Nog te herstellen? Philips scoop PM3370

Zoals ik hier al heb laten zien heb ik een Philips PM3370 scoop. Deze heb ik nu maar eens van zolder gehaald om hem aan de praat proberen te krijgen.

De elco unit die ik vermelde in het andere topic had ik al nagemaakt vlak nadat ik hem gekocht had. Maar daarmee werkte hij nog steeds niet.
Als je hem nu aanzet gaat de power lamp zeer zwak branden. Alleen te zien als je rechtstreeks naar de lamp kijkt via de zijkant zonder de kap. Er staat dan ook maar zo'n 2-3V op terwijl dat 12V moet zijn. Maar als je de Magnification knop indrukt gaan de 2 magnification lampjes wel duidelijk branden.

Nu heb ik de verschillende spanningen maar eens nagemeten. Daarvan waren enkele toch te laag. En dit meette ik eerst direct na de gelijkrichters op de trafo. Daarna maar de trafo eens uitgebouwd om de gelijkrichters er af te halen om alle AC openklemspanningen te meten. Zelfs van deze waren enkele te laag. Als de trafo niet genoeg spanning levert, is er dan nog iets aan te redden of heeft het geen zin meer?

Hier een foto van de binnenkant met de trafo bijna losgesoldeerd. Het is ook nog zo'n ingegoten versie.

http://file.walagata.com/w/nightwalker/PM3370-01.jpg

Dit is de bovenkant van de trafo met alle aansluitpunten.

http://file.walagata.com/w/nightwalker/PM3370-02.jpg

Hier is een hoge resolutiescan van het schema van de power supply.

Dit zijn de spanningen die ik gemeten heb. Tussen haakjes is wat volgens het schema er moet staan. Daarachter de DC - AC (multimeter) - VT (scoop). Sommige spanningen zijn afgerond. DC belast gemeten, AC onbelast.
S2 (50V) - 43 - 42,8 - 60
S3 (34V) - 29 - 31,4 - 44
S4 (11V) - 10,3 - 10,7 - 15
S5 (20V) - 11,4 - 10,7 - 15
S6 (34V) - 29 - 30,7 - 44
S7 (86V) - 71 - 77,1 - 108
S8 (164V) - 122 - 133,1 - 175
S9 (???) - xxx - 17,9 - 26
S10 (? CRT) - xxx - 7,2 - 7
S14 (140V) - 140 - 151,8 - 200

De 2 draden van S10 gaan direct naar de voet achter op de beeldbuis. Vandaar gaat er van één draad nog verder. Maar met de 2 draden losgesoldeerd heb ik kunnen meten dat de gloeidraad (als dat idd deze is) nog goed is.

Is hier nog wat van te maken? Fred101, heb jij hem nog en doet hij het intussen weer?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 11 februari 2014 00:40:51 (0%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
Anoniem

Heb je al naar de schakelaar gekeken waarmee je de scoop op verschillende netspanningen kunt instellen? Mijn ervaring is dat met name de uitvoeringen met een ronde knop niet altijd even goede contacten hebben.

Voeding van de PM3370 is een verhaal apart. De verschillende regelaars zij "gestapeld". Daarmee zijn verschillende spanningen afhankelijk. Kijk eerst even goed waar je moet beginnen.

Die netspanning selector heb ik ook al nagekeken. Omdat het afdekplaatje weg is, waar het gaatje inzit waardoor de ingestelde spanning te zien is, heb ik deze goed nagekeken. Daar is niets mis mee. En hij stond ook ingesteld op 220V.
Dit is ook de instelling volgens het schema. Daar is dan ook te zien op welke spoelen spanning staat. Op pinnen 5 en 6 staat 220, en 4 is dan met 7 verbonden.

Nadat ik de trafo had uitgebouwd heb ik met draden de trafo rechtstreeks voorzien van netspanning om de uitgangsspanningen te kunnen meten. De draden zijn te zien rechts boven op de foto met bovenaanzicht waarbij alles er af is of losgekoppeld.

Edit:
Met de trafo nog volledig ingebouwd had ik ook al de spanningen op de hoofdprint gemeten waar de andere stabilisatorprinten zijn ingestoken. boven de trafo op de eerste foto. Daar zijn bij de aansluitingen waar de draden aan zitten ook de spanningen vermeld. Hier waren er al enkele die te laag waren.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
DE OLDE

Overleden

Heb je ook al gemeten met de groene dioden los van de trafo gesoldeerd.?? Normaal zal een trafo of wel goed zijn of 1 van de wikkelingen maakt slecht contact , als er windingsluiting is zal hij te warm worden.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
fred101

Golden Member

Ik heb zo'n zelfde gehad. Bij de mijne waren alle diodes op die ingegoten trafo al vervangen en gingen de nieuwe er steeds uit. De oorzaak vond ik uiteindelijk bij het slopen. Een uitgefikte draadboom achter dat backplane waar de voeding pcb's zaten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@DE OLDE:
Zoals te zien is op de 2e foto heb ik de weerstanden losgemaakt. Hierdoor is één kant van de 4 dioden gelijkrichter losgekoppeld.

@fed101:
Met die backplane, bedoel je daar die printplaat mee met dat rek er op waar die andere printplaten ingestoken zijn, boven de trafo? Ik zal die binnenkort eens losschroeven.
Je hebt hem gesloopt. Heb je anders de trafo nog en mss nog andere onderdelen voor het geval dat. Als het lukt wil ik hem weer aan de praat krijgen.

De trafo geeft dus op sommige wikkelingen te weinig spanning af. De spanningen op S4, S9, S10 en S14 zijn de enige die goed lijken. Alle andere zijn dusdanig laag dat ze na gelijkrichting nooit de DC spanning kunnen halen die als referentie in het schema staan.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.
fred101

Golden Member

Meet je die trafo spanning in AC met de diodes verwijderd en zonder load ?

Als je na de diodes meet, DC zonder load en zonder condensators, dan krijg je meet resultaten die helemaal nergens op slaan en worden bepaald door de Rin van je meter.

Ik dacht idd dat backplane boven de trafo, maar weet het niet zeker meer, het is lang geleden. Je kon er in ieder geval niet bij zonder een zeer vergaande demontage.

Ik denk dat ik de trafo nog wel ergens heb in de voorraad trafo's.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik heb de AC spanningen gemeten zoals op de 2e foto. Rechtstreeks de netspanning op de trafo en geen, of losgekoppelde gelijkrichters. En dan zijn de spanningen al te laag.

Ik zal eens kijken of bij mij ook een draadboom is doorgefikt of iets dergelijks. Als dat niet zo is, zou ik mss die trafo kunnen overnemen als die nog wel de goede spanningen geeft?

Edit:
Achter die backplane kan ik geen verdachte dingen zien. Alle kabels zien er nog goed uit en vertonen geen schroei- of smeltplekken.
Ik heb ook maar eens die plaat met 4 elco's er uit gehaald om die ook maar eens na te meten. Van links naar rechts (met de onderste als derde):
250µF staat op de elco. 597,6µF gemeten. ESR=0,25Ω.
2500µF staat op de elco. 2876µF gemeten. ESR=0,25Ω.
6400µF staat op de elco. 8313µF gemeten. ESR=0,24Ω.
2500µF staat op de elco. 3091µF gemeten. ESR=0,25Ω.
Alle Vloss<3%.
De waarden zijn toch wel wat hoger dan opgegeven. Vooral die van de eerste. Meer dan het dubbele. Wat me ook opviel is dat bij alle elco's 'molshopen' te vinden zijn in dat rubberachtige spul. Net of daar een overdrukventiel zit wat open gegaan is.

http://file.walagata.com/w/nightwalker/PM3370-elcos.jpg

[Bericht gewijzigd door Nightwalker op dinsdag 11 februari 2014 19:22:54 (52%)

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.