595 problemen

ik stuur via een pic een aantal 595 aan, en het gekke is, soms draait het dagen goed, en soms staat het opeens vast...

die pic loopt nog wel , want daar heb ik een knipper ledje op gemaakt... maar de 595 welke rgb ledjes aan sturen veranderen niet meer...

dus nu de vraag... waar zou ik dat in kunnen zoeken?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Arco

Special Member

Moeilijk zo te zeggen. Belast je ze niet te zwaar?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ TS,

Gedacht aan een weerstand op de MCLR lijn van d epic naar de 5V DC.
en ook 100nF aan elke 595 ic gezet.

het is voormij maar even een snelle gedachten gang.
misschien moeglijk om te checken.

Als de rook uit een component is verdwenen dan weet je dat hij is overleden.......

Slecht ontstoorde voeding, waardoor het zaakje in latchup terechtkomt?

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Het kan zijn dat na enige tijd door een storing van buitenaf b.v een register in waarde veranderd.Dit heb ik ook gehad, en dit fenomeen kan na dagen of zelfs maanden openbaren.Zelf heb ik dit opgelost door b.v het TRIS en ANSEL register in de hoofdlus regelmatig te updaten.

EricP

mét CE

Als dat het geval is, dan wordt het toch echt nog hoger tijd die pic-meuk het ronde archief in te mikken.

@TS: heb je al eens met een scope naar je clock- en datalijnen gekeken? Dan weet je in elk geval of je het in het pic-ding of in de 595s moet zoeken.

Op 30 januari 2014 08:02:31 schreef Arco:
Moeilijk zo te zeggen. Belast je ze niet te zwaar?

kan het dan ook dagen goed gaan? en dan opeens fout?

Op 30 januari 2014 09:27:59 schreef Fuzzbass:
Slecht ontstoorde voeding, waardoor het zaakje in latchup terechtkomt?

gewoon 4 diodes en daarachter een 7805 zoals hier als voorbeeld, met alle condensators en elco's...

de lijnen van de pic naar de 595... ik heb nu gewoon 3 outputjes van uit de pic... moet daar nog iets van pull up/down weerstanden over?

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Als er enige afstand tussen PI en '595 zit, kunnen afsluitweerstanden nabij de '595 nuttig zijn.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Op 30 januari 2014 12:02:02 schreef pros:
Als er enige afstand tussen PI en '595 zit, kunnen afsluitweerstanden nabij de '595 nuttig zijn.

afsluitweerstand? hoe werkt dat?

en wat is enige afstand? waar praten we dan over?

[Bericht gewijzigd door Arjan Swets op donderdag 30 januari 2014 12:36:47 (10%)

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com

Hier kan je zien wat er gebeurt bij lange signaallijnen.
Nu zal het in jouw situatie niet zo extreem zijn, hoop ik. Maar bij afstanden van 100cm of meer plaats ik doorgaans weerstanden van 1k tussen signaal-ingang en GND. Boven 500cm ga ik aan een "echte" thevenin-afsluiting denken.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
EricP

mét CE

Heb je nou al eens een scope op dat pic-ding geprikt? Zelfs al gaat de boel 'stuk' zoals pros noemt, dan zie je dat direct op je scope...

Arco

Special Member

Als je ze te zwaar belast zouden ze best een latch-up kunnen krijgen lijkt me.
Er is ook nogal een spreiding tussen verschillende merken. Datasheet TI noemt max 70mA, NXP noemt 750mW totaal dissipatie.
Als het een communicatiestoring zou zijn, is dat meestal maar tijdelijk. (dan zou 'ie na een tijdjer weer verder moeten gaan.)
'Vaststaan' duidt meer op een latch-up.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik zal eens kijken aan de scoop....

wordt vervolgt...

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
EricP

mét CE

@Arco: in mijn ervaring, treedt latch-up meestal op agv. spikes.

Maar ben wel benieuwd of het spul nog aangestuurd wordt. Dan weet de TS waar verder te zoeken...

ik zal eens kijken aan de scoop....

Stop dan wel een testprogramma in je PIC, dat niets anders doet dan de schuifregisters aansturen met steeds dezelfde data en in hetzelfde ritme. Anders krijg je met een analoge scoop toch maar een nietszeggende warboel te zien.
Met een DSO en/of een LA wordt het debuggen eenvoudiger.

Hou er in ieder geval rekening mee, dat de oorzaak van de fout overal kan liggen. Meestal op de plaats waar je het helemaal niet verwacht had... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
EricP

mét CE

Anders krijg je met een analoge scoop toch maar een nietszeggende warboel te zien.

Dat boeit niet. De vraag is eigenlijk of het ding überhaupt aangestuurd wordt. Als alle 3 de lijnen 'klapperen' lijkt dat te werken.

ik heb ook nog zon Zeroplus logic analyzer .... die zal ik er van het weekend eens aan hangen.....

cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
EricP

mét CE

Dat lijkt me een goed plan...