zelfbouw elektromotor

Beste allen,

Ik ben momenteel aan het oriënteren op een van mijn eerste projecten waarbij ik een elektromotor wil gaan bouwen, het gaat om een gelijke aan eentje van een youtube filmpje namelijk: http://www.youtube.com/watch?v=19oW0G8sYng Ik heb hier nog een oude accu liggen van een afstand bestuurbare auto (ez-tec Ni-Cd 9,6 volt) die ik wil gaan gebruiken om alles te voorzien van elektriciteit. echter had ik 2 vragen namelijk:
1. klopt het dat als ik een hoger voltage neem dat mijn elektromotor ook sneller gaat draaien? (tot de spanning dusdanig hoog is dat de magneten te slap zijn)
2. Hoe is het mogelijk om te zorgen dat ik de omwentelingen kan "beheren"? (ik heb de motorregelaar van deze site gezien alleen ik zocht toch meer iets kant en klaar om mee te beginnen)

Bij voorbaat dank.

Kijk eens bij Conrad honderden motertjes en regelaars.
Een motor op een hogere spanning aansluiten , gaat meestal niet goed en gaat daardoor sneller kapot.

bedankt voor je reactie bert!ne maar ik denk dat je me vraag niet helemaal goed begrepen heb. de bedoeling is om zelf de elektromotor te maken. (zie filmpje voor het hele proces) maar uiteindelijk is het principe een beker met 2 paperclips aan de zijkant, een batterij aangesloten op de paperclips en een spoel die met 2 draden op de paperclip steunt, de helft van de draad is afgedekt en en magneet op het bekertje om hem af te maken. op het moment dat je nu een hogere voltage gebruikt zal hij toch sneller gaan draaien?
en zijn er regelaars die je makkelijk in zo'n schakeling kan gebruiken?

Hij gaat inderdaad sneller draaien bij een hogere spanning. Alleen zijn daar grenzen aan. Bij een hogere spanning krijg je ook een grotere stroom. Dan krijg je ook meer warmte in de draden. Als de spanning en stroom te hoog worden zullen de wikkelingen verbranden.

Een motor regelen door de spanning te regelen is niet helemaal de goede manier. Het werkt wel maar het kan stukken beter. Meestal wordt een motor geregeld met pulsBreedte sturing.

De schakeling van deze site is daar bijvoorbeeld goed bruikbaar voor:
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.…

ex-fietser bedankt voor je antwoord, is er een manier om te weten wat de maximale stroom is die je er doorheen kan jagen? en daarnaast heb ik weinig tot geen verstand van het maken van printplaten en solderen is er een mogelijkheid om zo'n ding te kopen?

Er is een manier om uit te rekenen hoeveel stroom je erdoor kunt jagen maar dat zul je moeten uitrekenen aan de hand van de draadweerstand, warmte ontwikkeling, koeling van de spoelen e.d. Alleen zal dat lastig worden. Te veel onbekenden om het sommetjes te maken. Het avonturen en uitproberen is makkelijker denk ik.

Een regeldingetje kun je ook kopen bij de grote C.
Zie: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/190967/DC-pulsbreedteconverter-K800…

P.S. vergeet dan niet ook een potmeter van 1K LIN mee te bestellen.

Op 17 december 2013 00:50:42 schreef sircyv: is er een manier om te weten wat de maximale stroom is die je er doorheen kan jagen?

Wat is trouwens de achtergrond van deze vraag? Is het niet voldoende dat de motor draait?

Gewoon uitproberen met een regelbare voeding op welke spanning (en stroom) het lekkerste draait op je zelfgebouwde motor -bij voldoende koppel-.
Wanneer je vind dat de motor op een te lage spanning draait en onvoldoende koppel heeft dan kun je wat minder draad erop doen van de wikkelingen en andersom. Dikker draad is geen oplossing gewoon dun draad gebruiken zoals uit het youtube filmpje (0,5mm) is voldoende.
De wikkelingen mogen niet al te warm worden.

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

1. klopt het dat als ik een hoger voltage neem dat mijn elektromotor ook sneller gaat draaien? (tot de spanning dusdanig hoog is dat de magneten te slap zijn)

De veldsterkte van de magneten is niet afhankelijk van een stroom ergens in de buurt. Het koppel bij stilstand is dus altijd precies evenredig met de stroom. Een hogere spanning zal daardoor altijd een hoger toerental betekenen, tot er iets kapot gaat - maar dat zal niet de magneet zijn. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
evdweele

Overleden

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal de boel bij hoge snelheid uit elkaar vliegen als de motor is opgebouwd zoals in het Youtube filmpje.
Zet maar alvast een integraalhelm op >:)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Nogmaals iedereen bedankt!
ik ga ermee spelen en kijken over hoe het gaat worden :)

Op 17 december 2013 02:03:32 schreef YokoTsuno:
[...]Wat is trouwens de achtergrond van deze vraag? Is het niet voldoende dat de motor draait?

omdat ik het altijd mooi vind om zo'n motor optimaal en vooral zo snel mogelijk te laten draaien. :p maar ik het liefst alles heel hou...

benleentje

Golden Member

De toelaatbare stroom heeft met je koperdikte te maken zie deze tabel
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 17 december 2013 16:01:43 schreef sircyv: omdat ik het altijd mooi vind om zo'n motor optimaal en vooral zo snel mogelijk te laten draaien. :p maar ik het liefst alles heel hou...

Ik had al een vermoeden :)

Het klopt dat de stroom toeneemt met de spanning. Dit verband is echter indirect omdat de wrijvingsverliezen toenemen bij toenemende snelheid wat dan weer de opgenomen stoomsterkte de hoogte doet ingaan. Bij een ideale motor zonder belasting blijft de stroom constant hoe hoog de spanning ook is.

Wiskundig is het toerental n = kE/φ
k = constante afhankelijk van motor
E = spanning
φ = veldflux

Je hebt dus nog een alternatief om de snelheid te regelen, zonder dat je het risico loopt dat de motor in rook opgaat,..... door φ te verkleinen. Kleinere magneten dus. In theorie gaat de motor zelfs oneindig snel draaien als je de magneten wegneemt. Door de primitieve constructie zijn de wrijvingsverliezen echter zo hoog dat dit verhaal niet op gaat.

Je zou echter een (veel) betere lagering en een anker dat beter uitgebalanceerd is kunnen bouwen. Dit komt sowieso de snelheid ten goede. Als je dan de magneten verder verwijdert stijgt het toerental bij gelijke spanning.

Stofzuigermotoren bv zijn op dit principe gebaseerd en draaien makkelijk 10000 tr/m.