JVC CCS NX-F7 geen audio via speakers

Hallo leden,

Wij hebben hier thuis een JVC Compact Component System NX-F7. Die hebben we nu een aantal jaren (ik denk zo'n 6/7 jaar). Deze gebruikten we als radio. Er waren dan ook alleen speakers op aangesloten die erbij zaten. (2 speaker + 1 sub. 2.1 dus)

We hebben hem bijna nooit gebruikt, maar als we hem gebruikten deed hij het gewoon goed. (hij is vooral gebruikt voor FM)

Sindskort komt er totaal geen geluid meer uit. Ik dacht dat het aan de antenne lag, dus ik heb het met DVD/CD, MP3 etc. geprobeerd, maar daar komt dus ook geen geluid meer uit.

Er zit wel een AUDIO OUT op, daar komt nog wel geluid uit, dus het apparaat werkt nog wel.

Op Google kan ik niets vinden over problemen met dit apparaat.
We weten niet meer waar we hem hebben gekocht, maar we hebben na 7 jaar toch geen garantie meer neem ik aan.

JVC heeft niet echt een support-gedeelte. Je kan een mailtje sturen, maar niet als je in Nederland woont.

Ik ben dus van plan om het zelf te gaan repareren als dat mogelijk is.

Het meest logische lijkt mij dat de "geluidskaart" kapot is (als dit apparaat een geluidskaart heeft). Aangezien hij wel werkt, maar er niets uit de speakers komt.

Ik weet zelf niet waar ik moet beginnen met zoeken.

Heeft iemand enige tips/ideeën, of is iemand bekend met dit probleem?

Ik hoor het graag!

Alvast bedankt!

[Bericht gewijzigd door JeroenJK op vrijdag 5 december 2014 16:44:57 (15%)

heb je al eens getest of de koptelefoonuitgang wel werkt? het kan best zijn dat een keer de stekker van de koptelefoon in en uitsteken al genoeg is, de speakers worden vaak geschakeld via de stekker voor de koptelefoon.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja dat heb ik gedaan. Met "Er zit wel een AUDIO OUT op, daar komt nog wel geluid uit, dus het apparaat werkt nog wel." bedoelde ik eigenlijk de hoofdtelefoonuitgang ja.

knopje speakers uit / mute staan? kan in het display staan, toets op de ab..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Helaas, dat is het ook niet. Daar had ik zelf al naar gekeken.

.

[Bericht gewijzigd door william1967 op woensdag 18 februari 2015 11:23:41 (99%)

Dat je dat zo zeker weet te zeggen zonder het ding te zien, of heb je er ervaring mee? :D

Dus openmaken en op het board dat (lijkt mij) bij de speakeruitgangen zit (als het met verschillende boards werkt) zoeken naar een defecte elco? (kijken of die bol staat toch?

.

[Bericht gewijzigd door william1967 op woensdag 18 februari 2015 11:23:48 (99%)

Ik heb niet heel veel tijd gehad en had er nooit zin in om het op te lossen.

Nu ben ik er aantoe gekomen. Alleen krijg ik hem niet open. Iemand op dit forum die weet hoe dat moet bij dit apparaat? Er zijn 2 plastic kappen die ik eraf kon schuiven na het losschroeven.

Nu is er nog een plastic kap die om te volume-knop heenzit. Deze blijkt erg vast te zitten. Ik heb alle schroeven losgedraaid en de klipjes uitgeklikt. Maar ik krijg hem niet los. Alsof hij via de binnenkant vastzit ofzo.

Hopelijk weet iemand dit? Is er een standaard manier die hiervoor wordt gebruikt?

Alvast bedankt

Heb je de volume knop zelf ook al verwijderd ?
Daar zit vaak een moer achter.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ja dat dacht ik ook al, maar hoe kan ik bij die moer komen? Moet ik dan niet eerst bij de binnenkant kunnen?

Door de ronde knop eraf te trekken.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ah. Je hebt gelijk! :)

Nu deze nog loskrijgen. Vast zo'n schroef van JVC waardoor consumenten hem niet los kunnen krijgen. Ik ken hem niet tenminste. (Torx met een puntje middenin volgens mij)

Voor nu kan ik wel even verder. Als ik hem open heb zal ik gaan zoeken naar het defecte onderdeel zoals al eerder vermeld in dit topic.

Heb je een action bij je in de buurt ?
Voor nog geen 10 euro haal je daar een setje met bitjes waar deze variant ook in zit.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Na wat gepriegel met wat tangen is het gelukt! :) (en toen de schroef eruit was brak het puntje af :| )

Hier een aantal foto's. Van het hele bord waar de speakers op aangesloten worden.
De 2 grote bruinen condensators zijn 1000uf. Eén daarvan is waarschijnlijk kapot dus, als ik het goed begrijp?
Of is het iets anders?

Hoe ga ik dat meten met mijn multimeter? Hij moet op F (links) staan toch? Maar hij gaat tot 200uF. Is dat genoeg om te bepalen wat er kapot is? En hoe weet ik of iets kapot is? Komt die dan veel lager dan 1000uF of hoger?

Graag ook foto? van de onderkant van de print.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Hier een foto van de boven en onderkant. Deze ook gewoon in volle resolutie, dus je kan wat verder inzoomen.

EDIT// Ik zie dat ze wat zijn bewogen. Als het iets scherper moet laat je het maar weten.

[Bericht gewijzigd door JeroenJK op zaterdag 6 december 2014 16:41:07 (30%)

benieuwd of dit idd een elco in sluiting is. klasse d bak van jvc, kans dat er een trap in sluiting ligt is ook aanwezig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat houdt dat precies in? :)

Bij de vorige post is op de foto van de bovenkant van de printplaat de elco rechtsboven ook 1000uF zag ik net.

[Bericht gewijzigd door JeroenJK op zaterdag 6 december 2014 16:53:51 (67%)

zet de meter op ohms, en meet direct op de 3 elco's. als deze waarden niet een paar kilo ohm minimaal bedragen is het niet goed. de meetwaarde loopt wel op of zakt langzaam bij een goede elco, een lage waarde hoeft dus niet meteen slecht te zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Als ik de meter op max 20KOhm zet loopt het binnen 15 seconden naar maximaal op bij de 2 bruine elco's.

De andere elco echter is constant 0.135KOhm...

de ene elco meet dus 135ohm? dan is hij stuk of een andr component, lossolderen en nog eens meten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zal hem morgen eens lossolderen.
Hopelijk is dat het probleem, dat is namelijk niet moeilijk te vervangen.

Voor nu alvast hartelijk bedankt voor de hulp.
Morgen laat ik wel weten wat eruit komt!

Heb hem losgesoldeerd.

Hij was voor het solderen vanmorgen ook al 150Ohm.
Na het solderen is die ongeveer constant: 150Ohm met een afwijking van soms 5-10Ohm.

elco vervangen en testen, miss is het alleen dat geweest en heb je geluk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer