PCF8583 real time clock op 18F4550

Ik heb een 18F4550 met daarom een EEPROM 24C64 (daar staat mijn menu op en dergelijke) en nu wil ik een PCF8583 real time clock erbij hebben.
Nu staat deze goed op de i2c lijn aangesloten.
Als het goed is staat die PCF8583 real time clock op adres $A2 (A0 staat aan de ground).
$A0 is het schrijven naar die 24C64 en $A1 om ervan uit te lezen.

Nu heb ik via google zitten zoeken en kom enkele (niet veel) stukjes code tegen maar geen een die werkt.

Ik gebruik ProtonIde waar ik alles in schrijf.

Heeft iemand die PCF8583 real time clock al werkend gekregen en zo ja misschien een stukje voorbeeld code want ik geraak er niet uit, ben reeds 5 dagen ermee bezig?
En codes wat ik hier tegen kom zijn niet beantwoord of ze werken enz.

Als je de I2C lijnen ook nog een pull-up hebt gegeven dan zal de HW waarschijnlijk in orde zijn.

Wil je de RTC alleen uitlezen ? Of ook kunnen instellen op de juiste Time/Date ? Overigens is de code voor een DS1307 bijna gelijk. Zie HIER in PROTON BASIC.

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/

Ja pullups zitten er inderdaad op anders zou die EEPROM 24C64 ook niet werken op de i2c, zit op beide lijnen 4K7.
Zal eens erna kijken na die link.
Het is mijn bedoeling 1 malig een tijd/datum erin te zetten en deze vast te houden en uit te lezen.

[Bericht gewijzigd door pascalbianca op vrijdag 14 februari 2014 13:10:42 (25%)

De PCF8583 en DS1307 zijn trouwens niet erg nauwkeurig wat betreft de juiste tijd vasthouden. Een DS3231 is nauwkeuriger.(2 ppm) Dus een mogelijkheid om de tijd bij te stellen is wel nodig :-)

Webshop voor Electronic Prototype | http://eProto.nl/
Arco

Special Member

De nauwkeurigheid heeft niets met het IC te maken, da's tenslotte niets meer als een verzameling delertjes... ;)
Belangrijk is het goed dimensioneren van het kristalcircuit (juiste c waardes) en het goede type kristal nemen.
De PCF8583 kun je met het trimmertje afregelen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

DS3231 zit al een kristal in.

Heb zelf deze vorige week binnen gekregen.
En de afwijkingen zijn acceptabeler dan die van de ds1307.
Je moet trouwens niet per dag meten, maar over langere periodes.
De DS3231 heeft + of - 2ppm en ingebouwde temperatuur sensor voor correcties. Die temperatuur sensor is ook via i2c uit te lezen.

Maxim heeft nog nauwkeuriger IC's, maar die zijn vaak parallel, iig geen i2c.

In deze topic is is ook eea. besproken incl. voorbeeld, maar dan voor 628A.

www.circuitsonline.net/forum/view/100451

Om het compleet te maken, is het verschil tussen de DS3231 en DS32332 de prijs en het Ram geheugen.