Volgend hondje

Hallo,

Ik heb weer is een idee, ik wil een volgend verhuiskarretje maken.
Deze moet achter mij aanhobbelen als ik tapijttegels aan het leggen ben in nogal grote ruimtes.

Ik ben al aan het experimenteren geweest met 2 wieltjes aangedreven door Dcgeared motortjes en een aan/uit afstandsbediening met 2 relais. Dit werkt aardig.. Maar is te lastig sturen.ligt nu ook werkeloos in de schuur :-)

Nu lijkt het mij gaaf als je de motoren aan kan sturen dat ze je volgen. Iets met een radar of magneetkaartlezer ofzo.

Kan iemand mij helpen met een ideetje of misschien weet iemand ergens een vergelijkbaar onderwerp in en forum ofzo.

Als je iets voor me kan betekenen of zelf maken hoor ik het graag.

Kan een lang project worden maar ik hou de vorderingen hier bij.

Vr groet

Pieter.

Sonytech

Overleden

Iets met een radar of magneetkaartlezer ofzo.

Het zal dan wel iets met "ofzo" gaan worden vrees ik.

Met simpelweg "aan/uit"-schakelen van de motoren zal het niet fijn sturen zijn. Je zal dan ongetwijfeld op een toerentalregeling uitkomen waarbij je de snelheidsverhouding tussen beide motoren regelt.

Overigens: toen ik de titel van het topic las dacht ik eerst dat het over de Sony ERS-7 oftewel Aibo zou gaan.
http://www.sony.net/SonyInfo/News/Press_Archive/199905/99-046/aibo.gif

[Bericht gewijzigd door Sonytech op maandag 20 januari 2014 21:02:08 (28%)

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

hallo

dit klinkt niet zo heel moeilijk

je pakt een arduino
je stuurt de motoren (ik ga uit van 12V dc)
met een 2n2235 aan (pwm)
en je geeft hem een ultrasoon sensor
dan heb je dus een arduino die een beweging volgt
(natuurlijk wel instellen dat ie een afstandje weg blijft anders staat ie steeds tegen je been aan te duwen)

Ha ha Aibo is ook een hondje, maar verhuizers noemen zo,n plat karretje met zwenkwieltjes ook een hondje.
Aibo gaat alleen geen 30 kilo tapijttegels tillen....

Ultrasoonsensor zat ik ook aan te denken, mijn zoontje maakt dat soort dingen met mintstormslego, maar dan volgt ie wel iedereen die beweegt natuurlijk. Moet nog iets bij denk ik. Maar wat?

Kun je trouwens die regelaars uit de rcmodelbouw aansturen met arduino?

En is arduino wel een beetje zelf te doen, of is er iets eenvoudigers.

Voltage word 14,4 denk ik, ( lipo) Meeste motoren die ik kan vinden zijn van 12- 18 volt.
Dus misschien nog wel een lipo drbij .

12 v is wel weer leuk als je ruitenwissermotors gebruikt eigenlijk...

je kan het beste rechtstreeks pwm nemen ban de arduino

dat is precieser

en je kan het apperaat leren wie jij bent (geen idee hoe)

Shiptronic

Overleden

stukje 2 aderig snoer tussen hondje en lusje van je broek ? blijft altijd volgen >:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

dat is eigelijk een prima idee
laat de draad een playstation stick bewegen
en het werkt perfect folgend

http://www.youtube.com/watch?v=-5QWy2uxxdM

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 21 januari 2014 01:11:46 (18%)

Je zult iets moeten bedenken dat jou kan onderscheiden van andere obstakels.

-Hang wat IR LEDs aan je shirt en geef de robot IR sensoren om de richting te bepalen.
-Laat de LEDs in een uniek patroon knipperen ter identificatie.
-Een webcam en een computer met beeldherkenningssoftware.
-Zet een grote QR code op je shirt.
-Een microfoon en een computer met stemherkenningssoftware. Dan kun je de robot gewoon roepen.
-Als variant op het snoer: Elastiek. Doordat het rekt kun jij je redelijk vrij bewegen. Als de rekkracht te groot wordt dan rijdt de robot een stukje in de richting van de rekkracht.
-Laat de robot rondscannen naar obstakels met bijvoorbeeld ultrasoonsensoren. Dan vergelijk je de obstakels uit de vorige scanronde met de obstakels uit de huidige scan ronde. Een obstakel dat tussen twee rondes maar zeer korte afstand heeft bewogen zal waarschijnlijk hetzelfde obstakel zijn. Zo kan de robot jou volgen.

