Weerstand meten met 4-puntsmeting

Hallo allemaal,

Ik wil de weerstand van een aluminium plaatje meten met een keithley 2700 multimeter. Echter, de waardes die eruit komen zijn veel te hoog. Zoals op de foto te zien is komt er een weerstand uit van 1 kilo ohm (1000 ohm). De weerstand zou onder de 1 milli ohm moeten liggen. Ik gebruik de functie van 4 ohm meting op de keithley.
Ziet iemand wat ik fout doe? Alvast bedankt!
http://www.uploadarchief.net/files/download/meting.jpg

*edit* fout gekeken

Als je een andere weerstand meet dan gaat het wel goed? Of ook fout?

Aluminium is een goede geleider, maar aluminium oxide een uitstekende isolator. Probeer de tandjes van je krokodillenbekken eens te laten bijten.

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.
Hewlett

Honourable Member

Het is ook maar de vraag hoe betrouwbaar je meting zal zijn, een multimeter is niet zo goed in het meten van kleine weerstanden, een Kelvin meeting verandert dat in dit geval niet. Echte milliohm meters meten de weerstand met een klein AC signaal, dat kan je Keithley niet. Maar goed, 1Kohm meten is wel wat veel afwijking dus dat zal wellicht, zoals al gezegd, aan wat oxidatie liggen.

Is dit een school opdracht?

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.

De multimeter zou weerstanden moeten kunnen meten vanaf 100 micro ohm (volgens de handleiding). Hetzelfde resultaat krijg ik als ik met meetpennetjes meet.

De meting heeft met een stage opdracht te maken, en dient als controleproef.

fred101

Golden Member

Dat is toch makkelijk te testen. Aan iedere kant een sense en een source draad. De meter stuurt er stroom door en meet de spanningsval.

In jou geval is de meter of testsnoer defect, staat hij niet op de goede mode (voor 4 draads Ohm)of je zit een oxidelaag te meten.

Gewoon de vier stekker in elkaar prikken dan moet het bijna nul zijn.

Denk om seebeck effect, EMC (dat plaatje werkt als antenne). Meter minstens een uur aan en niet op de tocht of mee schouwen.

Een echte kelvin meting is dit natuurlijk niet. Daarvoor zitten de klemmen verkeerd.

Echt kleine weerstand meet je met AC waarbij de echte uOhm meters ook nog gepulst werken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Hoe zou ik de klemmen moeten plaatsen voor het uitvoeren van een kelvin meting?

Kleine weerstanden met een AC en uOhm meter? Betekent dit dat ik het niet zou kunnen meten met deze multimeter?

Als ik de vier draden in elkaar prik is de weerstand ook zo hoog, en tevens als ik andere draden gebruik

Zou het in het systeem kunnen zitten van de keithley? Dat ik misschien eerst moet nullen of iets dergelijks?

fred101

Golden Member

Dan doe je iets fout (manual erbij pakken of downloaden) of hij is defect.

Source buiten. Sense binnnen. De stroom tussen de source klemmen door de weerstand veroorzaakt een spanningsval over de weerstand. De sense klemmen meten die spanninmgsval. De weerstan is dan het stuk tussen de sense klemmen.

Pak eens een stuk draad, sluit er via een weerstand een voeding op aan en laat er bv 1 mA lopen. Meet nu de spanning op diverse plekken. Die spanning / stroom is de weerstand. Sluit nu je voltmeet probes aan op de uiteinde en sluit de voeding halverwege aan. Dan weet je gelijk hoe een Kelvin meting werkt.

Kleine weerstand is best mogelijk maar het blijft behelpen met DC. Heb je al op seebeck gezocht ? Denk het niet want dan had je het geweten ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Het seebeck effect kan mbv de OCOMP functie van de multimeter worden opgeheven. Deze functie heb ik aan staan dus hier zou het niet aan kunnen liggen.

En wat gebeurt er als je 2-draads meet?

Vertel welk probleem je wilt oplossen, niet met welke oplossing je een probleem hebt.

Dan gebeurt hetzelfde, ook dan krijg ik waardes van boven de 1 kilo ohm.

Op 12 maart 2014 14:09:16 schreef Wilcoow:
Als ik de vier draden in elkaar prik is de weerstand ook zo hoog, en tevens als ik andere draden gebruik

Dus als je de uitgang kortsluit zakt de weerstand zelfs niet verder? Dat is apart!

Heb je de front/rear goed staan?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Dat klopt, en hij staat op front (waar ik dus ook vanuit meet)

Pak eerst eens een weerstand van bijv. 10 Ω en kijk of je dan wel een goed meetresultaat hebt. Wellicht heeft een van je medestudenten de meter verkeerd behandeld en meet het apparaat niet zo lekker meer.

