Op 6 januari 2014 11:20:50 schreef MAH:
@scheef schaap: netjes gemaakt! Mijn numitron klokje licht alweer een jaar of meer te wachten helaas. Mooi printjes gemaakt maar ik kreeg ze niet goed aangestuurd met de mux. De drivers werden steeds te warm. Misschien nog maar eens een poging doen met directe sturing. Wat voor drivers gebruik jij en worden die niet warm?
@Monstervistje, MAH, ..
Ik heb inderdaad gewoon de 74HC595's gebruikt. M'n buisjes hebben graag 3,5V of 4,2V voeding dus direct erop aangesloten zou de levensduur verkorten (werkt wel). Dus is er op de OE ook een PWM signaal aangesloten.
Ik vind het allicht een tikkeltje raar wel dat het werkt (en het werkt al lang) omdat in de datasheet v/d 74HC595 staat dat ze 35mA kunnen sourcen (en sinken) wat O.K. is (1 segmentje vraagt ong 30mA); maar de totale stroom door Vcc mag maar 70mA zijn (30mA * 8 = 240mA).
Ze worden ietsje warm (ik gok 36°C, zoals m'n hand).
Code voor shiften in de 74HC595 is simpel:
void sevensegWrite(byte cijfer, byte puntje) {
digitalWrite(SHIFT_CLOCK, LOW);
digitalWrite(DATA, puntje);
digitalWrite(SHIFT_CLOCK, HIGH);
for (int x=6; x>=0; x--) {
digitalWrite(DATA, seven_seg_cijfers[cijfer][x]);
digitalWrite(SHIFT_CLOCK, HIGH);
}
Enkel moet er na 4 bytes nog een LATCH puls gegeven worden, om de bytes op de outputs te plaatsen:
void showDigits() {
digitalWrite(LATCH_CLOCK, HIGH);
digitalWrite(LATCH_CLOCK, LOW);
}
En nog een @Monstervisje: ik zag in een post eerder van jou dat je van dezelfde gedachte bent, met die ronde baantjes Ik vind het mooi zo
De baantjes liggen idd zéér dicht bijeen door slechte etsing, maar er zal wel een paar micrometer tussen zitten (nauwelijks zichtbaar, wel voelbaar) dat het goed werkt.
Ik heb ook gaatjes in de print geboord onder de buisjes om RGB ledjes te plaatsen, die dan in de print eronder vast-gesoldeerd worden. Jammergenoeg is er onderaan de buisjes een metalen plaatje (die de common ook voorstelt) waardoor m'n licht niet verder geraakt dan het onderste v/d buis. Jammer, maar toch nog ietsje mooi.
Op 5 januari 2014 22:15:35 schreef Tidak Ada:
Heb je zwarte printplaat gebruikt? Of lijkt het maar zo of heb je het zwart gespoten? (oeps, alleen naar de laatste foto gekeken).
Pas je op met Id al-Adha!! ?
Ik heb blauwe printplaat gebruikt, besteld via Dick Best.
Geen idee wat je analogie is met dit & het offerfeest. Vooral waarom ik moet oppassen