Als de robot dan de afstand en richting naar jou weet dan kan hij naar je toe rijden.

Of je programmeert aan het begin van de dag je route en schema in de robot.
Als hij dan tegen je aan rijdt dan weet je dat je harder moet werken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 21 januari 2014 01:11:58 (7%)

Sta je op om naar de kantine te gaan eten, staat er een stapel tegels naast de koffieautomaat.

Dat kump er noe van....

@rob797: waarom zou een PWM signaal rechtstreeks van een Arduino nauwkeuriger zijn dan een 1-2ms signaaltje naar een modelbouwregelaar, en nog veel belangrijker, waarom moet dat nauwkeurig? Als je wilt weten hoe hard of hoe ver het ding rijdt, heb je toch feedback nodig, en met een regelsysteem is het helemaal niet interessant hoe "nauwkeurig" je de motoren kunt aansturen, omdat een closed-loop systeem daar automatisch voor corrigeert.

Daarbij lijkt het me nogal kansloos om de motoren van zo'n karretje aan te willen sturen met een bipolaire tor die maar liefst 800mA mag schakelen. Neem dan minimaal een fatsoenlijke MOSFET, maar het lijkt me voor de TS veel handiger om twee modelbouw regelaars te gebruiken, anders moet je toch H-bruggen maken van MOSFETs, of relais gebruiken om de draairichting om te keren.

Het volgen kan het gemakkelijkst met IR of ultrasoon, denk ik. In plaats van een ultrasoon zender/ontvanger setje waarmee je afstand kunt meten, kun je ook een ultrasoon zender aan je riem hangen, en 2 ontvangers op het wagentje monteren, zoals de lichtsensoren bij een licht zoekende robot. Je kunt hem dan opdragen naar je toe te komen door je zender te activeren. Het wagentje draait dan zodanig dat beide sensoren dezelfde geluidssterkte meten, en rijdt in die richting zolang er een signaal is.

Een mogelijk klein probleem zou kunnen zijn dat zo'n systeem last kan hebben van reflecties van muren e.d., als hij er dicht bij staat.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
evdweele

Overleden

De TS schrijft

30 kilo tapijttegels

Op een vloer die al is voorzien van tapijttegels zal een fors motorkoppel noodzakelijk zijn om dit gewicht in beweging te krijgen.
Dat betekent een paar forse motoren om de beweging in gang te brengen + een fors vermogen om te kunnen sturen. Daarbij hoort ook een forse accu.

Als ontwikkeling natuurlijk een leuk project, maar als het alleen gaat om het tapijtleggen te vergemakkelijken zou ik zelf kiezen voor iets simpelers; een eind touw om het karretje naar me toe te trekken :+

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 21 januari 2014 01:42:41 schreef Periang:
Sta je op om naar de kantine te gaan eten, staat er een stapel tegels naast de koffieautomaat.

hahaha Sorry ik las deze reacties, en moest bij deze erg hard lachen
Geweldig.
Zie het helemaal voor me.

Op 21 januari 2014 02:22:16 schreef SparkyGSX:
@rob797: waarom zou een PWM signaal rechtstreeks van een Arduino nauwkeuriger zijn dan een 1-2ms signaaltje naar een modelbouwregelaar, en nog veel belangrijker, waarom moet dat nauwkeurig? Als je wilt weten hoe hard of hoe ver het ding rijdt, heb je toch feedback nodig, en met een regelsysteem is het helemaal niet interessant hoe "nauwkeurig" je de motoren kunt aansturen, omdat een closed-loop systeem daar automatisch voor corrigeert.

Daarbij lijkt het me nogal kansloos om de motoren van zo'n karretje aan te willen sturen met een bipolaire tor die maar liefst 800mA mag schakelen. Neem dan minimaal een fatsoenlijke MOSFET, maar het lijkt me voor de TS veel handiger om twee modelbouw regelaars te gebruiken, anders moet je toch H-bruggen maken van MOSFETs, of relais gebruiken om de draairichting om te keren.

als je mode regelaars gebruikt en een arduino moet je servo sinaalen opwekken
en dan is het makkelijker en beter om rechtstreeks pwm te gebruiken

de transistor was alleen een voorbeeld
want je moet voor dit gebruik mosfets hebben

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 21 januari 2014 23:46:26 (22%)

Sonytech

Overleden

Of je zit op het toilet tijdens de grote boodschap nog even trots te zijn op je uitvinding, maar je hebt je nog niet gerealiseerd dat 'ie op dat moment aan de andere kant van de deur staat en je die dus nooit zelf meer open kan krijgen...

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
DE OLDE

Overleden

Dan is er echt stront aan de knikker :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Haha,gave reacties, ik neem de eerste keer zeker m,n filmcamera mee, kan ik wat terugverdienen met lachfilmpjes.
Maar dat koffieautomaat. . Eigenlijk wil ik nu ook dat dat karretje koffie voor me gaat halen. Moet ook wel kunnen.

Ff serieus, goeie ideeën, ik denk dat ultrasoon aan je broekriem aardig in de richting gaat komen. Maar ik vind het nog steeds ingewikkeld. Als er iemand zit te springen om iets te ontwerpen oid. Ik hoor het graag.

Mechanisch lukt me wel, maar als het echt programmeren word enzo, dat zie ik niet zo zitten( te weinig tijd om het uit te zoeken helaas)

Leuke reacties, blijft een leuk forum dit.

Pieter

als je het simpel houd and wil ik wel een poging wagen

ik heb niet alle tijd maar het lijkt me wel leuk

Aangenomen dat je gaat sturen door 2 wielen verschillend aan te drijven (lijkt me de eenvoudigste optie), ga je 2 motoren met redelijk forse regelaars nodig hebben.

Die regelaars moeten stuursignalen krijgen; je hebt dus iets nodig waarmee je kunt bepalen of het voertuig moet gaan rijden, en welke kant op. Als je niet zelf wilt sturen, zal het voertuig in staat moeten zijn zelf de richting te bepalen.

Het simpelste lijkt me om 2 sensoren te nemen, en die zodanig op het voertuig te plaatsen dat ze een bepaald signaal even sterk ontvangen als hij recht naar je toe komt; daarvoor heb je geen microcontrollers nodig, dat kun je vrij eenvoudig analoog oplossen.

De vraag is wat voor type sensoren het handigste is; infrarood zou handig kunnen zijn, maar aangezien er tal van bronnen van IR licht zijn, zul je de bron moeten moduleren. Nu zijn er wel simpele ontvangertjes waarmee je een signaaltje kunt ontvangen, maar de types die ik ken, geven je geen indicatie van de signaalsterkte, en daar heb je dus niet zo veel aan ben ik bang.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik heb alle software en een deel van de hardware al af

je krijgt een ultrasoon zender aan de riem
en het hondje volgt die

regelaars ben ik nog niet klaar mee

als je interesse hebt stuur mij even een pm

Als je het toch in software doet, is de regelaar ook niet moeilijk meer; als de motoren alleen vooruit hoeven te kunnen, is een logic-level MOSFET of een gewone MOSFET met een geïntegreerde of discrete gate driver voldoende, met een forse vrijloopdiode erbij natuurlijk. Eventueel kun je een relais gebruiken om de draairichting om te keren, zolang je er in de software voor zorgt dat de motor stroomloos is bij het omschakelen.

Je zou nog kunnen overwegen om de stroom terug te meten en te bewaken, of er zelfs een closed-loop stroomregelaar van te maken, maar dat lijkt me niet echt nodig. Encoders zijn ook een mogelijkheid, eigenlijk voornamelijk om de motoren en regelaars te beschermen tegen overstromen wanneer een wiel geblokkeerd is. Om het wagentje rechtdoor te laten rijden heb je ze niet nodig, aangezien de sensoren voor de richting hem automatisch laten corrigeren als hij niet rechtdoor rijdt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

de motoren worden met pwm gestuurd relais zijn te ongevoelig

het word een variatie hier op

en dan met wat andere hardware
http://www.youtube.com/watch?v=tAyWrJoVUbs#t=81

Op 21 januari 2014 00:39:03 schreef robt797:
dat is eigelijk een prima idee
laat de draad een playstation stick bewegen
en het werkt perfect folgend

http://www.youtube.com/watch?v=-5QWy2uxxdM

Lol, en hoe ga je de tegels dan pakken, als je naar karretje toe loopt rij die weg, kan je hele dag vol houden. :D

PS
Natuurlijk kan je dat anders maken, vond alleen grappig als je het letterlijk zo zou maken als in het filmpje. :)