Philips B2X80U/03 opstarten na jarenlange stilstand

Henry S.

Moderator

Op 19 januari 2014 19:39:13 schreef Willybilly:
Iemand enig idee waar ik als particulier een paar axiale MKP's kan bestellen.
De bekende webshops hebben ze alleen radiaal en dat past niet echt.

Axiale MKT's en MKP1839 zijn redelijk verkrijgbaar.
http://www.jukebox-revival.nl/drupal/
En ook Farnell/Mouser etc hebben diverse waarden van oa LCR en Vishay.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb iemand gevonden die bij Farnell besteld, dus ik heb de condensators waarschijnlijk deze week al.

Henry S.

Moderator

Ik heb nog even in eigen voorraad gekeken naar een axiale X2 condensator, helaas heb ik alleen 68nF/275Vac MKT X2 liggen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

68n en 100n zijn toch niet zo'n groot verschil.

Never mind.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 21 januari 2014 00:02:45 (19%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Waarom moet het overigens X2 zijn, als je een keramische condensator pakt, dan zit je op 2KV doorslagspanning, dat is toch meer dan genoeg voor een netspanning van 230 Vac?

Henry S.

Moderator

Een keramische 10nF 2kV condensator zonder classificatie is per definitie onveilig.

Je hebt te maken met een condensator die direkt over de netspanning heen staat. Met de X2 typering ben je er zeker van dat de condensator bestand is tegen piekspanningen die op het net voor kunnen komen, en dat jaren volhoudt. Verder zijn eventuele fouten beperkt tot niet schadelijke effecten (bijv geen brand bij kortsluiting).

Zie ook http://www.justradios.com/safetytips.html

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 19 januari 2014 17:21:10 schreef maartenbakker:
400V werkspanning is voldoende, behalve C21 dat moet zoals gezegd een X2 zijn (dan is de werkspanning per definitie 250VAC of hoger). Voor C18 zou ik voor de zekerheid 630V nemen en liever een MKP dan een MKT.

Ik kan ze wel vinden (axiaal) van 630Vdc / 250Vac, is dat voldoende ?

X2 alleen radiaal, die bouw ik dan wel om.

Henry S.

Moderator

Op 22 januari 2014 21:17:13 schreef Willybilly:
Ik kan ze wel vinden (axiaal) van 630Vdc / 250Vac, is dat voldoende ?

400Vdc is voor de meeste condensators al voldoende. Eigelijk wordt alleen 'ac' achter het V-teken gezet als het een specifieke AC-eis betreft, en gelijkspanningen zonder toevoegingen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De teerknollen zijn vervangen en ik heb hem eens aangezet.....helemaal niks.
Na hoelang moeten de buizen gaan gloeien ?

Meten met spanning erop is wat link met deze apparaten (ik heb geen scheidingstrafo), dus als iemand weet waar ik moet zoeken zonder spanning, dan hoor ik dat graag

maartenbakker

Golden Member

De buizen moeten vrijwel meteen al zichtbaar gloeien en na een aantal seconden wel duidelijk een roodoranje schijnsel geven (eventueel met licht uit nog een keer goed kijken). Je kan dus beginnen met het meten op een onderbreking in netschakelaar, spanningskeuze, groene weerstand, zekering, enz.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vanaf 1 poot van de stekker naar de zekeringhouder meet ik 1,23 kΩ
Dat is dus via de NTC en parallel daarvan een schaallampje.

De bruine voorschakelweerstanden meten: 130 Ω en 750 Ω, die laatste is wel flink lager dan in het schema.

De andere poot van de stekker komt netjes op een poot van C21 uit.

Tussen R11 en massa is de weerstand oneindig, maar dat zou met 5 gloeidraden toch wel lager moeten zijn ??

Hugo Welther

Moderator

Zekering nog heel? Gloeidraad van één of meer buizen doorgebrand.
Pen 4 en 5 van de buizen is de gloedraad. Schaallampje heel? of staat deze niet met de gloei in serie in dit toestel. (Parallel aan de NTC)

Meet eens de weerstand tussen de stekkerpennen van de netstekker. De stekker niet in het stopcontact steken bij deze meting!!!!

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Schaallampje is heel, maar is volgens mij al eens vervangen door een fietslampje van 4,5V
Lampje staat parallel aan de NTC.
Zekering is heel.
Weerstand tussen stekkerpennen is oneindig, radio wel in de "aan" stand natuurlijk.
Schakelaar uitgemeten en die is goed.
Zijn van alle buisjes in dit toestel de pennen 4 en 5 de gloeidraden ?

maartenbakker

Golden Member

Ja. Wat ook nog kan is dat een van de buizen slecht contact maakt in zijn voetje. Er werden voor dit soort wat goedkopere toestellen vaak pertinaxvoetjes van dubieuze kwaliteit gebruikt. Althans, ze waren berekend om wel een jaartje of 10 mee te gaan. Inmiddels leven we ongeveer 55 jaar verder dus opzich hebben ze het nog redelijk uitgehouden ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hugo Welther

Moderator

Mocht je er niet uitkomen ben je welkom om samen eens een blik te werpen in die radio. Als Zoetermeer niet te ver is voor je?

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Henry S.

Moderator

Op 26 januari 2014 20:03:29 schreef Willybilly:
Zijn van alle buisjes in dit toestel de pennen 4 en 5 de gloeidraden ?

Ja, meet eens vanaf R11 of je op B5 een verbinding met pin 4 of 5 hebt. Vervolgens meet je tussen B4 en B5 etc...

Kijk ook of er geen brandgaatjes in de buisvoetcontacten zitten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@Hugo, die uitnodiging hou ik in gedachten, is voor mij niet te ver, diesel is toch voor de baas :)

@Henry, dat ga ik morgenavond proberen, het kan niet zo veel zijn denk ik, in het gloeicircuit zitten niet zoveel componenten, dus gloeien moet hij al snel doen.

Update: 1 draad van weerstand R11 zat nog wel in het oogje maar was soldeer was los, dus die opnieuw gesoldeerd.
Alle buizen verwijderd, gloeidraden doorgemeten en die waren goed.

Buisvoeten beetje voorzichtig schoongemaakt met airduster en de buizen er een paar keer in en uit gehaald. de gloeidraden in serie meet nu ook goed.

Het enige waar ik nu op nu een probleem heb is in de parallelschakelingetje van de schaallamp en NTC.

Die meet oneindig, maar het lampje los niet.

Dus er moet iets met de fitting zijn, maar dat is een vreemd ding, er zit iets van een veer in en je kan het lampje er wel uit draaien, maar niet erin draaien.

Maar in ieder geval, dan is de weerstand oneindig.

Je kan er een beetje onhandig bij, ik had hem weer volledig in de kast gebouwd, zo'n U-tje is een beetje link om zonder scheidingstrafo lekker los op het bureautje te laten spelen.

Maar ik ga maar gelijk heel dat stukje print vervangen, want dat zat al met een paperclip aan elkaar en volgens mij heb ik nog wel ergens een stukje pertinax liggen om dit zelf na te maken.

Maar misschien weet iemand hoe ik dit printje los moet krijgen, het zit met een vreemd dingetje vast. Het is geen schroefje en het lijkt ook niet op een popnagel.

Henry S.

Moderator

Is het een felsnagel/holniet? Die zal je moeten uitboren.

Heb je foto's van de fitting en bevestiging?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Hugo Welther

Moderator

Printje zal wel met een holniet vastzitten. Uitboren is in dat geval de enige optie.

Het lampje moet je er met enige kracht indrukken en dan draaien.
Fitting is meestal twee op staande flensjes met een veer er omheen. Die veer moet je iets uitdrukken voordat het lampje er in past.

De NTC kan ook stuk zijn.
Lampje is een 8009D (6,3V 250mA)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 28 januari 2014 20:33:17 schreef Willybilly:

Dus er moet iets met de fitting zijn, maar dat is een vreemd ding, er zit iets van een veer in en je kan het lampje er wel uit draaien, maar niet erin draaien.

Maar in ieder geval, dan is de weerstand oneindig.

Je kan er een beetje onhandig bij, ik had hem weer volledig in de kast gebouwd, zo'n U-tje is een beetje link om zonder scheidingstrafo lekker los op het bureautje te laten spelen.

Maar ik ga maar gelijk heel dat stukje print vervangen, want dat zat al met een paperclip aan elkaar en volgens mij heb ik nog wel ergens een stukje pertinax liggen om dit zelf na te maken.

Maar misschien weet iemand hoe ik dit printje los moet krijgen, het zit met een vreemd dingetje vast. Het is geen schroefje en het lijkt ook niet op een popnagel.

Bij mij zit er toch echt een schroefje in (6-kantig kopje):

http://users.telenet.be/on6hn/forumb2x80u.jpg

Op 29 januari 2014 13:03:13 schreef murphy:
[...]

Bij mij zit er toch echt een schroefje in (6-kantig kopje):

Bij mij ook, daar kwam ik achter doordat ik probeerde met een punttang hem eruit te trekken en hij loskwam.

Morgenavond even wat gaatjes in m'n zelfgemaakte pertinaxprintje maken en dan zit alles weer netjes vast.

Ik zie bij jou geen weerstand over de lamp zitten, is daar een reden voor ?

Op 29 januari 2014 21:05:07 schreef Willybilly:
[...]

Ik zie bij jou geen weerstand over de lamp zitten, is daar een reden voor ?

Ik heb dit radiootje 5 jaar geleden gekregen en heb er tot op vandaag nog niets mee gedaan, die weerstand (NTC) over het lampje is niet nodig voor de werking van de radio, die weerstand dient enkel om de radio verder te laten spelen indien het lampje zou defect geraken.

Printje met fitting nagemaakt met nieuw stukje pertinax.
Dat viel nog niet mee, fitting had geen pennen maar stripjes, dus moest wat sleufjes maken.

Maar hij doet het nu tenminste weer!

Alleen zijn er weinig zenders te ontvangen of moet er een losse antenne aan.
Er zit natuurlijk wel een ferrietantenne in, maar of dat genoeg is?

Ook trad er bij het in elkaar zetten een probleem op, 1 van de boutjes waarmee de knoppen aan de voorzijde vastzitten, is gebroken, dat wil zeggen 1 kant naast de sleuf voor je schroevendraaier is eraf.
Het zit nu goed vast, maar is wel een probleem als hij weer uit elkaar moet.
Hoe heten zit soort boutjes en zijn de knoppen nog ergens te krijgen ?