BallBot aansturingscircuit

Beste,
Wij zijn bezig met een school project waarmee we een ballbot gaan uitwerken.
Nu zijn we bezig met het elektronisch schema uit te werken om de aansturing te starten.

Ik heb hier de schakeling gelijk wij voorlopig al hebben opgesteld. Zijn hier nog opmerkingen over? Of heeft iemand tips die we zeker kunnnen gebruiken?

http://ksjmopertingen.be/PIETER/2.bmp

De componenten die we gebruiken zijn volgende:

- ATMEGA32-16PU
- H-brug L298N
- L78S05CV
- 1N5818

Groeten Pieter

Sonytech

Overleden

Vanuit welke filosofie worden er drie aparte 7805's gebruikt?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Ik mis nog een doos vol ontkoppel c'tjes, en de sens resistor van 0,5 ohm

Misschien een goed idee om nog wat data lijnen te leggen tussen atmega en jou H-brug IC's :) kwestie van je motoren te kunnen aansturen

MVG

Joris

Ik heb nog wat dingen aangepast!

Iedere H-brug krijgt een eigen stabilisator om de warmteontwikkeling te beperken. Ook
krijgen de microcontroller en sensoren een stabilisator zodat deze niet beïnvloedt worden door
eventuele veranderingen bij het sturen van de motoren.

Dat leek ons een logische reden? Maar weten natuurlijk niet of dit noodzakelijk is..

Is de Sens resistor noodzakelijk? Is deze niet enkel te gebruiken voor de meting van de stroom naar de motor?

Ik heb onderstaand het schema wat aangepast en verder uitgewerkt...
Zoals de vorige, tips / opmerkingen of fouten zijn altijd welkom!
http://ksjmopertingen.be/PIETER/1234.bmp

Sonytech

Overleden

De stabilisatoren verzorgen alleen de stroom voor de microprocessor, sensoren en het stuurgedeelte van de H-brug. Dat lijkt me allemaal prima te kunnen met één stabilisator.

Als je dan bang bent dat de ingangsspanning van die stabilisator bij aanlopen van de motoren teveel zou zakken, dan kan je nog iets bedenken dat de regulator wel gevoed wordt uit de voedingsspanning voor de motor, maar dat een (tijdelijke) dip veel minder invloed heeft. Een diode en een elco bewijzen daarin goede diensten.

Kijk verder ook nog eens naar de GND- en SENSx-aansluitingen van de H-bruggen, daar lijkt me ook iets loos.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Moet ik tussen de i/o lijnen van de atmega 32 en de h bruggen weerstanden plaatsen? bijvoorbeeld 10k?

Als shottky diodes aan de motoren zou ik daarvoor STPS2150 - SCHOTTKY RECTIFIER, 2A, 150V, DO-15 gebruiken?
Of is een 1N5818 - DIODE, SCHOTTKY, 1A, 30V voldoende?

Opnieuw een update van het schema:

Log:
- beperken van de 7805's
- meer ontkoppel c's
- Rsens toegevoegd aan L298
http://ksjmopertingen.be/PIETER/schema.BMP

Heb even wat andere schema's bekeken, idd zat daar geen R op de sens lijn, maar ik denk dat het verstandig is om die wel te gebruiken en zo een overstroom situatie te voorkomen

TODO:
- Alle voedingen van de atmega aansluiten.
- ICSP programmeer connector maken.
- reset lijn met weerstandje aan VCC.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Opnieuw een aanpassing:

Log:
-kristal toegevoegd
-voedingen aangesloten
-ICSP
-Reset lijn met R en schakelaar

http://ksjmopertingen.be/PIETER/Elektronica.png

Lambiek

Special Member

Plaats ook nog even een flinke buffer elco bij de voedingsspanning.
Vuistregel +/- 1000uF/A, dus even bekijken hoeveel stroom het hele gebeuren gaat trekken. En vergeet ook de aanloopstroom van je motoren niet.

Je hebt je sens weerstanden nu wel geplaast, maar je doet er nog niets mee.

En zorg ervoor dat je geen zwevende ingangen hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb een beetje geteld en daarbij alles een beetje overschat. Stel 2A per motor. (nominaal 1.5-1.6A)
3*2A= 6A --> 6800uF
-->Capaciteit farnell
Is het correct als ik deze neem?

Ik heb ook geprobeerd de aansluiting van de voeding te doen van de Atmega32. Is deze correct? Er zijn nog 2 Pins van de atmega verborgen, VCC en GND.

Schema:Schema versie 16_03_2014_18_30

Log:
-Rsense meting via adc
-elco
-gyroscoop aansluiting
-accelerometer aansluiting
-zekeringen geplaats
-voeding atmega32

Alvast bedankt voor de hulp!

Je reset werkt zo niet, je moet je knopje na de weerstand aan massa hangen zodat je hem laag trekt met reset

Horen D1 en D2 (en dezelfde diodes bij de andere motoren) niet op de ground aangesloten te zitten?

Opnieuw de correcte aansluiting:
Schema versie 23:43

Log:
- Diodes
- reset

--> moet de reset pin van de ICSP connector voor of na de schakelaar?
Trekt de programmeer module deze ook laag?

Lambiek

Special Member

Waarom doe je je reset functie bij de ICSP connector, of moet dat bij die atmega?

En de zekeringen bij de vrijloop diode's (F1, F2, F3) zijn een beetje onzin natuurlijk!

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja, dat moet. Het programmeren werkt door de atmega te zien als "SPI slave" met de reset lijn als slave-select. Als de CPU niet-gereset is, kan je de boel gewoon als SPI gebruiken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Dat wist ik niet, vandaar de vraag. Omdat ik zelf altijd met pic's werk, daar hoeft het niet. Maar bedankt voor de info rew.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Log:
-Reset
-Onzinnige fuses verwijderd

Schema versie 170314_1041

Aan de 7805 heb ik tussen vin & gnd een capaciteit van 100µF
en aan vuit & gnd dezelfde capaciteit.
Is dit voldoende ?

[Bericht gewijzigd door Pieter21 op maandag 17 maart 2014 10:48:33 (31%)

Lambiek

Special Member

Zet ook nog even tweemaal 100nF erbij, één bij de ingang en één bij de uitgang van de regelaar.

Begint er aardig op te lijken zo. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek, ik denk dat je met regelaar de spanningsregelaar bedoeld. Ik heb dus ook hier de capaciteiten toegevoegd.

Zou het ook goed zijn om de vermogen sturing en de microprocessor galvanisch te scheiden? Of lijkt jullie dit overbodig voor dit circuit?

Log:
- Extra capaciteiten aan 7805
Schema versie 170314_1212

Lambiek

Special Member

Zou het ook goed zijn om de vermogen sturing en de microprocessor galvanisch te scheiden?

Wat denk je dat er zou kunnen gebeuren?
Kijk eens op internet naar vergelijkbare schakelingen, en wat doe ze daar dan?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ze plaatsen ze inderdaad niet. Enkel indien men andere voedingen gaat gebruiken.
Gaat in ons geval dus niet nodig zijn.

Nog een klein vraagje :
Als shottky diodes aan de motoren zou ik daarvoor STPS2150 - SCHOTTKY RECTIFIER, 2A, 150V, DO-15 gebruiken?
Of is een 1N5818 - DIODE, SCHOTTKY, 1A, 30V voldoende?

Indien u een beter idee heeft laat u het maar weten!
Bedankt al voor de goede hulp!