Kar aandrijven op elektromotor

Hallo,

Ik ben van plan de kar op onderstaande foto aan te drijven op een elektromotor. Ik ben vrij technisch aangelegd maar heb enkel wat basiskennis over elektriciteit e.d. dus vraag ik jullie graag wat hulp.

Op het internet valt er redelijk veel te vinden over elektromotors in voertuigen, voornamelijk dan over elektrische go-carts, maar gezien bij mij de vereisten wat anders liggen vraag ik het hier liever eens. De kar zou helemaal niet snel moeten gaan (zelfs 5 km/u is voldoende), maar wel lang moeten meegaan (zo'n 6u aan een stuk rijden zou moeten lukken). Bovendien zou ze een gewicht van zo'n 700kg moeten trekken (er zouden enkele andere karretjes achter gehangen worden).

Mijn grootste vraag: naar wat voor soort motor moet ik op zoek? Zo eenvoudig en goedkoop mogelijk is mijn motto, dus ik dacht misschien aan een tweedehands elektrisch transpallet ofzo? Omdat daar motor en batterij al inzitten en die prijs wel meevalt (mijn budget zou maar gaan tot +- €250).. Of hebben jullie een beter idee? En denken jullie dat ik met mijn beperkte kennis zo'n transpallet zou kunnen openleggen om er enkel de motor uit te halen?

Tweede vraag: is dit überhaupt wel mogelijk met deze kar? Kan ik de motor rechtstreeks aan de bodemplank vastmaken of las ik beter een constructie waar de wielen en motor aan vastzitten? (Dat zou ik dan aan iemand anders moeten vragen, kan zelf niet lassen). Ik zou de wielen die je hier aan de linkerkant ziet vervangen door 2 wielen aan een as met daaraan een simpel tandwiel, verbonden met de motor. Of zie ik dat volledig verkeerd en pak ik het beter anders aan?

Heel veel dank bij voorbaat!
Groeten,
Lubas

zo'n palletvork klinkt inderdaad als een goed uitgangspunt. 700kg krijgen die wel weg, heb alleen geen idee of die in de buurt van 6u rijden komen

verder denk ik dat je makkelijk denkt over de overbrenging/aandrijving
700kg heeft zeker veel koppel nodig
ik zou de overbrenging/motor enzo intakt laten of aan iemand overlaten die genoeg ervaring heeft in die hoek, even een tandwiel op de as lassen gaat gegarandeerd een keer afbreken

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

-) er is geen foto te zien (zet je foto op een of andere hostingsite (zelf gebruik ik imgur.com. maar er zijn er onnoemlijk veel), en post hier de link)
-) 700 kg vooruittrekken, 6 uur aan een stuk, dat lijkt me stugge arbeid! zelfs al moet het maar stapvoets gaan, dit zou wel eens een fikse batterij kunnen gaan vereisen
-) vermits je niet veel snelheid verlangt neem ik maar even aan dat ook acceleratie niet echt relevant is; het komt er dus vooral op aan de rolweerstand te overwinnen - bij zo'n lage snelheid lijkt het me dat de luchtweerstand te verwaarlozen is. Maar ik heb niet veel zicht op mechanica, misschien onderschat ik de luchtweerstand wel; en hoe je de rolweerstand berekent dat zou ik al helemaal niet weten.
-) als je eenmaal weet hoeveel weerstand er te overwinnen is, dan weet je welk motorvermogen er nodig is. Tel er eventueel de verliezen bij in een mechanische overbrenging (tandwielen? riem? 10% of zo?) en vermenigvuldig met zes uur, en je weet hoeveel Wh er uit je batterijen moet komen. Of worden het kWh?
-) nu kom je in een vicieuze circkel, want het gewicht van de batterij(en) moet je toevoegen aan het totale treingewicht en dan de berekening herbeginnen
-) ideetje: kun je een beetje energie toevoegen tijdens het rijden door op het dak van de wagentjes zonnepanelen te monteren?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
jerome

Golden Member

6 uur rijden met een beperkt budget. Moet vast iets voor carnaval zijn. De wielen groot genoeg en liefst volle bandjes om de rolweerstand te beperken. Vaak starten en stoppen zal evenveel of meer energie verbruiken als blijven doorrijden. Als je ziet welk gewicht aan accupack een elec transpalet, die een shift van 8 werkuren kan draaien, in zich heeft. Je budget van 250€ zal zelfs niet volstaan voor een nog degelijk tweedehands accupack.
Is een klein stroomgroepje van 1,2kVA geen optie, met vb. een wasmachine seriemotor aan een wormwiel overbrenging, of een traagdraaiende zware handboormachine met (fiets)ketting overbrenging naar een wiel. Het voordeel van een seriemotor is, dat deze met een dimmer(voor inductie) min of meer regelbaar wordt.

