[NL] Hulp gevraagd met ster driehoek aansluiting

Beste allemaal,

Ik heb sinds vandaag een grote compressor in de garage staan met een 400V 5,5 KW motor. Op deze machine zit een automatische ster driehoek schakeling.

Als ik de machine aanzet slaat hij aan, maar zodra hij naar driehoek schakelt vliegt de automatische zekering eruit in de meterkast. Ook als ik de motor loskoppel van de compressor (dus motor onbelast).

Voor 99% zeker vermoed ik dat dit in mijn meterkast ergens fout moet zitten, daar de machine een uur eerder op een ander adres nog perfect werkte.

Ik heb er te weinig verstand van om dit zelf op te kunnen lossen. Ik snap wel e.e.a. van elektro, maar dit gaat mijn pet te boven.

Is er iemand in omgeving Dongen die mij hier mij verder zou willen helpen door een keer on-site te komen?

Ik hoor het graag!

Vriendelijke groet,
Peter.

pietplof

Golden Member

Heb je het ding op precies dezelfde wijze aangesloten? Als het normaal in ster goed aanloopt mag er normaal gesproken niets verkeerd gaan. En als er in je verdeelinrichting iets fout zit loopt het bij ster ook fout.
Wonderlijk.
Overigens woon ik in het no van ons goede moederland dus enige directe hulp is niet voor de hand liggend.

festina lente
Henry S.

Moderator

Op 22 januari 2014 23:29:03 schreef plieshout:
Is er iemand in omgeving Dongen die mij hier mij verder zou willen helpen door een keer on-site te komen?

Gebruik hiervoor de V&A.
Ik kan het topic openlaten voor tips.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dank Henry voor de tip. Ga ik doen.

Overigens heb ik op de krachtgroep nog nooit enig elektrisch apparaat gehad, dus heb echt geen idee wat er fout gaat.

Misschien erg voor de hand liggend,
te lichte zekering(en)?

In ster lage aanloopstroom, gaat net goed en na overschakelen te hoge stroom?

@ R-tronic: volgens docu van de compressor is 16A afzekering voldoende. Adres waar de machine vanmiddag nog draaide was ook 16A afgezekerd. Nog wat info volgend boekje: De Thermische beveiliging is op 8A afgesteld (?). Machine is overigens als nieuw, 162 draaiuren.

Topic in V&A aangemaakt.

Op het vorige adres, was dat ook een automaat zekering? Of smeltpatronen?

Die thermische veiligheid zal goed staan omdat de compressor op het vorige adres ook werkte.

Ik denk dat smeltpatronen beter tegen die piek kunnen van het omschakelen naar driehoek, maar dat is mijn mening.

Op het werk hebben we heel veel ster/driehoek installaties en allemaal met smeltpatronen.

Edit: Als ik me niet vergis, zetten we op t werk zelfs 5 kW vacuumpompen direct in driehoek aan. Op 3 x 25 A zekeringen, dat dan wel weer.

Ik gok erop dat je te licht bent afgezekerd.

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op donderdag 23 januari 2014 00:11:58 (20%)

Aanname: automaat daar het een nieuwbouw pand betrof. Mijn pand is uit 1997 maar al wel met automaten. Maar ook met de motor losgekoppeld van de machine slaat de zekering eruit (dus onbelast).

Ik heb er ook echt te weinig verstand van om hier technisch over mee te kunnen praten.

En die waren ook 16 A?
Zo ja, dan ga ik er een nachtje over slapen...
Dat doe ik sowieso trouwens nu.

Groeten en succes alvast.

Enneh, omdat je nog nooit enig apparaat hebt aangesloten op je krachtgroep, zou je de fasen eens meten?
Zodat je zeker weet dat alles klopt?

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op donderdag 23 januari 2014 00:15:56 (35%)

Ik meet tussen elke fase en aarde 230V

Nou, dan heb je waarschijnlijk ook wel 400 V tussen de fasen.
ik zou toch eens smeltveiligheden proberen.

Edit:Of een andere automaat natuurlijk... dom dat ik daar niet aan dacht.

[Bericht gewijzigd door R-Tronic op donderdag 23 januari 2014 10:06:29 (27%)

EricP

mét CE

En tussen de fasen onderling?

Ik heb het idee dat je danwel een fase mist, danwel een B-karakterestiek automaat hebt die het in ster net wel trekt en in driehoek niet.

[edit]
R-Tronic zegt net zoiets :)
[/edit]

[Bericht gewijzigd door EricP op donderdag 23 januari 2014 08:31:59 (12%)

@EricP: ik ga meten tussen de fasen. Een 'B-karakterestiek automaat' zegt mij helemaal niets..

Ik heb het gelezen en snap het. Ik ga straks kijken of ik dit ergens op de automaat terug kan vinden.

EricP

mét CE

Meet ook even of je lijnspanning er tussen alle fasen is. Daarmee beginnen.

Lambiek

Special Member

Dus meten tussen L1 en L2, L2 en L3, en tussen L1 en L3. Daar moet je 400VAC meten.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ga ik nog meten voor de zekerheid, maar ik denk dat ik er uit ben.

Compressor zit achter een 16A B-karakteristiek automaat en dat moet sowieso een C-karakteristiek worden.

Nu zie ik dat er 16A C-karakteristiek automaten zijn, maar ook 20A C-karakteristiek automaten.

Mag ik een 20A automaat nemen achter een 25A hoofdzekering (andere automaten zijn wel gewoon 16A B 1-polig (230V)?

EricP

mét CE

Er is niemand die bij je langs komt om het ding er weer uit te slopen.

Echter, ik weet niet wat er bij een forse overbelasting eerder gaat: die C20 automaat om een 25A smeltpatroon (wat wellicht ook nog wat andere gebruikers moet voeden). Ik zou het voor die 5.5kW niet doen.
Verder moet je bedrading het aan kunnen.

Heb je al eens uitgerekend wat de stroom van 5.5kW op 400V driefase is? Heb je dan die 20A nodig?

Raar overigens... 1-polige automaten in Nederland. Bij de oosterburen gebruikelijk, maar hier??

Ik zeg dat eigenlijk verkeerd. Het zijn geen 1-polige automaten maar 230V 2-polig. L1 en N worden beide afgeschakeld inderdaad.

Gevraagde vermogen is I = P/U is: 5500/400 = 13,75A (dacht ik). gaat richting de 16A dus vandaar dat ik dacht om een 20A te nemen.

Ze zullen wel duur zijn die krachtgroepen maar ik denk dat het met een 16A C Automaat wel goed gaat.

EricP

mét CE

Als het ding nou op 2 fasen zou draaien (zonder 0), dan zou je gelijk hebben. Ofwel: bijna goed :)

(oh, en ik kan het je voorzeggen, maar hier leer je veeeeel meer van en snap je uiteindelijk met een beetje mazzel ook wat je doet).

Lambiek

Special Member

Ik zou toch echt een driefase automaat plaatsen als ik jou was.
Stel er tript nu één automaat, dan draaid je motor op twee fase. Dat vindt hij niet echt prettig.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ho wacht even, we halen nu 2 dingen door elkaar. Ik bedoel dat de overige automaten in mijn installatie 16A B-karakteristiek zijn (ze schakelen de fase EN de nul af als ie afslaat. De gewone 230V groepen bedoel ik hiermee.

De krachtgroep moet 3x PH zijn + nul in 1 automaat. En die zou ik gevoelsmatig 20A C-karakteristiek maken omdat de motor volgens mijn berekening 13,75A nominaal trekt (corrigeer me ajb als ik het verkeerd heb) en dat zit vrij dicht tegen 16A aan.

De vraag is dus of een 20A C-automaat (krachtgroep dus) naast de 16A B-automaten (230V) mag zitten, onder een zelfde aardlek, en een 25A hoofdzekering, of dat dit een allemaal 16A moet blijven om bepaalde redenen?

[Bericht gewijzigd door plieshout op donderdag 23 januari 2014 13:03:59 (19%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

omdat de motor volgens mijn berekening 13,75A nominaal trekt

Een 5500 W verbruiker wordt gevoed uit drie draden, die alledrie 1/3 van het vermogen voeren.
De drie draden voeren ieder 230 V ten opzichte van de nul. De stroom erin is dus?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org