automatische kippenhokdeur motorbeveiliging.

Onlangs heb ik een automatische kippenhok deur gemaakt met een h-brug van relais. Zover gaat mijn kennis nog wel. Nu heb ik al mee gemaakt dat door een slechte microswitch de motor bleef draaien en bijgevolg alles stuk trok. Bij het nazoeken op het forum kwam ik dit topic tegen
http://www.circuitsonline.net/forum/view/77046/1/kippenhok waarin pros een schematje heeft gepost om door middel van de opgenomen stroom van de motor een alarm te geven of zelfs alles af te zetten. http://prosje.be/CO/Schemas/KipDeurBeveiligingI.png

Is er iemand die zich geroepen voelt om mij online wat te assisteren?
De motor werkt op een 12v accu en trekt onder normale omstandigheden 1.25A en bij belasting gaat hij naar 1.45A Kan ik Rx variabel maken zodat het instelbaar is aan de deur zelf? De bedoeling is dat ik een bistabiel relais schakel die de boel zonder voeding zet en een rode led doet branden als alarm.

Prettige feesten,

Joris

klein is fijn

Moderator

Rx moet zodanig gekozen worden, dat de stroom --die een geblokkeerde motor opneemt-- een spanningsval van ±0.7V over Rx veroorzaakt.

Je zal dus eerst moeten weten welke stroom de motor trekt als deze geblokkeerd wordt. Als we even als voorbeeld 2A nemen dan wordt de weerstand 0.7V / 2.0A = 0.35Ω, ofwel 0.33Ω want dat is nog verkrijgbaar ook.

Rx instelbaar maken zou kunnen, maar de weerstand uit bovenstaand voorbeeld staat al 1.4W te verstoken, dus dat zal met een normale potmeter al slecht gaan.

Een potmeter op de plaats van Rx is inderdaad erg onhandig. Wat je wel kunt doen, is Rx iets groter kiezen, en parallel daaraan aan potmeter zetten, met de loper aan de basis van de weerstand, zodat je de spanning over de weerstand deelt.

Ik heb, bij dergelijke constructie waar de meting niet bijzonder nauwkeurig hoeft te zijn, wel vaker 1 of 2 diodes in het signaalpad gezet, met een weerstandje naar de ground, dan kun je met een kleine weerstand een groot instelbereik halen.

Je zult wel een RC filter of iets dergelijks nodig hebben; op het moment van inschakelen, als de motor nog geen kans heeft gehad om snelheid te maken, zal kortstondig dezelfde stroom lopen als wanneer de motor geblokkeerd is, en daar mag de schakeling natuurlijk niet op reageren.

Het lijkt me handiger om het mechanisch te beveiligen, met een staaf of draad die breekt als de kracht te groot wordt, voordat er andere schade ontstaat. De motor zou dan alsnog blijven draaien, maar dan zonder belasting.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Die suggestie van sparky klinkt inderdaad wel niet slecht. Gewoon een stukje dunnere breekbare draad. Misschien een timer die de motor een bepaalde tijd laat draaien zodat hij na een draadbreuk de accu niet leeg trekt?

Touw een paar slagen om een PVC pijp geeft ook genoeg slip en breekt niet (dus kan nog wel de andere kant op of snel hersteld worden.

Wellicht een slipkoppeling op de motoras?

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.

Volgens mij is een "stroombron" schakeling een prima beveiliging. Als ie normaliter 1.5A trekt, kan je prima een 2A stroombron gebruiken om de hele zooi te voeden (de motor kant dan). Bij het opstarten, zal ie iets minder plotseling op gang komen. Ook goed. En loopt ie vast, heeft ie niet te veel kracht om de boel kapot te trekken. Wel even opletten dat je stroombron het vermogen kwijt kan bij geblokkeerde motor. Of, om de accu heel te houden: iets maken van: If stroombron heet, dan hele boel uit. Onder normale omstandigheden wordt ie niet heet, dus als ie heet wordt is ie vast gelopen en moet de hele boel uit.... Je kan het ook electrisch oplossen Met een langzame RC de spanning over de stroombron in de gaten houden en als die raar doet de boel uitzetten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kan je niet een resetbare zekering tussen de motor zetten? Zo'n ding die bij een te hoge stroom een pinnetje naar buiten duwt. Als je hem dan weer wil gebruiken moet je eerst dat pinnetje weer indrukken. Zit volgens mij ook wel eens op verlengsnoeren.

Een stroombron zoals REW voorstelt lijkt me ook een prima oplossing, juist omdat daarmee wordt voorkomen dat het koppel te groot wordt. Daarbij heeft dat als voordeel dat het ding dus ook rustiger aanloopt, wat voor de borstels in de motor en eventueel de relais waarmee deze geschakeld wordt ook beter is.

Hoe ziet de rest van de schakeling er eigenlijk uit? Misschien kun je de stroombron ook meteen gebruiken om de motor aan en uit te zetten, dan worden de contacten van je relais ook gespaard. Heb je daar overigens wel blusdiodes bij geplaatst?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Blusdiodes? Nee dus :) ik heb gewoon alles basic aangestuurd met 2 relais die de motor ompolen. ik denk dat ik voor de simpele "zwakste schakel" oplossing ga

Dan nog is een paar blusdiodes geen slecht idee, anders gaan die relais nooit lang leven. Het hoeven geen zware diodes te zijn, aangezien ze alleen bij het uitschakelen heel kortstondig de motorstroom voeren. Het is voor zo'n toepassing ook niet nodig om snelle diodes te gebruiken, aangezien dat voornamelijk over de reverse recovery gaat; de forward recovery is gemakkelijk snel genoeg.

Je hebt dus 4 diodes nodig (mag gewoon 1N400x zijn), die je steeds over een van de contacten van het relais zet, zodanig dat je gewoonlijk niet in geleiding gaan. Dus een diode met de kathode aan de + van de voeding, anode aan het wisselcontact van het relais, en een tweede diode met de kathode aan dat wisselcontact en anode aan de ground, en dat voor beide relais. Het is ook verstandig om een diode over de spoel van elk relais te zetten, in dat geval weer om het contact waarmee je het relais schakelt te beschermen.

Met een mechanische beperking van de kracht heb je nog wel het probleem dat de motor eindeloos zou blijven lopen als de zwakke schakel eenmaal gebroken is, en daardoor de accu leeg zou trekken. Om dat te voorkomen zou je een trage zekering van 1A kunnen gebruiken, of een iets zwaardere zekering die je goed inpakt zodat hij zijn warmte slecht kwijt kan, en uiteindelijk toch aanspreekt als de motor voor lange tijd zonder belasting blijft draaien.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken