Oude "Bouw het zelf boeken"

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2014/01/doorpieper.jpg

Hij is ondertussen nog wat aangepast met een potmeter ipv R1. Spanning is max die van de batterij. Hij sourced 2 tot 8 uA. Met open probes trekt hij een paar nA. Dat zal met een silicium (of siliconen zoals het boek ze omschrijft) lager zijn.

Ik heb hem nu zo dat hij 1 kHz piept bij 0 Ohm en 300 bij iets van 1M. Maar hij gaat heel hoog in weerstand, Bij een natte vinger er overheen, bromt hij heel laag. Een 1uF Ctje doet piiuuoop.... heel grappig. De output is DC dus je kan torren en diodes testen.

Ik ben bezig met een voeding voor de opamptester en daar heb ik wat gemold. Zou een tor moeten zijn maar mijn multimeter diode test vond hem goed. Dit ding geeft bij de verdachte tor een veel lagere piep als bij de zelfde tor in een zelfde setup voor een tweede rail.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Ha, ik heb gelukkig nog wat geranium ;) liggen. OC, AC, ASY zelfs nog powertorren 2N250, 2N277. Leuk om ze nog eens te gaan gebruiken met een ontwerpje uit een van de boeken. De AC134 komt nog uit mijn jampot senior radio. Torretjes altijd zuinig bewaard.

http://www.uploadarchief.net/files/download/geranium-co.jpg

[Bericht gewijzigd door Schimanski op donderdag 23 januari 2014 21:17:06 (14%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Wat zijn die messing torren in dat rechter bakje voor iets? Die ken ik zelfs niet eens.

Schimanski

Golden Member

Dat zijn Motorola 2N277. (datasheet). Bovenin het bakje (op de splitpen) nog originele bijbehorende mica isolatieplaatjes. De ronde tor voor de mica plaatjes is ook een 2N277 maar van TI (Texas Instruments). De zwarte TO-3 behuizingen zijn 2N250 van TI. Allemaal PNP (zoals vrijwel alle germanium Powertorren)

Er waren veel fabrikanten van transistors en die brachten ook vaak boekjes uit met allerlei schema's voor hobbyisten. Hier een download van 4 boekjes van Sylvania.

Sylvania - Performance-tested Transistor Circuits 1958
Sylvania - Crystal Diode Circuit Kinks
Sylvania - 28 Uses for junction transistors
Sylvania - 40 Uses for Germanium Diodes

Beschikbaar tot 30-1-2014: http://we.tl/Z2HFAc2AAD

Een andere fabrikant was b.v. Raytheon, die had ook boekjes.

Raytheon - Point-Contact and Junction Transistors
Raytheon - Transistor Applications
Raytheon - Transistor Applications Volume II

Beschikbaar tot 30-1-2014: http://we.tl/KKYIRMvJ1b

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
pax

Golden Member

Op de web-site van Veron den Haag staat een link naar de dr Blan boekjes http://www.verongv.nl/ Misschien ook leuk...

Tidak Ada

Golden Member

Helaas is de link dood: Error 404

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Eric, dat heeft hier mee te maken:
http://www.rbe.nl/winkel/contents/nl/d2.html
Bureau Belper heeft de rechten ...

Ontopic, deel 5 & 6 "Bouw het zelf" gaan morgen op de post naar Wouter.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

De complete Dr. Blan reeks (1960-1966) is ook te vinden op nieuwsgroepen (339.06MB + RAR. Na uitpakken 163MB)

Edit:
Kom er net achter dat deze niet compleet is. De delen E, I en K missen. Na M werden het nummers, 13 t/m 36.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Schimanski

Golden Member

Let even op met dat soort links. CO zou in de problemen kunnen komen, Henry schreef het ook al... klik

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
TinusTech

Golden Member

@Nightwalker. Radio Blan I is er nooit geweest, na H kwam J. Die andere ontbrekenden heb ik voor je. Als er belangstelling voor is kan ik de hele serie op Wetransfer zetten. (180Mb)

joopv

Golden Member

Ik heb afgelopen week eens gekeken naar de scan mogelijkheden van de nieuwe canon all-in-one printer/copier/scanner op het werk.

Ik ben wel onder de indruk. In dat ding kun je een stapel papier leggen, ook dubbelzijdig bedrukt. En hij maakt er dan een pdf van, of een stapel losse jpg/tiff bestanden per vel die hij kan emailen of direct op je home directory van de netwerkschijf kan schrijven.

Nu snap ik hoe die oude boeken en tijdschriften zo massaal beschikbaar komen. Helaas lijkt het er niet op dat de Canon aan OCR doet, dat is wel jammer. Correctie: hij doet wel aan OCR, als je het betreffende vinkje aanzet :)

Bij die dr Blan scans van usenet kun je zien dat de achterkant van het papier ook zichtbaar wordt. Dat is te voorkomen door een vel zwart papier boven op de pagina te leggen.

Adobe Acrobat kan wel OCR doen in pdfjes dacht ik.

Diverse projecten en experimenten: www.elexperiment.nl
Tidak Ada

Golden Member

Klopt, maar geen enkel OCR programma werkt foutloos, vooral net schreefloze letters en letters waarvan de dikte van lijken variëert.
Logisch, want hoe ziet een OCR programma het verschil tissen I, l en 1?
Bij een font als Times speelt de vriatie in dikte van het font een storende rol. O's worden vaak gelezen als u, n of (), omdat de corpsdikte boven en onder kleiner is dan aan de zijkanten.
Ik heb zelf ooit veel gewerkt met ReadIris. Dat werkte redelijk en je kon gemakklijk corrigeren, maar tijdbesparend is het niet voor iemand die snel kan typen. Nadeel is dat RadIris slecht met figuren omgaat.
In ieder geval staat of valt de kwaliteit met de kwaliteit van een scan. Beter 600 pts line art, dan een glad ogend 300dpi gray-scale scan en helemaal geen kleurenscan...

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 25 januari 2014 17:28:27 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Sinds gistermiddag heb ik van Roland van Leusden van de "Bouw het Zelf"-serie Deel 5 en 6 in huis om ze in te scannen. Ik ga morgen in ieder geval een begin maken, maar ik durf niet te zeggen dat het morgen al af is, het blijven 140 bladzijdes bij elkaar ;)

[EDIT]
Na aanleiding van mailcontact met Pax, bleek dat hij ook Deel 2 heeft liggen. Die gaat ook een reisje naar IJmuiden maken om op de glazen plaat terecht te komen :).

[Bericht gewijzigd door WouterJ1993 op dinsdag 28 januari 2014 21:05:39 (26%)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
pax

Golden Member

Goed bezig Wouter :-)
Edit: deel2 gaat vandaag op de post

[Bericht gewijzigd door pax op woensdag 29 januari 2014 12:31:12 (47%)

Henry S.

Moderator

Op 24 januari 2014 10:42:19 schreef Schimanski:
Let even op met dat soort links. CO zou in de problemen kunnen komen, Henry schreef het ook al... klik

Idd, ondanks de 0% economische waarde van Dr Blan uitgaven, kunnen we links en dergelijke daarvan niet toestaan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Schimanski

Golden Member

Ik heb van Tidak de ontbrekende/beschadigde pagina's uit deel-4 ontvangen. Ik heb de betreffende pagina's in de originele PDF vervangen (pag. 23,24,70,83 en 84). Het complete, gerepareerde, deel-4 heb ik weer op WeTransfer gezet.

Je kunt het tot 7 feb, hier ophalen: http://we.tl/v5wTC71Z1g

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
flash2b

Special Member

Bedankt! Geen fouten meer in deel4

Schimanski,

Bedankt, komt deel 1 ook ? aangezien daar ook fouten inzaten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Als ik het goed heb, heb de correcties van deel i ook aan Shimanski gestuurd. (1 pdf voor deel 4 (3MB) en twee voor deel 1 (3MB resp 1 MB))

Mocht iemand die alsnog willen, dan mail ik die wel. doe dat dan via PM, want dan heb ik gelijk jullie mail-address.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Bedankt Schimanski! Deel 2, 5 en 6 heb ik ondertussen thuis liggen van Pax en Roland van Leusden, al ben ik (in tegenstelling tot wat ik eerder zei) nog niet toegekomen aan het scannen. Ik ga hier zondag mee beginnen, nu voor 't echt ;)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Schimanski

Golden Member

Op 17 januari 2014 11:46:22 schreef Tidak Ada:
Ik ben van plan de hele reutemeteut te editen: Pagina's recht zetten, de marges aanpassen voor A4 en moiré enigszins weg werken in de foto's. Dat zal wel even duren, maar dan wordt het ook heel netjes. Ik zet ook alles over naar grijswaarden (RGB er uit). dan wordt het bestand ook kleiner.

Vanwege Tidak's inspanningen heb ik met deel-1 nog gewacht. Op het werk heb ik Acrobat-10 dus als er animo is kan ik van de week deel 1 wel in orde maken, cosmetisch blijft het dan as-is.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Schimanski

Golden Member

Deel 1 is ook aangepast. Ontbrekende/blanco pagina's vervangen en pagina's met een grote overlap v.d. scanner gecorrigeerd. Andere cosmetische foutjes zoals scheve pagina's heb ik niets mee gedaan.

beschikbaar tot 10 februari: http://we.tl/sH8SqvWp59

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
High met Henk

Special Member

ik heb zelf nog een opperman catalogus, een RIM catalogus en alles met schema's erin, heb ook nog een oud boek met allemaal buizen audio spul (veel VOX spul)

zal eens kijken of ik dat kan scannen en delen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???