I thought, I thought of everything
fred101

Golden Member

Er is nog een mogelijkheid naast een defect maar dat is zo vergezocht dat het wel niet zal zijn. Dat is meer iets voor nOObs: Je hebt de meter genuld, maar dan op de foute manier. Hij denkt nu dat 1k = 0 Ohm

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik ben ook een noob op dit gebied, maar genuld heb ik de multimeter niet. Heb wel de fabrieksinstellingen hersteld en dit heeft ook niks uitgehaald. Ik heb met een bekende weerstand gemeten (38 ohm) en hierbij gaf de multimeter tevens dezelfde hoge waarde van >1 kOhm

benleentje

Golden Member

En als je de rear uitgang dus de achteraansluitingen gebruikt?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

De foto is niet scherp genoeg dus ik kan de display niet lezen en ook de knop niet scherp zien maar de front/rear knop lijkt te zijn ingedrukt (als ik het zo met de mijne vergelijk) en dan staat hij op achter. Maar dat heb je vast al geprobeerd.

Er zijn twee compensaties. Die welke je al noemde. Die werkt alleen in 100 Ohm en hoger en relative (rel) dat is de gene die ik bedoelde maar die heb je dus ook niet gebruikt.

Als hij niet op achterstaat is hij defect.

Pak een tweede multimeter en meet de spanning en/of stroom welke uit de source uitgang komt. Komt daar niks uit dan is dat het probleem. Zet dan de tweede meter op de diode stand en prik die in de sense opening. Nu moet de sense uitgang iets aangeven (hij meet dan de testspanning uit je andere multimeter. Je kan ook een labvoeding gebruiken. In vier draad meting is de source een uitgang welke stroom door de te meten weerstand stuurt. De hoeveelheid is volgens mij zelfs in te stellen dus mogelijk dat een andere mode meer doet. De sense is gewoon een spanning meting. Die zal het probleem niet zijn. Die mol je niet zomaar. Maar als je echt lomp bent kun je de source vast mollen. Op scholen krijgen ze alles kapot.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 12 maart 2014 13:10:55 schreef Wilcoow:
De meting heeft met een stage opdracht te maken, en dient als controleproef.

Wat ook een schoolopdracht is.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 12 maart 2014 18:57:27 (13%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Met de relative compensation erbij krijg ik waardes van 0.166 kOhm, ook wanneer ik de kabels kortsluit.

Ik heb met een normale multimeter de stroom gemeten uit de source uitgang en krijg dan een waarde van 0.
Op de diode stand over de sense uitgangen gemeten krijg ik een waarde van 0.1 mV.

fred101

Golden Member

En de knop op het voorpaneel. was die ingedrukt of uitgetrokken ?
Als je zeker weet dat je alles goed gedaan hebt lijkt het erop dat hij defect is. Als het de bron is dan verwacht ik dat hij het ook niet in de 2 draadstand zou doen. Hij meet blijkbaar wel dus dat is ook niet defect. Dat is wel wat vreemd.

Heb je gevraagd of een van de mensen op dat bedrijf meekijkt of je het goed doet ? Gevoelsmatig denk ik toch eerst aan een gebruikers fout.

[Bericht gewijzigd door fred101 op donderdag 13 maart 2014 11:32:36 (18%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De knop op het voorpaneel is uitgetrokken dus hij staat op front, dat weet ik zeker. In de 2 draadstand krijg ik ook dezelfde grote weerstand.

Er heeft wel iemand meegekeken, maar er wordt hier eigenlijk nooit met dit apparaat gewerkt, dus er loopt ook niemand rond die er veel verstand van heeft.

mijnsinziens: het "te meten ding" maakt het alleen maar moeilijker. Net als de vierdraads-meting.

Meet in tweedraads mode gewoon een kortsluiting door de draden aan mekaar te maken. Totdat daar minder dan 1 ohm uit komt, zou ik de boel niet ingewikkelder gaan maken.

En dan moet je de handleiding volgen en alle knopjes controleren. Als dat allemaal niet een meting van onder de 1 ohm oplevert, dan heeft iemand het apparaat kapot gemaakt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Alle knoppen heb ik volgens de handleiding gecontroleerd. Als ik de draden kortsluit in de tweedraads mode verandert er niets in de weerstand (nog steeds rond de 1 kOhm). Het gekke is dat als ik de range verander van 1 kOhm naar 10 kOhm dat de weerstand dan ook 10 kOhm wordt.

Hewlett

Honourable Member

Rare meetresultaten. Staat je meter wel in de continuus trigger mode en niet in de one-shot trigger mode? Zie je de trigger indicator in het display knipperen tijdens het meten? Kijk eens in het setup menu of er niet een custom setting selecteerd is. In het setup menu de factory defaults selecteren en de meting nog eens proberen. Tja, of de meter staat niet ingesteld zoals je verwacht of de meter is stuk.

HamRadio PA2HK // Keep Calm and Carry On.