Elektrische actuator

Ik maak met een vriend een bierauromaat,
We hebben een dispencer systeem nodig. Ik kwam dit filmpje tegen als inspiratie.

http://www.youtube.com/watch?v=lrqFTOiALYg

Ik denk dat ze hier Pneumatische cilinders gebruiken maar ik wil elektrisch gaan, lineare cilinders zijn vaak duur, als iemand goedkope weet graag.

Maar als 2de optie dacht ik aan een spoel met een pin elektromachnetisch omhoog houd en snel kan schakelen. gelieve in de buurt van 12v stuurstroom

Alvast bedankt.

kun je dit niet met een verticale transportband maken?

dat is veel goedkoper als pneumatisch, en kun je eenvoudig op 12v maken.

GMT+1
Arco

Special Member

Actuators voor satellietschotels zijn goed betaalbaar. Electrische actuators zijn meestal wel trager als hydraulische of pneumatische actuators...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Meestal wel, maar dat hoeft niet. Overigens zijn pneumatische actuators soms nog veel sneller dan hydraulische; vele meters per seconde is goed haalbaar, zeker met cilinders met ingebouwde pneumatische demping aan het eind. Die snelheid lijkt me hier niet zo kritisch, als het geen vele seconden duurt om het flesje boven te krijgen.

Als je een draadeind met een kleine spoel (1-1.5mm of zo), zal het wel lastiger worden om een redelijke snelheid te halen; met een spoel van 5-10mm is dat dan wel weer te doen, maar dat is meestal weer vrij kostbaar.

Je zou het wel met een tandriem kunnen doen, die je met een stappenmotor of DC motor met vertraging aandrijft. Deze opstelling vereist natuurlijk geen hoge nauwkeurigheid van de aandrijving, of zeer kleine speling in de geleidingen e.d.

Welllicht wordt het nog eenvoudiger als je niet perse recht omhoog hoeft, maar een transportband onder een hoe zou kunnen zetten. Dat heeft als voordeel dat het flesje tegen de band rust, en je daardoor geen lineaire geleidingen meer nodig hebt.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 10 januari 2014 13:41:16 (14%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Lineaire motor? Geen lucht nodig :)TS goed lezen :( 43€ met verzending in voor een 6" op 24V

[Bericht gewijzigd door Damic op vrijdag 10 januari 2014 22:44:37 (75%)

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar