ESC aangestuurd via Arduino reageert niet

Hallo,

Ik probeer een Turnigy Multistar ESC aan te sturen via een Arduino. Het gaat om een OPTO type dus zonder BEC. De ESC stuurt op zijn buurt een brushless DC-motor aan: NTM prop drive. De Arduino genereert een klassiek servo signaal waarbij de pulsbreedte ingesteld wordt met een potentiometer (0.4ms-2.4ms/50Hz). De aansluitingen zijn als volgt:

http://www.uploadarchief.net/files/download/esc2arduino1.png

Ik gebruik een 12V batterij als voeding voor de motor, de Arduino wordt gevoed met een 9V-adapter. De 5V aanwezig op de Arduino wordt gebruikt om de stuurlogica van de ESC te voeden.

Nu blijkt de ESC nog de motor op niks te reageren, normaal zou ik wat beeps moeten horen en de ESC moeten kunnen kalibreren. Ik ben niet zo thuis in die dingen vandaar mijn vraag: doe ik iets fout of zie ik wat over het hoofd ? Alvast bedankt.

Groeten,
Steve

Normaal moet je ontvanger eerst een poosje op standje gas dicht staan om je ESC aan te zetten. Doet hij dat? Kun je de pulsen ook bekijken met een scoop?

hangt de gnd van je arduino en de gnd van je ESC/12V voeding aan elkaar? tot hoever dat niet in zo'n ESC zelf geregeld is dan? kan er niet inkijken
verder neem ik aan dat je je programma monitort om te zien dat hij werkelijk wat uitstuurt?

Op 25 december 2013 19:57:53 schreef steve04:
Hallo,

1/...een klassiek servo signaal waarbij de pulsbreedte ingesteld wordt met een potentiometer (0.4ms-2.4ms/50Hz).

2/....De 5V aanwezig op de Arduino wordt gebruikt om de stuurlogica van de ESC te voeden.

1/
Een klassiek servo signaal gaat van 1 tot 2 ms.

Als je een ESC voor de eerste keer gebruikt moet je hem 'leren' wat de uiterste standen van uw (gas)regelaar zijn. Daardoor kun je het volle bereik van uw regelaar (stick) benutten.
Bij een modelbouwzender zijn die pulsen +- 1.05ms tot 1.95ms vanwege de trims en throtlle cut.

Eerste keer opstarten:
maximum gas instellen, in uw geval 2ms pulsen, en spanning op ESC.
De motor piept en geeft een waarschuwing dat gas niet op 0 staat.
Daarna gas op nul zetten (l ms pulsen): de motor piept opnieuw, speelt een muziekje en geeft dmv. piepjes het aantal cellen en de stand van de rem aan.

Pas daarna kan je de motor laten draaien.

2/
De regelaar behoeft geen externe 5V.
Het rode (middenste) draadje van de servo connector is wel aanwezig maar wordt niet gebruikt.

foto Multistar 30A opto:

Op de 2 vertinde viekantjes rechts zitten normaal 5V regulatoren in parallel die voor de BEC zorgen. (BEC = Battery Eliminator Circuit)

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uploads/608462345X405300X29.jpg

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Het probleem lag aan de pulsbreedte het moet dus inderdaad 2ms zijn voor max throttle en 1ms voor min throttle, bedankt Pertinax. De motor draait nu, maar wel zeer onregelmatig en reageerd soms niet. Heb de motorstroom eens gemeten en die bedraagt amper 1A, de spanning zakt niet in blijft mooi 12V. Ligt dit aan de instellingen van de ESC of aan iets anders ?

Edit

Als ik in de manual kijk dan zou hij in de min throttle stand 1 of 2 beeps moeten geven wat aangeeft of de brake aan of uit staat. Wanneer ik dus de spanning op de ESC zet krijg ik 1 beep dus staat de brake aan. Wat is die brake eigenlijk, kan dit de oorzaak van het probleem zijn ? => Blijkbaar niet met brake off geen verschil motor draait nog steeds onregelmatig,...

Dat inleren is bij elke ESC anders. Je zult dus de "manual" erbij moeten vinden (ik weet, dat is bij Turnigy niet altijd eenvoudig). Er zijn meestal een stuk of x settings die je doorloopt. De stappen worden dan telkens dmv piepjes aangegeven. Eenmaal geprogrammeerd zou je Arduino niets speciaals meer moeten doen bij opstarten, behalve op gas 0% beginnen.

Break is dat de motor sneller stop als je throttle naar 0% gaat.

ps, heb je niet een RC zender/ontvanger om de ESC even te proberen? Dan weet je of ie het uberhaupt goed kan doen.

[Bericht gewijzigd door flipflop op donderdag 26 december 2013 09:41:12 (13%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

De stroom in nullast lijkt normaal.

De instelling van de brake heeft geen invloed op het soepel draaien.
Met "brake on" wordt de motor 'electrisch) geremd; dit dient om bvb. bij gebruik van een klapschroef de propellebladen stil te zetten en te laten inklappen. Zonder brake blijft de propeller draaien en zorgt voor extra luchtweerstand.

Kun je kijken of de pulsen uit de Arduino mooi constant zijn? Slechte potmeter bijvoorbeeld?

Als je geen scoop hebt kun je eventueel een stukje code toevoegen die de waarde van de puls via Serialout op uw PC weergeeft.

Even terzijde:
De manier waarop je de 3 aansluitingen van de motor aan de ESC aansluit heeft geen invloed op het soepel draaien. Wanneer je 2 aansluiting wisselt, dan wisselt de draairichting van de motor.

De ESC is zowel card- als manueel programmeerbaar. In principe zijn de default waarden goed. Manueel programmeren is altijd een beetje tricky.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Even los van de "problemen",

Oeps... Beter lezen... Sorry. Spuit elf en zo. Zoals je het nu aangesloten hebt, zou ik die "9V adapter" weglaten. Nu heb je twee apparaten die de 5V van de arduino voeren, dat gaat meestal goed, maar soms niet. Gewoon de ESC de 5V voor de arduino laten leveren. Werkt als een tierelier.

Ik zou om de potmeter uit te sluiten gewoon een "programma" in de ardiuno stoppen.

Eerst 5 sec pwm waarde 1000µs. dan 5sec pwm waarde 1500µs. Zoiets.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 26 december 2013 10:04:46 schreef rew:
Gewoon de ESC de 5V voor de arduino laten leveren.

Dit gaat hier niet omdat het een OPTO ESC is zonder BEC.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Op 26 december 2013 10:04:46 schreef rew:

Zoals je het nu aangesloten hebt, zou ik die "9V adapter" weglaten. Nu heb je twee apparaten die de 5V van de arduino voeren, dat gaat meestal goed, maar soms niet. Gewoon de ESC de 5V voor de arduino laten leveren. Werkt als een tierelier.

Het is een OPTO ESC dus zonder BEC en dus geen 5V-voeding voor de Arduino vandaar de adapter.

De pulsen uit de Arduino zijn goed, die controlleer ik continue met de scoop. Verder lijkt het of de ESC geen throttle kalibratie heeft: 2ms is max en 1ms is min. Als ik hem opstart in max throttle gaat hij meteen in de programeer modus de eerste optie is de brake vervolgens het type batterij en tot slot de timming. Door de throttle naar min te sturen wordt de optie opgeslagen en verlaat hij de programeer modus.

Ik heb zo'n programmeerkaart liggen en die eens aangesloten. De brake staat op medium en de timing op high wat in de manual aanbevolen wordt voor outrunner motoren, de overige instellingen heb ik default gelaten. Hiermee zijn alle problemen opgelost de motor draait stukken beter en de snelheid kan mooi geregeld worden via de potentiometer.

Alvast bedankt voor de hulp iedereen !

Raar, ik heb nog nooit de timing van een ESC moeten aanpassen.
Zou het kunnen dat je in de aanloopproblemen de motor ongewild op timing low had gezet? Draait de motor nu onregelmatig als je de ESC op auto zet?

Mijn thuis is waar mijn Weller staat

Zou kunnen met timming op high of auto merk ik inderdaad weinig verschil nu. Het instellen met die programmeerkaart is allesinds stukken eenvoudiger dan manueel biepjes tellen en aan de throttle te draaien. De motor lijkt mij nu correct te werken.