32pfl3605 dood

voeding geeft 5 v en op s/b input op voeding meet ik 1,2 v maar deze verandert niet by bediening aan/uit schakelaar

Heb je 5 V uit je voeding en geen led dan is je moederbord defect.
Controleer voor de zekerheid de diodes secundair in de voeding.
Soms gaat er wel eens eentje in sluiting

als ik voeding loshaal van mainbord en spanning op s/b pen zet gaat blauwe led achter op voeding branden , maar spanningen komen niet op , meet geen sluiting in voeding

Dit is een TPM4.1 ELA chassis.

DC-DC converter U7106 defect, vervangen door BA033T (ASWO-nummer 9429318)

Deze ga ik onthouden .
Toestellen als deze vallen nu nagenoeg allen buiten de garantie dus dan wordt een nieuw main board te duur.
Moet wel zeggen dat ik het bijna niet de moeite vind om veel tijd in deze toestellen te steken.

.

[Bericht gewijzigd door william1967 op woensdag 18 februari 2015 11:20:21 (98%)

er zit ook nog ENA ingang op voeding maar deze heb ik niet hoog gemaakt dacht dat het voor inverter was ,alleen s/b is hoog mainbord van voeding gehaalt maar zie DC/DC omvormer niet op voeding zitten mischien pos nr,

nog even gemeten op U 7106 deze geeft 1,2 v af ipv 3,3v
vandaar ook 1,2v op S/B input voeding bedankt ook voor filmje ga chip even bestellen

ic vervangen zat wel muurvast op print gelijmt of zo
maar heb weer 3,3 v iedereen bedankt

.

[Bericht gewijzigd door william1967 op woensdag 18 februari 2015 11:20:34 (99%)

vandaar hoe maak jij dat dan los lijkt me lastig

Dat doe je met een Infrarood soldeer station.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
EricP

mét CE

Ik ben meer fan van hete lucht (het zal nooit warmer worden dan de lucht), maar het concept is hetzelfde.

Hoe maak je de nieuwe vast is een groter probleem - de oude hoeft er alleen maar af, vooropgesteld dat je de PCB heel houdt. Als je de nieuwe niet vast soldeert, dan mist-ie z'n warmte afvoer en gaat vroeger of later hemelen.

.

[Bericht gewijzigd door william1967 op woensdag 18 februari 2015 11:20:43 (97%)

Dag Bende,

Ik heb bijna een gelijkaardig probleem.
TV toestel (42pfl3605) werkt normaal maar als je de stekker uittrekt en terug insteekt gaat deze niet meer aan, na een tijdje wel terug.
Of op pen 7 van U7106 (G973-120ADJF11U)meten en dan sprint deze dadelijk aan. Ik zou graag deze ic vervangen maar kan hem nergens vinden en ook niet de BA033T. De originele ic zou 4A kunnen leveren en de BA033 maar 1A. Ik heb nu om te proberen een LD33 gezet (levert maar 800mA. Het werkt maar de uitgangspanning is 5V (ik heb wel nergens baantjes onderbroken, enkel de oude ic verwijderd).
Weet iemand hoe ik aan de originele ic kan geraken?

Alvast bedankt

maartenbakker

Golden Member

Met een LD33 zou er nooit 5V uit mogen kunnen komen. Dan is of de LD33 defect of de pinout is anders.

Het enige verschil tussen de BA033 en BA033T is de behuizing. Ze leveren beide maximaal 1A.

Bij overbelasting zakt de uitgangsspanning in, en zal nooit hoger worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb er nu een paar gemaakt en weer prima werkend echter de ic staat in back orde bij aswo.
Lijkt mij dat het ook gewoon moet lukken met een zener een transistor en een weerstand oftewel een simpele stabilisatie schakeling

Ik zou heel graag de originele gebruiken, maar is overal niet op voorraad. Kan hem wel in China bestellen, moet wel 35 dagen wachten.
Heeft iemand ervaring met een ander ic en waar het wel goed mee werkt.

Waarom de originele ? Ik zie daar het nut niet van in. De eerst volgende ga ik proberen met een gewone transitor en een zenerdiode. De Ic,s staan nog steeds in back order. Gelukkig zien we ze nu niet veel. Rot toestellen trouwens

maartenbakker

Golden Member

Waarom geen LD33-achtige? Past en stabiliseert een stuk beter dan een zener+tor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nou die BA 044 is anders niet echt om te zeggen dat het eenvoudig past niet echt of je moet een TO 220 behuizing makkeljker vinden dan een DIL 8 pens.
Enige is dat het een low drop variant is maar dat moet dus met een zener en een transistor ook wel te realiseren zijn.
LET WEL ik heb het over improvisatie .

fred101

Golden Member

Je kan met een zener en transistor een hele strakke spanning maken. Het klinkt misschien als lapwerk maar soms is het zelfs een verbetering. tenminste, als je het zorgvuldig doet. Je mist alleen dingen als kortsluitbeveiliging, overhitting etc. Maar je kunt bij een ontwerp op het randje nu wel de boel wat robuuster maken met een stevigere tor.

Zo worden ook spanningsreferenties gemaakt. Ik doe dat regelmatig als ik een afwijkende spanning moet hebben, of een hogere spanning.

Als het heel stabiel moet neem ik dan iets als een TL431, of een IN8XX (ben het nummer even kwijt, zaten ook als Vref in een Schlumberger 7,5 digit multimeter) . Maar als het niet superstrak hoeft dan werkt een gewone zener prima. Als je dan een gewone diode in serie zet met de zener heft het tempco van de een die van de ander op. (maar de diode overgang van de tor is mogelijk al genoeg).

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dat bedoel ik, originele stab gaat dikwijls defect.
Een zener en een tor (bijv een ouderwetse BD139 ) zullen zwaarder zijn en echt niet defect gaan. Weet ook zeker dat het werkt .
Repareren is vaak improviseren , altijd al geweest trouwens.
Had je een elco van 1000 uf niet bij je dan nam je er 2 van 470 .
Dit soort zaken maakt het nog leuk.
Ben nu bezig met sc printen van Plasma schermen waarvan bepaalde fets wel behoorlijk vaak defect gaan. Herstellen is zeker een optie daar die printen duur zijn en ook weer defect kunnen gaan.
Gelukkig krijg ik daar de tijd nog voor .

fred101

Golden Member

Ik ben wat aan het lezen over CCFL, erg interessant. Eens rondvragen of iemand een defect geval heeft waar ik een goede inverter en lamp uit kan slopen. Lijkt me leuk om eens aan te meten en kijken wat gevolgen veranderingen veroorzaken. Hoe gevoelig bv de serie C is (ik heb bv HV luchttrimmers in de goede waarden)wat voor reacties in rendement en performance. Bv wat andere golfvormen, spanningen,draadlengte, metaal bij lamp, floating of end-grounding, filtering, paracitaire capaciteit etc doen. Hoe de spanning en stroom er uit ziet. Hoe de opstart verloopt etc. Lijkt me leerzaam. Misschien is er ook wel een kleine markt voor inverter reparaties (ik heb vanwege medische redenen redelijk wat vrije tijd en vind reparaties erg leuke puzzles)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs