BC108 of 2N3643 in SMD

Hallo,

Ik ben op zoek naar de alternatieven in transistors namelijk de BC108 of 2N3643 en dus in smd versie.

Weet er iemand hoe ik dit kan te weten komen of weet welke deze zijn?

Eventueel ook van deze zener diode BZY88 in smd vorm.

maartenbakker

Golden Member

Je bent een vrij oud schema aan het nabouwen. Zoek eerst modernere equivalenten, en daar de SMD-versies van.

BZY88-xxx wordt BZX79-xxx, SMD weet ik niet uit m'n hoofd. In principe werkt elke 500mW zener met spanning xxx.
BC108 wordt BC548, SMD versie is BC848. In principe werkt elke NPN-kleinsignaaltransistor.

2N3643 is een NPN-laagvermogenstor met als eigenschappen 60/30V 0,5A 0,35W, fT>250MHz, b>100 met als normaal equivalent BC337A of BC639. SMD weet ik niet uit m'n hoofd, BC807 komt in de buurt maar is net een klein beetje te licht.

@MNM hieronder: BC108, BC148, BC408, BC548, BC848 zijn voor zover mij bekend zonder meer elkaars opvolgers en als zodanig met identieke dies gefabriceerd. De hFE wordt aangeduid door een eventuele letter, verder zijn ze principieel uitwisselbaar. Een andere NPN-kleinsignaaltransistor kan iets in eigenschappen verschillen, maar meestal niet teveel.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hangt er vanaf hoe die torren zijn toegepast. Als ze alleen maar als simpele schakelaar dienst doen, kun je de BC108 gewoon vervangen door de SMD equivalent van de BC548, maar als ze als analoge versterker dienst doen, komt er meer bij kijken dan alleen de Hfe.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 27 februari 2014 00:09:53 schreef maartenbakker:
Je bent een vrij oud schema aan het nabouwen. Zoek eerst modernere equivalenten, en daar de SMD-versies van.

BZY88-xxx wordt BZX79-xxx, SMD weet ik niet uit m'n hoofd. In principe werkt elke 500mW zener met spanning xxx.
BC108 wordt BC548, SMD versie is BC848. In principe werkt elke NPN-kleinsignaaltransistor.

2N3643 is een NPN-laagvermogenstor met als eigenschappen 60/30V 0,5A 0,35W, fT>250MHz, b>100 met als normaal equivalent BC337A of BC639. SMD weet ik niet uit m'n hoofd, BC807 komt in de buurt maar is net een klein beetje te licht.

Super bedankt!

hFE = ?

Wat ik wil maken is een noise generator in smd circuit deze zouden 14volt moeten krijgen om te kunnen werken.
Ook wil ik zorgen dat ze niet 'te' warm kunnen worden of is dat onvermijdelijk.

http://www.dewildequinten.be/pictures/Scan.jpeg

s er ook een manier waarop je dit gemakkelijk kan vinden nu in het geval van de zener diode?
En waar je dit kan kopen. Mouser heeft dit niet..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 27 februari 2014 18:33:28 (20%)

Dit zal met zo een beetje iedere TUN en zener werken.

TUN = ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 18 maart 2014 18:56:28 (92%)

Hfe = stroomversterkingsfactor

TUN = Transistor Universeel NPN.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Voor de 2N3643 is het misschien handig om even een link of plaatje van het schema te plaatsen.

TUN is hetzelfde wat ik bedoelde met "elke NPN-kleinsignaaltransistor"

Mouser heeft net als elke onderdelenleverancier wel SMD-zenerdiodes.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 27 februari 2014 12:49:27 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Link is in de vorige post meegegeven.

De afkortingen wist ik niet :)

En van mouser heb ik een mail terug gekregen die me vertelden dat ze de zener diodes smd niet hebben maar misschien spraken ze over diegene die ik in de eerste post geplaatst had en zou ik de vernieuwde versies moeten meegegeven hebben.
Nochtans zouden ze dit toch moeten weten. (heb het schema ook doorgestuurd)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op donderdag 27 februari 2014 18:33:47 (31%)

Hewlett

Honourable Member

TUN, TUP, DUS en DUG zijn oude Elektuur/Elektor benamingen voor standaard componenten. Tegenwoordig gebruikt Elektor ze niet meer, maar nu heeft vrijwel elk schema een micro controller :-)

Waarom wil deze kleine schakeling in SMD bouwen? Is dat om te oefenen met SMD? Het eindresultaat zal waarschijnlijk niet substantieel veel kleiner worden dan met conventionele through hole componenten.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
maartenbakker

Golden Member

Ah, er is maar sprake van 1 transistor, dan hoef ik niet verder te zoeken voor de 2N3643. Die is dan misschien wel iets zwaarder dan de andere torren, maar dat doet er niet toe.

Selecteren op parameters bij Mouser levert 77 mogelijke types op uit 15.000 verschillende zenerdiodes die ze in het assortiment hebben...

Dat schiet dus niet op. Even op fabrikant gezocht, dan kom je op de BZV55-reeks van NXP als vervanging van de BZY88-reeks van Philips.

Een passende keuze bij Mouser zou zijn type BZV55-C10,115

@Franzki: goed punt. Dan is de BZV55 of ander modern type misschien geen goede vervanger, al kan proberen nooit kwaad.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 27 februari 2014 13:37:30 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je een ruisgenerator wilt bouwen, dan loont het de moeite om goed over het schema na te denken.

Sommige moderne zenerdiodes geven erg weinig ruis.

Je zou een transistor in e-b overgang kunnen gebruiken. Dat ruist vermoedelijk beter en heeft een lagere spanning nodig.

De reden van SMD is dat ik het op een niet conventionele drager ga bevestigen : papier
(daarom ook dat de overhitting een rol kan spelen)

Dan goed idee van de fabrikant op te zoeken, en idd zoals ik dacht zal ik ook nog altijd moeten testen.

Tot slot ja ik zou afzonderlijk alle kleuren ruis willen nabootsen in smd op papier.
emitter base rechtstreeks met elkaar verbinden bedoel je dan?

maartenbakker

Golden Member

Ben wel benieuwd hoe je SMD op papier gaat monteren?

Met de BE-overgang wordt bedoeld dat je de collector openlaat en de basis en emitter aansluit op de plaats waar de zenerdiode anders zou hebben gezeten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja zo heb ik ook ergens een circuit gezien, vond het raar. Die probeer ik ook.

Van zodra een van mijn tests lukt toon ik het, goed?!

Waarom wil je perse op papier monteren? En wat bedoel je met "ik zou afzonderlijk alle kleuren ruis willen nabootsen in smd op papier"?

De "kleur" van ruis heeft te maken met het frequentiespectrum, dus als je verschillende kleuren wilt uitproberen dan zal je moeten filteren. Of wil je de spectra van verschillende transistoren en dioden vergelijken? Wat in dat schema beweerd wordt over roze ruis klopt trouwens niet. Met een enkele condensator kan je onmogelijk witte ruis roze verven. Witte ruis heeft een vlak frequentiespectrum, bij roze ruis loopt het spectrum af met 3 dB/octaaf. En dat is alleen te benaderen met een tamelijk ingewikkeld filter.

En als het je gaat om experimenteren met ruis, waarom dan zo'n vreemde manier van monteren? Als je op papier gaat monteren ga je ook de invloed van luchtvochtigheid op je ruisbron onderzoeken... Wil je experimenteren met ruis of met rare manieren van elektronicamontage? Over die oververhitting zou ik me in verband met dat papier maar niet te veel zorgen maken. Als een transistor zo heet wordt dat je papier in brand vliegt is de transistor zelf allang overleden.

Hewlett

Honourable Member

Ik ben heel benieuwd naar de beweegreden om deze schakeling op papier te maken. Bij montage bedoel je lijmen? Hoe dan ook, het zal best een uitdaging zijn. Papier heeft een diëlektrische constante van 3, dat is beter dan die van polystyrene en vormt een redelijke goede condendator. Je papieren drager (en mogelijk de lijm) kan een ongewenste invloed op de werking van je schakeling hebben.

Ik zou de schakeling eerst eens even op gaatjes print of breadboard maken. Dat is vrij makkelijk en kun jij snel even kijken of de schakeling doet wat je wilt en het leent zich goed voor experimenten. Daarna kun je het nog wel in SMD op papier zetten.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.
maartenbakker

Golden Member

Ik heb vroeger wel eens met through hole op papier geexperimenteerd, dat werd uiteindelijk niets maar ik ben wel erg benieuwd hoe je dat met SMD doet. Laten we de tests van de TS even afwachten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 27 februari 2014 20:10:07 schreef Bloopler:

ik zou afzonderlijk alle kleuren ruis willen nabootsen in smd op papier.

En misschien is het dan toch handig als je wat gedetailleerder vermeldt wat je wilt bereiken met je schakeling.

Mijn circuits op papier werken.

Ik zou hier nog een linkje droppen met een hele uiteenzetting van waar en hoe ik er aan begonnen ben.

Nu eerst zou ik achter een manier moeten komen dat ik zelf kan weten welke types (transistors) (chips) ik in niet smd vorm weet van naam, kan vinden in smd.

Iemand een database of een idee :)

maartenbakker

Golden Member

Datasheets vergelijken en een goed geheugen hebben in combinatie met kennis van typenummersystemen.

Bij IC's is het simpel, daar is meestal alleen de letter achter het typenummer anders.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Shiptronic

Overleden

We willen zeker een foto zien :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 18 maart 2014 13:43:59 schreef Bloopler:
Nu eerst zou ik achter een manier moeten komen dat ik zelf kan weten welke types (transistors) (chips) ik in niet smd vorm weet van naam, kan vinden in smd.

Die manier is niet zo erg moeilijk. Ga naar google en vul daar b.v. in: bc547smd. Dan komen ze vanzelf te voorschijn.

Raarrrrr! Als je het aan mekaar schrijft zoals jij doet, is de eerste hit raak, terwijl als je er een spatie tussen hebt komt er (minstens) een halve pagina over de 547.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Nou, bij mij niet. Als ik er een spatie tussen zet krijg ik dezelfde pagina van nxp als eerste.
Googelen blijft altijd een beetje goochelen. Ik heb intussen geleerd dat je in zoektermen geen spaties moet zetten als dat niet strikt noodzakelijk is. Gewoon de hele zooi aan elkaar schrijven, dan komen de suggesties vanzelf.