bij halfgeleiders niet aantreft...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

@SparkyGSX: Ik nodig je van harte uit komende Driebergen eens bij m'n tafel te komen buurten. Ik ben geen 65+ en toch nog veel anderen ook niet.

Als je steeds naar de ledenmutaties in het NVHR-blad kijkt is er toch altijd ruim meer aanwas dan overlijden (zelden zegt iemand zijn lidmaatschap op).

Overigens: niets mis met buizen, zoals TA al zegt, al ben ik net iets meer van het na-oorlogse simpelweg omdat de techniek toen meer uitgekristalliseerd was.

P.S. Je kan ook in je codicil zetten dat je familie zich tot het forum wendt. Ik twijfel er niet aan of er laat zich voor dat soort dingen wel een team samenstellen. Ik doe die dingen voorlopig even niet meer in m'n eentje (tenzij het puur om mn eigen hobbygebiedje gaat, en zelfs dan blijkt vaak dat ik dingen alsnog weer doorgeef omdat ik veel dubbel heb, of tenzij het gaat om in principe goed verkoop- of doorgeefbare spullen als buizenradio's al zie je ook dan wel eens dat dingen langzamer de deur uit gaan dan voor het goede zou moeten), maar voor zo'n team stel ik me in principe beschikbaar.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 december 2013 23:38:21 schreef Tidak Ada:
Eens wordt jij ook 65+. Jammer dat ik dat niet meer zal meemaken >:)

Ja, dat gefoeter van de jeugd over die ouderwetse tablets en iPhones ben ik wel benieuwd naar :-)

(Oh wacht, dat ga ik nog wel meemaken. Wie doe er mee: NVHI: Nederlandse vereniging voor historie van de iPhone.)

maartenbakker

Golden Member

Ik vind het nu al k*leredingen, maar aangezien Philips er dol op is... Heb ik nu al een item in de collectie waar zo'n ding in past. Dat is trouwens een radio, dus tegen die tijd kan je met je iPhone ook gewoon terecht bij de NVHR ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Even een aanvulling, waar ik indertijd niet aan heb gedacht:

Voor de nabestaanden van een collectie is er bij ePay de mogelijkheid een 'brooker' in te schakelen, die tegen een (soms helaas flink) percentage de verzameling kan veilen. Dat scheelt de nabestaanden toch weer heel wat werk.
Andere mogelijkheid is een schenking aan een universitaire collectie; dat kan je in je wilsbeschikking vermelden, inclusief de eventuele voorwaarden.

Er bestaan ook al halfgeleiderverzamelingen, zelfs van (hybride) IC's en LED'S

Als je alles wat ouder is dan jezelf weggooit/vernietigt, zal de historie als basis van de huidige kennis verloren gaan.
We gooien toch ook de fossielen uit de prehistorie en de boeken uit de geschiedenis van de mens niet weg? Dat alles hoort in musea, bibliotheken en wetenschappelijke collecties thuis.

O ja, Wat betreft de Heimlich-maneuvre. Ik heb ooit een kind het leven gered, dat een zuurtje in zijn luchtpijp had gekregen, door het kind keihard met zijn borstkas over mijn knieën te smijten. De lekekrnij schoort er uit en het kind was alleen geschrokken.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
bprosman

Golden Member

Heb mijn dochter geïnstrueerd tzt Mans, Hugo te bellen a la Deurne :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 juli 2020 13:11:57 schreef Tidak Ada:
Even een aanvulling, waar ik indertijd niet aan heb gedacht:

Voor de nabestaanden van een collectie is er bij ePay de mogelijkheid een 'brooker' in te schakelen, die tegen een (soms helaas flink) percentage de verzameling kan veilen. Dat scheelt de nabestaanden toch weer heel wat werk.
Andere mogelijkheid is een schenking aan een universitaire collectie; dat kan je in je wilsbeschikking vermelden, inclusief de eventuele voorwaarden.
...

Was je niet vergeten...

Op 10 december 2013 10:31:58 schreef Tidak Ada:
Verder zijn er op ebay al heel lang brookers bezig, die tegen commisie, nalatenschappen veilen. Dat spaart veel moeite voor de nabestaanden.

Ik heb zelf niet veel spullen (op dit gebied), maar ik zal toch maar eens een notitie maken voor m'n testament...
Leuk om neefjes en nichtjes mee lastig te vallen. :)

Vervangen DOOR.

Mijn condoleances.

Op 9 december 2013 22:45:43 schreef High met Henk:
die heimlich greep moet je niet te enthausiast doen zoals ik bij de BHV cursus deed.

geloof dat zijn longen er zowat uit kwamen....

Op EHBO geleerd dat o.a. bij reanimatie het niet ongebruikelijk is dat iemand er gebroken ribben aan over houdt. Het moet wel een beetje harder dan je op TV ziet (logischerwijs, want daar doen ze het op een (levende) mede acteur...). Als je een geldig EHBO diploma hebt (mijne is verlopen) ben je ook verzekerd tegen eventuele rechtzaken: ja dat gebeurt ook in NL: red je iemand zijn leven, word je aangeklaagd omdat je wat ribben gebroken hebt.

