krimptang eindhulzen

GJ_

Moderator

Op 8 januari 2014 06:29:07 schreef EricP:Een adereindhuls vervormt bij het vastschroeven nog een keer.

Bij een goede klem zal hij nauwelijk/niet vervormen. En bij veerdrukklemmen dus ook niet. Een goede adereind persing perst een huls gasdicht. De kwaliteit van de persing is toch wel erg belangrijk. Veel bedrijven laten de de perskwaliteit van iedere tang dan ook ieder jaar testen, sommige klanten eisen het.

http://www.uploadarchief.net/files/download/2014-01-09%2008.21.23.jpg
Zoals jullie zien ben ik al 10 jaar over tijd met m'n keuring. :-) Voor het standaardwerk gaat het keuren m.i. iets te ver, maar deze tang is gebruikt voor medische systemen en dan wil je niks aan het toeval overlaten.

EricP

mét CE

Als een adereindhuls gas dicht zou zijn, dan zijn er maar weinig tangen die dat redden - al is het maar omdat ze de (ronde) koperdraadjes niet zover vervormen dat die echt afsluiten. Al zou het wel een mooi streven zijn tegen corrosie. Ik denk dat dat voor een buisoog (of kabelschoen) wel op gaat. Die hebben een veel grotere wand dikte dan adereindhulsjes en je hebt ook veel meer kracht nodig om die te persen. Mechanisch veel sterker. Ook adereindhulsjes van merken als Klauke zijn mechanisch niks waard - erg dunwandig.

Voor wat betreft die goede klem... Naamgeving-bij-het-juiste-plaatje is wat lastig... Kooiklemmen kan ik vaak wel waarderen - maar juist daar heb je (electrisch gezien) niet echt aderendhulsjes nodig (als de draaddikte een beetje in overeenstemming is met de klem, dan zullen er zonder adereindhuls geen aders 'los' zwerven.)
Bij een 'old school' hoofdschakelaar met boutje-op-de-draad is het een ander verhaal. En reken maar dat die adereindhuls daar vervormd wordt! Idem bij 'kroonsteen-met-plaatje-onder-schroef' zoals je bij PCB-kroonstenen wel tegen komt. Of die klemmen 'goed' heten is een andere discussie. Je komt ze tegen in de praktijk, dus je zult het er mee moeten doen... Gelukkig meestal wel voor wat lagere stromen.

GJ_

Moderator

Op 9 januari 2014 08:41:01 schreef EricP: - al is het maar omdat ze de (ronde) koperdraadjes niet zover vervormen dat die echt afsluiten...

Dat is toch wel de bedoeling anders! Na persing zijn de draadjes niet meer rond. Ook de reden dat je niet moet twisten voor het persen. Ik heb testrapporten, inclusief foto's onder de microscoop gezien. Ik zal eens zoeken of ik er nog heb liggen.

Een bout op de huls geeft inderdaad vervorming. Daarom zie ik liever gewoon een goede kooi of veerklem.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op donderdag 9 januari 2014 09:52:48 (11%)

Lambiek

Special Member

Op 7 januari 2014 00:42:01 schreef kofi:
Als je eenmaal een voor invoer tang gewend bent werkt zo'n zij invoer tang bijzonder onhandig.

Ja, maar dat is andersom ook zo. :)

Op 7 januari 2014 08:35:43 schreef GJ_:
De diafragma tangen komen er hier niet in, die geven een rampzalige persing.

Helemaal mee eens, dat zijn ook waardeloze tangen. Ik vraag me ook af of je daar de draad niet mee beschadigt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
EricP

mét CE

Ja, zoals in eens van mijn eerste posts in dit topic: ik ben wel geïnteresseerd in een wat meer 'wetenschappelijke' benadering van dit geheel. Dat er bij buisogen geen lucht meer tussen mag zitten, klopt. Maar bij adereindhulsjes...

Maar goed... Ook bij kooiklemmen zie ik ze vervormen als je die aantrekt (met momentschroevendraaier) tot het moment dat de fabrikant specificeert. Daarop heb ik de aanname gebaseerd dat 'persing' bij adereindhulsjes niet zo interessant is - het gaat er met name om dat je alle adertjes te pakken hebt en dat die allemaal 'klem' zitten. Maar nooit te oud om te leren. Kom maar door met die foto's :)

GJ_

Moderator

Niet het rapport dat ik hier ergens moet hebben liggen, maar een quote van Weidmuller (beetje WC eend dus wel):

The classic definition of a wire-end ferrule is a tinned copper sleeve, which is placed onto the end of the wire where it is crimped. In other words, wire-end ferrules are used to insert the conductor into the connection or terminal compartment, protecting the fine strands of a multi-stranded wire and providing a gas-tight connection that prevents air or gasses (that lead to corrosion) to permeate. Laboratory tests have proven that the use of ferrules can extend contact lifetime by preventing an increase in resistance and temperature, which can lead to short-circuits and/or failures.

en een white paper van WM: http://www.weidmuller.com/bausteine.net/f/7862/Weidmuller_Ferrules_Whi… waar men laat zien dat draden met eindhuls het op lange termijn in een agressieve omgeving beter doen dan massieve koper aders. Losse "flossen" komen er slecht vanaf.

Ook Phoenix en alle andere fabrikanten hebben dit in de datasheets staan, inclusief de testen die ze er op loslaten volgens DIN-huppeldepupenzovoord:2001-2/a

Als ik meer tijd heb zoek ik nog wel even, het is op zich best interessant. Overigens vervormen ze in een klem amper als je inderdaad met een goede momentschroevendraaier werkt. Ik zelf gebruik voornamelijk ST klemmen van Phoenix, dus altijd een goede verbinding zonder vervorming. Met hele dikke draden en de bijbehorende klemmen vervormen ze trouwens wel behoorlijk. Dat zal de gasdichtheid niet bevorderen.

EricP

mét CE

Precies. Is geloof er geen moer van dat het gasdicht is.
Net bij wijze van experiment een hulsje gekrompen en vervolgens de boel vol laten lopen met tin. Dan zie je dus dat wanneer bij het uiteinde begint, de tin er bij de isolatie uit komt. Het loopt dus vol. Dat pleit voor de tin, maar niet voor het verhaal 'gasdicht'. Of tegen de gebruikte tang natuurlijk :)

Overigens geloof ik direct dat losse adertjes dicht op elkaar minder last hebben van een agressieve omgeving - zonder dat ze gasdicht aan elkaar zitten. En dat een flos het ook slecht doet, ligt ook voor de hand.

Goed, dat stukkie text van Weidmuller: Op pag. 4 roepen ze dat die plastic kraagjes helpen om de boel gasdicht te maken. Het zal er niet slechter op worden, maar die dingen sluiten nauwelijks...
Als je op de laatste pagina naar die PZ6 kijkt, dan zie je de 2 kerven zitten. Daarbuiten zal het dus niet echt vast zitten (en dus ook niet gas dicht zijn).

Maar goed, toen wire wrappen net uitgevonden was, had ook iedereen zoiets van 'dat werkt nooit' tot de verbindingen beter bleken te zijn dan soldeerwerk (qua weerstand). Het blijft interessante materie...