Is inderdaad voor een carnavalstoet! Meteen ook de reden waarom ik op accu's verkies, als we werken op brandstof zouden we dat moeten aanvragen bij de politie enzo, daar houden we ons liever niet mee bezig.

  • We zouden om ons bereik wat te vergroten bvb. in het midden van de parade wisselen van batterijen, zo moeten we minder gewicht meesleuren onderweg..?
  • Zonnepaneeltjes maken, vermoed ik, weinig verschil gezien de stoet doorgaat begin maart (en er dus niet overdreven veel zon is). Kan ik het geld voor die paneeltjes dan niet betere gebruiken voor wat extra accu's?
  • Goed punt van die overbrengen van motor naar wielen. Misschien is het wel positief dat ik dit maar 1x per jaar nodig heb? Ik zou het niet eens erg vinden om het tandwiel volgend jaar opnieuw te laten lassen.

In elk geval al bedankt voor de positieve input!
Mijn excuses voor de vergeten foto. Hier is ie dan:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/30167462/kar.JPG

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 18 januari 2014 02:01:33 (1%)

jerome

Golden Member

Op 17 januari 2014 20:39:54 schreef Lubas:
als we werken op brandstof zouden we dat moeten aanvragen bij de politie enzo, daar houden we ons liever niet mee bezig.

Je kan dat omzeilen door met de stroomgroep van de geluidsinstallatie een kleinere accu constant bij te laden.
Mooi ware een frame van een zitgrasmaaier op de kop te tikken, en daar de elektrische motor ergens onder te koppelen. Waar de benzinemotor stond kan je dan 1 of 2 accu's kwijt.
Wil je iets maken wat kan draaien, is een draaibank een bijna noodzaak. Moet je alles "laten lassen", is het ook niet handig en gaat veel tijd verloren.

Zou idd een mooie oplossing zijn, maar dan hebben we aan de huidige constructie niet veel meer natuurlijk. (Hier dachten we gewoon manueel bij te sturen door de zwenkwielen achteraan).

Ik ga eens navragen of dat constant bijladen toegelaten is! Alhoewel ik dat, indien mogelijk, graag zou vermijden. Misschien kan ik wel nòg een extra tussenpost inlassen om batterijen te verwisselen..

Edit: nog een terloops vraagje: hoe komt het dat zo'n elektrische meeloop trekker (zoals bv. onderstaand model) wel een volledige dag zouden meegaan, ook al kunnen ze zo'n 2000kg trekken? Het gebruikte materiaal is duidelijk superieur (gezien de prijs van zo'n apparaat), maar hoe komt het dat dit zo compact kan? Of is hier sprake van een andere technologie? Gewoon nieuwsgierig :-)

http://www.horti-innovations.nl/N_frame.html?http://www.horti-innovati…

[Bericht gewijzigd door Lubas op vrijdag 17 januari 2014 22:50:02 (40%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Even rekenen: hoeveel Wh zit er in de accu's? Hoeveel W neemt de motor op? Hoeveel uur kan de motor dan werken? En let wel, dan heb je de batterijen helemaal leeg getrokken, wat er niet gezond voor is en vermoedelijk vermeden wordt door de motorregelaar.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

En als ik aan zo'n schrobmachine zou kunnen geraken? Zou ik daar ook al ergens mee kunnen komen?
http://www.capitalequipment.com.au/scrubbers/all-sweeper-summary-3/swe…

Hier wat specificaties van een gelijkaardig model..
https://www.nilfisk.be/nl/Pages/compareProducts.aspx?pid=56601014

Ik veronderstel dat de onderdelen gemaakt om te kuisen (vooral dan de borstelmotor) voor extra gewicht/verbruik zorgen; als ik dat zou kunnen elimineren, zou dit dan bruikbaar zijn? Evt. met wat extra accu's..