Zoals eerder gemeld, zijn mijn dagen op deze aarde genummerd. En toen ik dacht dat die nummers niet erg hoog waren (zeg 1500), heb ik al veel van het spul waar vrouw en kinderen de waarde niet van weten, de deur uit gedaan. Nu blijkt dat (het nog steeds hoogst onzekere maar inmiddels al boven de 4000 gelopen) nummer wat hoger is, heb ik hier weer spijt van ;) (weg zijn alle variacs, 2A drie stuks en 7,5A één stuks, scheidingstrafo, op bestelling gewikkelde ringkernen, condensatorbanken, etc etc.).

Aan de andere kant heb ik wel iemand zijn levenswerk gered van de sloop toen zijn nazaten het weg wilde gooien. En toen ze mijn interesse zagen, hebben ze een gedeelte ook weer mee terug genomen (we stonden daadwerkelijk OP de sloop waar ik niets meer van mee mag nemen, maar het lag op dat moment nog in hun auto).

De buizen moet ik nog een keer uitzoeken. Al zijn handgepriegelde HF printjes zeggen me niets.

Op 9 december 2013 22:48:06 schreef pamwikkeling:
@ GD Bedenk wel dat een gift in de nalatenschap (zelfs al is het glaswerk) aan buitenstaanders fiscaal belast wordt aan 60% in de successie.

Zolang het getaxeerd kan worden als "oude troep, met een waarde EUR 0,- dan valt dat wel mee.

Op 26 juli 2020 13:11:57 schreef Tidak Ada:

Andere mogelijkheid is een schenking aan een universitaire collectie;

Dat wordt vaak door een stelletje studenten beheerd, ze krijgen veel meer dan ze kunnen bewaren en pleuren (naar mijn idee) veel te veel historisch waardevol materiaal gewoon weg.

Edit: Gut. Kennelijk is er weer eens wat veranderd zodat mijn "waarshuw voor oude koeien" ding het niet meer deed. Nu op m'n werk zie ik dat een deel van deze discussie best wel antiek is.....

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 27 juli 2020 15:53:10 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Tidak Ada

Golden Member

Hangt er sterk van af hoe nauwkeurig je een en ander documenteert ......

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 juli 2020 14:24:46 schreef Boudie:
[...]
Was je niet vergeten...
[....]

Dus tóch vergeten....... :p 8)7

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
McAwesome

Golden Member

Op 26 juli 2020 21:06:47 schreef Tidak Ada:
Hangt er sterk van af hoe nauwkeurig je een en ander documenteert ......

Als je echt historisch belangrijke spullen hebt kan je eventueel museumsoftware voor collectiebeheer overwegen. Daar bestaat zo'n beetje vanalles in van gratis en open source software tot heel dure pakketten op maat.
Het voordeel is dat je alles overzichtelijk op één plaats hebt en dat je per object heel wat bijkomende informatie kan opslaan. Hebben je nabestaanden ook meteen alle informatie als je het tijdelijke met het eeuwige verwisselt.

Ik heb lang gezocht naar zo'n betaalbaar pakket. Ik had eerst AdLib geprobeerd maar dat vond ik niet zo gebruiksvriendelijk. Nu is dat trouwens Axiell geworden en erg duur...
Sinds een paar weken gebruik ik tot mijn volle tevredenheid CatalogIt. Tot 100 objecten is het gratis, daarna betaal je iets van een 10 dollar per maand.

Uiteraard is dit alles overkill voor een bakje BC547 transistors maar voor bijvoorbeeld zeldzaam glaswerk is het een valabele optie.

Tidak Ada

Golden Member

Hmmm, met 2000+ objecten wordt het toch een beetje erg dure grap

Heb indertijd met Paradox 5 geprobeerd, maar de fotoweergave is 'naadje' (256 kleuren) Daar ben ik op afgeknapt.

Ik heb de boel nu gewoon in Windows verkenner staan, met mappenstructuur, pdf's en foto's. Dat werkt tot nu toe beter.
Er is een Duitser, die een eigen database heeft gemaakt, maar die past helaas niet bij mijn opzet.

Heb wel zitten denken aan een spreadsheet met links naar foto- en tekstmappen, maar dat is vrijwel hetzelfde als Windows verkenner.

Ik heb maar twee transistoren in de hele collectie, waarvan ééntje een Russische Ge-quad is en de ander een OP72 (die is van mooi doorzichtig glas).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
eSe

Honourable Member

Heb wel zitten denken aan een spreadsheet met links naar foto- en tekstmappen, maar dat is vrijwel hetzelfde als Windows verkenner.

Spreadsheets vind ik niet zo geschikt als database, als het niet teveel velden zijn kan het nog net. Beter een goede relationele database zoals:

LibreOffice Base (database development), gratis, wel een leercurve.

MS office Access, kan je ook tooltjes schrijven in VBA, ook weer leercurve.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..