Houten digitale klok

Naar het idee van http://www.youtube.com/watch?v=C9tW6FIX8oQ wil ik een 7-segmenten display van hout maken, die de tijd aangeeft.

Ik wil dat de segmenten direct van positie veranderen, in tegenstelling tot wat in het filmpje gebeurt. Mijn idee was om een houten framewerk te maken, op elk segment een magneet te plakken en daarachter een spoel te plaatsen, waardoor ik de segmenten in en uit kan schuiven door er een positieve of negatieve spanning over te plaatsen.
Hierdoor kan de klok enkel horizontaal staan en zou je de segmenten handmatig in kunnen drukken; beide acceptabel.
(Zal dit in de praktijk werken?)

Er moet dus een positieve en negatieve spanning op de spoelen gezet worden. Om de spoelen aan te sturen is het enige wat ik momenteel kan bedenken is om 4*7=28 simpele H-bruggen te maken, wat resulteert in 28*4 minstens 112 diodes en torren.

Voelt niet heel efficient. Kan dit beter? Iemand een duwtje in de goede richting?

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong

Positieve en geen spanning is voldoende.
Bij geen spanning trekt de ijzeren spoelkern de magneet aan.
Bij positieve spanning stoot de magnetisch geworden spoelkern de magneet af.

Ik had de hoop dit misschien nog op batterijen te laten werken. Om stroomgebruik te reduceren, ben ik van spoelen zonder ijzerkern uit gegaan, zodat enkel verandering stroom zou kosten.

Of raad je dit af?

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong
Sonytech

Overleden

Het linker digit hoeft alleen maar een 1 of een 2 aan te geven, dus daarvan zal één segment nooit branden. Scheelt toch alweer vier transistors...

Maar je kan natuurlijk ook de vier displays snel achter elkaar laten omschakelen. Een soort multiplexing dus.

Voor de sturing denk ik aan servomotortjes zoals in de modelbouw gebruikt worden, alleen heb ik geen idee wat die dingen kosten.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Op 23 januari 2014 19:29:14 schreef Sonytech:
Het linker digit hoeft alleen maar een 1 of een 2 aan te geven, dus daarvan zal één segment nooit branden. Scheelt toch alweer vier transistors...

Yay!

Maar je kan natuurlijk ook de vier displays snel achter elkaar laten omschakelen. Een soort multiplexing dus.

Hoe bedoel je dit precies? Ik heb zitten puzzelen om 1 H-brug te gebruiken met als load parallel 28x een spoelen en een schakelend component in serie, maar omdat de stroom beide kanten op kan vloeien, kon ik geen passende oplossing vinden.

Voor de sturing denk ik aan servomotortjes zoals in de modelbouw gebruikt worden, alleen heb ik geen idee wat die dingen kosten.

Hoe dan ook buiten mijn buiten mijn budget, al helemaal als ik dat per segment zou doen.

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong

Je kunt een positieve en negatieve voedingsspanning nemen. Dan heb je een halve h-brug per segment nodig.

Sonytech

Overleden

Da's een goed idee van @Zonnepaneeltje.

Ik ben nog even aan het puzzelen over een charmante manier om dan te gaan multiplexen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Alle spoelen in een 4x7 matrix schakelen, dan kom je, met een symmetrisch voeding, toe met 11 halve bruggen, en 22 digitale anstuurlijntjes of 11 tristate lijntjes.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong
Tidak Ada

Golden Member

Heb ooit op YouTube een houten digitale klok gezien, die "human driven" was. Het was een preformance van een aantal manneenie met planken de segmenten simuleerden. Een cijfer werd steeds door die mannen op en afgebouwd. Reuzenleuk omn tezien, maar het lijkt me wel vermoeiend voor die lui ;)

Helaas kanik het filmpje niet meer vinden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nou, dat ligt eraan, als jij verantwoordelijk bent voor het hoogste cijfer van het uur valt het wel mee, als je de secondes moet doen is de lol er gauw af denk ik.

Als je gaat multiplexen heeft die symmetrische voeding volgens mij geen nut meer. Het lastige van spoelen multiplexen is dat er overal ongewenste stromen door de matrix gaan lopen (dat hebben we een tijdje terug ook een discussie over gehad). Je kunt dat voorkomen door een set halve bruggen te scheiden in een high-side en low-side tor, en elke spoel 2 diodes te geven. Dat kost dan dus in totaal 22 transistors, 22 diodes parallel aan de transistors, en nog eens 56 diodes in serie met de spoelen.

Spoelen zonder kern kan in principe wel, maar het is niet eenvoudig om daarmee een significante kracht op te wekken, dus dat kun je beter eerst even proberen, lijkt me.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

http://www.instructables.com/id/DigitalAnalog-Clock-Arduino-PaperCraft…

Ik kwam bovenstaande link tegen, Dit is de complete uitleg over de klok welke in jou filmpje te zien is. Wellicht heb je er iets aan ;)

Op 24 januari 2014 00:37:25 schreef Tidak Ada:
Heb ooit op YouTube een houten digitale klok gezien, die "human driven" was. Het was een preformance van een aantal manneenie met planken de segmenten simuleerden. Een cijfer werd steeds door die mannen op en afgebouwd. Reuzenleuk omn tezien, maar het lijkt me wel vermoeiend voor die lui ;)

Helaas kanik het filmpje niet meer vinden.

Sowieso digitaal en analoog, en er zijn genoeg meer te vinden.

Op 25 januari 2014 20:22:52 schreef MonsterVisje:
http://www.instructables.com/id/DigitalAnalog-Clock-Arduino-PaperCraft…

Ik kwam bovenstaande link tegen, Dit is de complete uitleg over de klok welke in jou filmpje te zien is. Wellicht heb je er iets aan ;)

Dank!

Heb voor mezelf besloten dat ik 4 aparte cijfers wil, waardoor multiplexen al nauwelijks meer zin heeft.Om te voorkomen dat componenten kapot gaan door loslopende stromen en dit toch al meer handenarbeid is dan daadwerkelijk elektro, gebruik ik gewoon 7 halve bruggen.

Jammer genoeg ben ik de handigheid in schemaontwerp ook een beetje kwijt, dat wordt nog fijn prutsen!

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong