[NL] Hulp gevraagd met ster driehoek aansluiting

GJ_

Moderator

Op 23 januari 2014 13:36:47 schreef Frederick E. Terman:
[...]Een 5500 W verbruiker wordt gevoed uit drie draden, die alledrie 1/3 van het vermogen voeren.
De drie draden voeren ieder 230 V ten opzichte van de nul. De stroom erin is dus?

We hebben niet te maken met een 5500W verbruiker, het opgenomen vermogen ligt ver boven de 6000W.
De nominale motorstroom van een 5,5kW standaard motor op 400V is ongeveer 11,3A. Direct geschakeld moet die minimaal achter een C25A automaat, met een ster-driehoek achter een C16A automaat.

Omdat we hier te maken hebben met een ster-driehoek zullen we het schema moeten zien om te weten op hoeveel de thermische beveiliging ingesteld moet worden: op 11,3A (Inom) of op 6,6A (Inom x 0,58)
De eerder genoemde 8A is zeker fout.

Met de berekening van de nominale stroom heb ik gerekend met:
1) cos.phi = 0,82
2) rendement = 86%
3) asvermogen = 5,5kW
4) spanning = 400Vac

(eigenlijk heb ik niks gerekend, maar gewoon een tabelletje er bij gepakt :-) )

Lambiek

Special Member

Op 23 januari 2014 12:59:25 schreef plieshout:
Ho wacht even, we halen nu 2 dingen door elkaar........

Okee, ik ging ervan uit dat je driefase groep uit losse automaten bestond. Dan heb ik niets gezegt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@GJ: Het is me niet geheel bekend met welke rekensom je tot de waarden komt, waar je klinkt overtuigend!

Volgens het boekje van de fabrikant zit er een thermische zekering in de compressor van 8A. Ik zal proberen of ik vanavond of anders morgen het schema uit het boekje kan plaatsen.

Dat tabelletje, staat dat ergens online?

GJ_

Moderator

Is gewoon standaard tabelletje. Ik heb er zelf een op de site om af en toe te raadplegen:
http://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=elektrotabellen
Maar je kunt ze overal vandaan toveren.

8A kan eigenlijk niet kloppen voor een 5,5kW motor. Als het thermisch relais onder de netschakelaar zit moet hij op 0,58 x Inom worden gezet: een deel van de stroom loopt namelijk ook nog door de driehoekschakelaar.

Die 5,5kW is niet het opgenomen vermogen maar het nominale asvermogen. Voor de selectie van een motor wil je namelijk weten wat ie kan en niet wat ie verbruikt.

Frederick E. Terman

Honourable Member

wat ie kan en niet wat ie verbruikt.

OK, dat is ook wel weer logisch natuurlijk.
Anders zouden bijvoorbeeld bijna alle labvoedingen '230V-voedingen' zijn. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

Een standaard draaistroommotor van 5,5 kW op een 3x(230/)400V net neemt globaal 11 Ampere
Vuistregel In = 2 X Pn
Het vermogen van een draaistroommotor is ALTIJD het afgegeven asvermogen en NOOIT het opgenomen vermogen uit het net.

En 16A B kar is zo wi so te licht.
Ik zou het eerst eens met een C 20 Ampere proberen.
En die automaat MOET natuurlijk (minimaal) 3 polig zijn.
Een 4 polige of een 3 Polige met Nul mag/kan ook.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb zojuist voor 30 euro een 16A C-kar. besteld, is morgen binnen. Heb hier lokaal even een elektricien gesproken, en die is van mening dat met een 20A c-kar. er een selectief probleem kan ontstaan tussen de 20A C-kar en de 25A hoofdzekering.

En in de basis zou de 16A C ook voldoende moeten zijn volgens hem. Zelfs een 7,5KW motor met ster driehoek zou nog achter een 16A C-kar. moeten draaien volgens hem (ook volgens het lijstje van GJ trouwens).

Anyway..wordt morgen vervolgd!

[Bericht gewijzigd door plieshout op donderdag 23 januari 2014 15:59:01 (19%)

Zal ik eens een geheimpje vertellen, motor stroom staat eigenlijk altijd op het type plaatje.
Vooral als je een machine hebt met weinig draaiuren.

Is de kabel tussen de motor en de ster/driehoek toevallig losgeweest ?
Zou niet de eerste ster/driehoek wezen die in driehoek de andere kant op wil.

benleentje

Golden Member

Dat is ook een goede draait de motor de goede kant op. DE richting staat ergen aangegeven met een pijl meestal bij een poelie of de ventilator.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

Nou, mooi dat die motorstroom ook opgelost is :) Zie je wel dat je aan C16 in principe genoeg hebt? Als het ding er nu nog uit vliegt, dan zou het kunnen dat er iets in je ster-driehoek schakeling niet lekker zit.

De automaat die je besteld hebt is toch wel 3P+N he?

Ja! Automaat is 3P +N c kar.

Onderstaand het schakelschema waar ik niets van snap, maar wat voor jullie waarschijnlijk een eitje is..

Overige Specs:
Motor: 5,5 KW / 7,5 PK
RPM: 1000
Rated Current: 12,5A
Thermal Setting: 8A
Fuse Delayed Action: 16A

http://i43.tinypic.com/33bfgit.jpg

[Bericht gewijzigd door plieshout op vrijdag 24 januari 2014 08:04:25 (25%)

GJ_

Moderator

Op 23 januari 2014 18:40:18 schreef benleentje:
Dat is ook een goede draait de motor de goede kant op. DE richting staat ergen aangegeven met een pijl meestal bij een poelie of de ventilator.

De motor kan niet de vekeerde kant op draaien zolang besturing en motor niet gescheiden zijn geweest. Zie "RSF" in het schema.

Die thermische instelling is inderdaad te hoog voor een 5,5kW motor. We zien nu in het schema waar die waarde vandaan komt: 8A is de instelling voor een 7,5kW. Die moet ergens tussen de 6,5 en de 7A gezet worden. Heeft niks met je huidige problemen te maken, maar kan in de toekomst een kapotte motor schelen.

Ennuh...Kan ik dat zelf die thermische instelling? of moet ik daar iemand voor laten komen? waar zit dat?

Is dit een thermische beveiliging die de motor laat afslaan als hij te warm wordt (ptc)?

Edit: google doet wonderen.

GJ_

Moderator

Dan heb je RT in je schema al gevonden dus. :-)

In het schema wel, maar nog niet in het echt gekeken, maar heb een vermoeden. Weet alleen nog niet hoe ik m bij kan stellen, maar dat zal wel duidelijk worden als ik hem zie vermoed ik.

Ondertussen vanavond andere automaat geplaatst en alles werkt naar behoren. Dus dat is al opgelost.

Kan het soms zijn dat Ky blijft hangen, ik zou het raar vinden maar kan altijd.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
benleentje

Golden Member

De motor kan niet de vekeerde kant op draaien zolang besturing en motor niet gescheiden zijn geweest. Zie "RSF" in het schema.

Ik weet niet waar RSF voor staat. Als de voeding op de machine opnieuw aangesloten word kan je daar eenvoudig L2 en L3 omdraaien en dan draait het toch andersom?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
EricP

mét CE

In de legenda staat 'phase sequence relay'. Het lijkt dus wat met fase volgorde te maken te hebben :)

Voor de goede orde: na het vervangen van de automaat in de meterkast (van 16A B kar naar 16A C kar) werkt de machine nu naar behoren.

Enige wat ik nog moet controleren is waar het thermisch relais zich bevindt en wat de waarde is waar deze op ingesteld staat.

Shiptronic

Overleden

Kan je meestal zelf met een schroevendraaier instellen, langs de rand staan meestal de waardes, pijltje met de schroef op de gewenste waarde zetten en klaar ;)

https://www.hkelectric.nl/img/products/large/2203116.jpg

[edit] in dit geval staat het pijltje op de behuizing, en de getallen op de schroef :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 12 juli 2019 22:30:46 (17%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

@Ship: jij kent toch wel de mores hier op het forum?

Edit: nou ja, met zo'n mooi plaatje erbij, vooruit...

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 12 juli 2019 22:31:16 (36%)

Op 23 januari 2014 12:59:25 schreef plieshout:

De krachtgroep moet 3x PH zijn + nul in 1 automaat. En die zou ik gevoelsmatig 20A C-karakteristiek maken omdat de motor volgens mijn berekening 13,75A nominaal trekt (corrigeer me ajb als ik het verkeerd heb) en dat zit vrij dicht tegen 16A aan.

Dat heb je inderdaad verkeerd. Voor berekening van het vermogen van een 3 fase 400 V motor kun je niet de formule gebruiken die je voor gelijkspanning hebt geleerd. Je hebt hier ook te maken met de factor wortel-3, de arbeidsfactor van de motor (cos phi) en het rendement. Uiteindelijk komt de nominale stroom dan net boven de 10 A uit. Gunstiger derhalve. Een 16 C automaat zou dat aan moeten kunnen, vooral omdat je al in STER bent gestart. Het zou kunnen dat je in DRIEHOEK een faseonderbreking hebt en in dat geval zou ik gaan zoeken in het hoofdstroomcircuit van de magneetschakelaars. Daar zou iets gebeurd kunnen zijn tijdens transport of bij het opnieuw aansluiten. Je thermische beveiliging stel je in op de nominaalstroom die op het motor typeplaatje staat.

Sorry, zie nu pas dat deze problemen 5 jaar geleden speelden. Zullen nu wel opgelost zijn. (hoop ik)

GJ_

Moderator

hahaha, die ship toch :-)

even een slotje om 'm weer wat terug te laten zakken in de vergetelheid.