Arduino Shield Voeding vraagje

Ik ben bezig met in Arduino een systeem te maken dat de viscositeit van een vloeistof regelt door water bij te voegen indien te stroperig.

Om dit te meten laat ik een 9V DC motor (snelheid geminderd met PWM om niet teveel te spatten) draaien in de vloeistof waarbij ik via een Arduino Motor Shield rev3 de stroom meet. Deze stroom staat in verband met het koppel dat de motor moet leveren en dus ook met de viscositeit van de vloeistof. Indien te hoog stuur ik een ventiel aan. Nu vind ik op de datasheet van deze shield dat deze gevoed moet worden met 5-12V. Aangezien ik een stroom verwacht van 0.5 tot 1A, vraag ik mij af of ik op deze shield een gewone 12V transfo kan aansluiten die ik ergens kan recupereren uit mijn berg kabels, aangezien een 9V batterij het niet lang zal trekken. Is dit mogelijk of kan ik de shield beschadigen? Ik vraag mij ook af wat het verschil is tussen een gewone transfo en een externe voeding, die toch een heel stuk duurder en lomper is.

Alvast bedankt, tips zijn ook altijd welkom.

Een transformator is eigenlijk een ding met twee of meer spoelen. Je stopt er 230 VAC (wisselspanning dus) in en je krijgt er 1-100000 VAC uit, vaak 12 of 24 VAC bij kerstlampjes of 8 VAC bij een deurbel bijvoorbeeld.

Een voeding of adapter kan natuurlijk ook 12 V AC zijn, maar meestal zien we dan toch wel DC, gelijkspanning. Dus wat extra elektronica om er gelijkspanning van te maken. Een transformator is dan een onderdeel van een voeding.

Als je iets vindt waar 12 VDC of 12V= en 1A / 1000mA op staat dan kan je die prima aansluiten. Hou er wel rekening mee dat een adapter van een tientje waarschijnlijk wat inzakt tot 8 - 9 volt als je er 1 ampere uit gaat trekken, een goeie 'lompe' dikke voeding van 2-5 Ampere zou dit niet mogen doen. Omdat je shield blijkbaar ook met 5 volt nog werkt is het inzakken geen probleem, tenzij het echt teveel is om je motortje nog goed draaiend te krijgen.

Oke, bedankt.

Met transfo doel ik eigelijk verkeerdelijk op een adapter (zoals van een laptop) en bij externe voeding stel ik mij eerder zoiets voor: http://www.gotron.be/industriele-voeding-100w-12v.html (dit is nu een 100w, maar je vindt die ook tot bv 2A). In mijn ogen doen die hetzelfde, namelijk 230 AC omzetten in 12VDC. Al moet er toch ergens een verschil inzitten aangezien het prijsverschil en de bouwvorm.

Je kunt de shield met alles voeden waar 5 tot 12V uitkomt. Houd er wel rekening mee dat veel 12V voedingen onbelast een hogere spanning uitgeven. Dit zou je even na moeten meten zodat je je shield niet beschadigd.
Ik twijfel alleen of stroom meten terwijl je je motor aan het PWMen bent goed gaat werken.

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil

Op 24 januari 2014 11:38:07 schreef teunhaperen:
Je kunt de shield met alles voeden waar 5 tot 12V uitkomt. Houd er wel rekening mee dat veel 12V voedingen onbelast een hogere spanning uitgeven. Dit zou je even na moeten meten zodat je je shield niet beschadigd.
Ik twijfel alleen of stroom meten terwijl je je motor aan het PWMen bent goed gaat werken.

Ik ga de spanning limiteren tot de motor aan een acceptabel toerental draait, dus de motor krijgt wel een 'constante' spanning. Als ik dan de gemiddelde stroom over dat interval meet, kan ik deze toch gebruiken om een ventiel te sturen?

Als je de spanning limiteert kun je dit inderdaad zo doen. Maar in je eerste post had je het over PWM. Hierbij krijgt de motor altijd zijn volledige spanning, maar regel je het toerental door met de aan/uit tijd (Duty cycle) te spelen.

Als je de stroom dan een aantal keer meet als de motor uit staat krijg je rare waardes.

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil

Op 24 januari 2014 12:08:12 schreef teunhaperen:
Als je de spanning limiteert kun je dit inderdaad zo doen. Maar in je eerste post had je het over PWM. Hierbij krijgt de motor altijd zijn volledige spanning, maar regel je het toerental door met de aan/uit tijd (Duty cycle) te spelen.

Als je de stroom dan een aantal keer meet als de motor uit staat krijg je rare waardes.

En hoe kan ik de spanning dan best limiteren zonder PWM?

Als je niet hoeft te wisselen, wil je bv altijd 5 of 9 volt dan kan je een 7805 of 7809 gebruiken.

Een LM317 kan je gebruiken om zelf de spanning in te stellen.

Op 24 januari 2014 13:39:57 schreef K7Jz:
Als je niet hoeft te wisselen, wil je bv altijd 5 of 9 volt dan kan je een 7805 of 7809 gebruiken.

Een LM317 kan je gebruiken om zelf de spanning in te stellen.

Tof, dat ga ik eens bekijken. Merci!

Inderdaad, een LM317 kan dit prima. Deze kan max 1,5A leveren en met een potmeter (of trimmer) ingesteld worden.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/32/voedingen/lm-317-voeding…

Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het hier altijd windstil