Optelschakeling analoog

Beste,

Voor school moet ik een project maken. In dit project moet ik een schietmechanisme maken. Een onderdeel hiervan is dat telkens ik het object raak moet er een ledje branden. Dus ik raak het de eerste keer 1 ledje brand ik raak het een 2de maal een ledje brand terug (nu branden 2 ledjes)

Ik mag geen gebruik maken van een PLC of dergelijke alleen analoge componenten. Hoe zou ik dit kunnen oplossen ?

Groeten

Sonytech

Overleden

"Analoge componenten" is een wat raar begrip.

Een relais bijvoorbeeld, dat kan je als een digitaal component beschouwen en dat zou je dus niet mogen gebruiken.

Welke componenten mag je dan wél gebruiken?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Je mag waarschijnlijk niets wat programmeerbaar is gebruiken. Geen controllers maar wel tellers (hoop ik).

Zo niet, bouw een teller met losse transistoren (lekker suffe opdracht).

Hoeveel ledjes en hoeveel objecten?

Een teller veronderstel dat ik mag gebruiken. Dit is niet echt programmeerbaar. Het zou gaan rond 10 ledjes en 1 object.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 februari 2014 18:53:01 (58%)

Oke dit brengt me al een stuk verder ! Als er nog mensen zijn die er iets van afweten laat maar weten !

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 februari 2014 18:53:09 (40%)

Ja om je niet teveel de verkeerde kant op te sturen: ik zou juist geen counter/teller gebruiken maar een ander ic. Je wil namelijk dat de vorige ledjes aanblijven.

Welke ic zou je in gedachten hebben ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 februari 2014 18:53:16 (78%)

Je kan dit oplossen met een schuifregister (Engels: "Shift register", is misschien makkelijker zoeken).

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Oke zal ik zeker eens naar kijken !

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 februari 2014 18:53:24 (75%)