Oude "Bouw het zelf boeken"

pax

Golden Member

Op 17 januari 2014 12:36:04 schreef WouterJ1993:
[...]
Goed, doen we! Zal ik om te beginnen een mailtje naar het adres sturen wat in je profiel staat?

prima! leuk project!

Mijn dank aan de alle posters. Het blijft leuk om dit te lezen.

Heeft al heel wat gesloopt en er soms iets van geleerd.

Deze boekjes brengen me weer helemaal in pre-internet tijd. Snuffelen in de bieb oogstte ook vaak dit soort schakelingen en artikelen.
Iedereen bedankt voor het posten.

fred101

Golden Member

Iets heel anders, ik zat in mijn pdf verzameling te zoeken naar een manual en vond daar nog een mooi document. >800 pagina's.

Een verzameling "reports of the electrical standards committee of the Brittisch association for the advances of science" uit 1912. De meest spannende tijd van electronica, waar alle grote namen nog bij betrokken waren, Veel standaards en hun naam zijn vast gesteld, waarvan sommigen hun naam nog niet aan een eenheid gekoppeld hadden. Erg gaaf. Maar ook heel erg groot hoge resolutie bestand.

Het is een verzameling verslagen van 1863 tot 1912. Deze commissie heeft bijna alle beroemde geleerden als lid gehad.
Er zitten bijdragen bij van Kirchoff, veel experiment verslagen en voordrachten van prof. J Clerk Maxwell (oa een verslag van zijn experimenten met de nieuwe grootheid "V") , Varley en zijn baas sir prof. W Thomson,(later Kelvin)(oa over Volt cellen en voorstellen mbt zijn electrometer), prof Wheatstone over weerstand standaards, prof Miller, prof Weber, Dr. C.W. Siemens (over de Siemens resistance measurer), Jenkin (oa over de nieuwe weerstand grootheid, de Ohmad, werd afgekort tot ohm), Een voordracht van Dr. Joule oa over thermometers. lord Rayleich, suggestisch voor het bepalen van een grootheid voor capaciteit, EMF en current. Addaption of the legal ohm en de strijd tussen de diverse grootheden voor weerstand. vastleggen van de Watt, Farad, coulomb, Ampere, ook leuk, de therm als unit voor temperatuur. Bijdrages van Joule, Henry, over de international ohm, de voltameter, de clarck cell en Weston cell, een lorenz apparatus gesponsort door Noble. Weerstanden werden nog resistance coils genoemd.
Kortom, de geschiedenis van electriciteit met medewerkuing van de grote meesters zelf.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Beetje lijvig voor een pdf en bovendien moet je zo'n werk kunnen vasthouden, bijvoorkeur in een leren band en goud-op-snee. Het moet ook een beetje zuur-muffig ruiken :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Nog meer oude boeken gevonden in mijn e-archief:

Discrete Semiconductor Circuit Examples - ITT (1973).pdf
Making a Transistor Radio (1972).pdf
Oscilloscope Techniques (1958).pdf
Power Supplies for All Occasions (1980).pdf
The Electronic Experimenter's Manual (1959).pdf

http://we.tl/Publyfq2Sc (60.6 MB total)

The file(s) will be deleted on 27 January, 2014

Tidak Ada

Golden Member

Oef, dat eerste en dat laatste boek geven een schat aan basis schakelinghen en technieken. Gauw opgeslagen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Nog wat oude radio blaadjes. Leuk om nog eens door te bladeren en je kunt je talen weer eens ophalen :+

20 successi a transistori e a valvole.pdf
Costruire diverte 1965_02.pdf
CQ January 1964.pdf
Radio ricezione.pdf
Radio-tv experimenter n569_1960.pdf
Radiopratica.pdf
Valvole in pratica.pdf

Beschikbaar op WeTransfer t/m 28 januari http://we.tl/atQynCKT6V

De Geloso blaadjes waren beroemd, nu alleen nog nostalgie. Zijn tweetalig ;)

http://www.uploadarchief.net/files/download/g-b-t.jpg

Beschikbaar voor download t/m 28 januari http://we.tl/nsjJIftwew

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
flash2b

Special Member

Laatste set.... Eerste boekje is erg leuk !

Build Your Own Test Instruments (1978).pdf
Electronic Music Circuit Guidebook (1975).pdf
Grundlagen der Elektronik (1970).pdf

http://we.tl/Dnsate2Jcd (43.1 MB total)

The file(s) will be deleted on 28 January, 2014.

Vandaag kwam het boekje (Bouw het Zelf - 3) van Pax bij mij binnen! Als het even kan begin ik vanavond (dan heb ik de tijd ervoor) met scannen.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Op 21 januari 2014 16:03:04 schreef WouterJ1993:
Vandaag kwam het boekje (Bouw het Zelf - 3) van Pax bij mij binnen! Als het even kan begin ik vanavond (dan heb ik de tijd ervoor) met scannen.

Leuk! Zou ze wel compleet willen hebben...

Michel
joopv

Golden Member

CQ magazine is overigens ook digitaal verkrijgbaar vanaf 1945, maar het zijn nogal grote bestanden (150MB per stuk)

fred101

Golden Member

Op 21 januari 2014 12:55:54 schreef flash2b:
Laatste set.... Eerste boekje is erg leuk !

Dat is inderdaad een heel leuk boekje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bouw het zelf - Deel 3 - Theorie en praktijk met TTL en aanverwante bouwstenen kan hier gedownload worden: http://we.tl/rFvd4y6ecD

Link werkt tot de 29e (7 dagen).

Nu nog mensen zien te vinden die deel 2, 5, en/of 6 hebben ;)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Van "Bouw het zelf" heb ik trouwens deel 5 & 6 liggen. Gezien de drukte op m'n werk kan ik ze echter niet op korte termijn inscannen.

Als jij dat wilt doen Wouter, dan stuur ik ze naar je op, neem in dat geval even contact op per mail.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 22 januari 2014 13:16:17 schreef Roland van Leusden:
[...]

Als jij dat wilt doen Wouter, dan stuur ik ze naar je op, neem in dat geval even contact op per mail.

Hee, dat was ik vergeten. Is goed! Ik zal je een mailtje sturen.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
pax

Golden Member

Weet iemand hoe of het zit met RAM (Radio Amateur Magazine), is hier nog auteursrecht/copyright op?

groeten,

cor

Volgens mij zit op al die boeken en tijdschriften 70 jaar auteursrecht.

Een kopie maken voor eigen gebruik en/of studiedoeleinden mag gewoon. Downloaden mag vermoedelijk ook, zowel uit legale als illegale bron.

Het gedeeltelijk of volledig opnieuw publiceren door iets te scannen en voor iedereen toegankelijk online te zetten mag eigenlijk niet zonder toestemming van de uitgever.

Ik ben wel benieuwd in hoeverre uitgevers en auteurs hier actief tegen optreden. De meeste boeken die ik hier voorbij zie komen hebben vooral een nostalgische waarde.

Als het voor uitgevers ècht interessant was, dan zouden die boeken al lang weer in herdruk zijn of door de uitgevers worden aangeboden in digitaal formaat.

[EDIT]
En RAM heb ik nog ergens een stapel van liggen...

fred101

Golden Member

Vanmiddag uit "build your own test instruments" even de door pieper in elkaar gezet. Ik had zelf de originele torren liggen. Dat is een erg handig ding. Het geeft een toon die in toonhoogte varieert. Bij 0 Ohm een hoge piep (iets van 8 kHz, bij 1M een heel lage toon en het werkt op een 1,5V AA cel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
flash2b

Special Member

Leuk zeg! en met de orginele torren!

Ik wil natuurlijk ook een foto van je bouwsel zien...

Op 23 januari 2014 10:22:41 schreef flash2b:
Leuk zeg! en met de orginele torren!

Ik wil natuurlijk ook een foto van je bouwsel zien...

Tja mensen die wat ouder zijn of een behoorlijke voorraad hebben uit die tijd hebben de ac transistoren nog wel in voorraad :) .
Gelukkig val ik zelf ook nog onder die groep.
Als ik me niet vergis is de bc147 een verre voorloper van de bc107/ bc237 en tegenwoordig bc 547

Ac 128 is helaas uitgestorven en voor zover ik weet geen vervanger meer voor.

Alle 2 erg gangbare transistoren geweest.

pax

Golden Member

Op 22 januari 2014 17:02:58 schreef Franzki:
[EDIT]
En RAM heb ik nog ergens een stapel van liggen...

Leuk nostalgie uit mijn elektronica begintijd, stonden vaak leuke/eenvoudige schakelingen in.

maartenbakker

Golden Member

Germaniumtorren zijn nog mondjesmaat leverbaar, al dan niet NOS. AC128/AC132/AC188 vertegenwoordigen inderdaad ongeveer het hoogtepunt in die reeks.

De BC147 was een eerste poging van Philips om de BC107 in een volledig kunststof behuizing onder te brengen. Na een paar jaar is men overgestapt op de meer marktconforme SOT54-behuizing (lijkt op TO-92): dat was de BC547.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Wat bedoel je met NOS?

Mischien licht het aan mij maar ik ken die term enkel van de tv.

Hewlett

Honourable Member

Op 23 januari 2014 18:44:02 schreef Paloma:
Wat bedoel je met NOS?
...

New Old Stock - dus, oude meuk wat nog niet eerder gebruikt is :-)

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.