Inputselector Onkyo Integra A-9711 Schoonmaken

Ik heb hier een Onkyo integra A-9711 versterker staan waarvan de input selector "kraakt".

Als ik bijv. de Line in selecteer moet ik de schakelaar nauwkeurig schakelen zodat ik geluid uit beide speakers heb. Echter soms begint een kanaal te spontaan "haperen" en moet ik de selector weer bewegen.

Kortom de schakelaar is duidelijk vervuild....

Mijn vraag is dan ook: hoe kan ik dit het beste aanpakken om dit weer goed te krijgen?

Ik lees diverse op diverse fora over wd40/kontakstspray IPA ? De eerste 2 lijken me duidelijk niet de goede optie en wat IPA is...

Wie weet welke middelen ik moet gebruiken voor het beste en blijvende resultaat ?

Of moet er een nieuwe selector schakelaar in en waar is deze te krijgen?

Zeker geen WD40 gebruiken.
IPA is prima om contacten te reinigen (Varianten van remreiniger, schijnen hetzelfde te zijn,maar die kunnen het kunstof aantasten)
Daarna moet er weer gesmeerd worden, weet ff het naampje niet meer van het spuitbusje van kontakt.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Is het misschien de Kontakt 61 die daar voor gebruikt moet worden ?

Let toch maar op met spuitbussen.

De betere schakelaars van de betere merken worden in de fabriek gesmeerd met vet. Dat lost op als je erin spuit en verandert in een dunne vieze pap.

Vaak kan je een schakelaar voorzichtig verwijderen, open maken en reinigen. Dat is een nauwkeurig werkje, maar het loont.

Ik heb de schakelaar eens goed bekeken en het is een "open" type.
Het is eigenlijk een "huls" waarvan de onderkant waarmee hij op de print gesoldeerd zit open is.

Er zit dus geen vet in o.i.d.

het zijn eigenlijk een serie van schakelaars achter elkaar geplaatst. Ik had eigenlijk iets van betere kwaliteit verwacht...

Om deze te demonteren lijkt me niet verstanding.

Open? Kun je dan geen met alcohol doordrenkt vloeipapiertje tussen de contacten doorhalen ofzo?

If you want to succeed, double your failure rate.

Da's zo'n metalen vierkante huls met een soort printplaat aan de onderkant. Daar zitten de contactpennen doorheen. Daar kom je echt niet tussen met wat dan ook.

Ik heb goede ervaringen met Kontakt WL. Dat ontvet en lost corrosie op. Je moet daarna wel weer smeren en daar is (denk ik) 61 voor. Even zoeken op het forum, er is eerder uitgebreid over geschreven.
Dat smeren heb ik bij contacten wel eens achterwege gelaten. Gaat ook best. Bij potmeters is het meer nodig.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zondag 9 maart 2014 18:25:43 (13%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Selector eruit halen, openen en de contacten reinigen met een wattenstaafje om de vette rommel te verwijderen, daarna met een fiberpen de zwarte aanslag verwijderen.

Schimanski

Golden Member

Het gebruik van een fiberpen op schakelkontakten is net zo iets als tandenpoetsen met een staalborstel, niet doen dus...

Je kunt een papiertje bevochtigd met IPA tussen de kontakten doorhalen totdat er geen vuil meer afkomt. Daarna opnieuw lichtjes smeren.

De zwarte aanslag is zilveroxide en kun je verwijderen met trichloorethyleen, dit is echter niet meer particulier verkrijgbaar. Je kunt daarom de remmenreiniger van de Action gebruiken, deze bevat nog tri. Maar als de kontaktvlakken (al) schoon zijn kun je het resterende zwart ook laten zitten.

Remmenreiniger ontvet echter ook sterk dus na afloop opnieuw smeren

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

Ik kan hem dus niet uit elkaar halen....

Na veel leeswerk op internet en verschillende suggesties denk ik dat ik het met de volgende stappen probeer op te lossen:

1- Kontakt 60 of IPA (corrosie verwijderen)
2- Kontakt WL (schoonspoelen)
3- Kontakt 61 (Smeren)

Dit staat trouwens ook in de "folder" van de Kontakt fabrikant zo beschreven.

Of is er iemand die dat geen goed idee vindt? Afgezien van de kosten van de busjes...

De input selector is inmiddels schoongemaakt en kraakt niet meer bij het veranderen van de source.

Ik heb de volgende middelen gebruikt in onderstaande volgorde:

1- Kontakt 60 of (corrosie verwijderen)
2- Kontakt WL (schoonspoelen)
3- Kontakt 61 (Smeren)

Nu maar hopen dat het zo blijft.

Allen bedankt voor de suggesties en het meedenken!

Ja, da's inderdaad de volgorde die me bekend voorkomt. Dat 60 is vies spul. Nogal corroderend, vandaar dat schoonspoelen en ontvetten met WL (60 is wat olie-achtig). Wel een hele investering, 3 busjes :-) Dat WL zal nog wel van pas komen, kun je voor vanallesennogwat gebruiken (ontvetten, stickers verwijderen, watervaste inkt verwijderen, ...)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Inderdaad die 60 is aardig "bijtend" :-)
Ik heb hem ook al gebruikt op een paar batterij contacten die "groen" waren door lekkende accus's.

De versterker speelt weer als een zonnetje en is helemaal kraakvrij en als dat zo blijft was het me de investering wel waard.

Hallo draadlusje,

Ook ik heb een A-9711 met het bekende probleem. Hij staat al zo'n 10 jaar te wachten op een opknapbeurt. :P Ik heb 'm vandaag maar weer eens opengeschroefd maar helaas, nog steeds durf ik het niet aan de input selector helemaal uit elkaar te halen.
Een behandeling met de spuitbussen van Kontakt zou dus een uitkomst zijn. Het zou dan natuurlijk wel mooi zijn als de versterker weer een tijd goed werkt.

Hoe staat het nu met jouw A-9711? Werkt hij nog naar behoren? Zo niet, hoe lang duurde het voordat het probleem met de input selector zich weer voordeed?

Mvg

Hoi Nielsnut,

toevallig kwam ik dit draadje weer tegen.
De versterker speelt nog steeds prima , ik luister er op dit moment naar :-)