NFC

Dit topic is gesloten

Hallo

Ik moet voor een project zorgen voor 2-way communicatie tussen 2 led-modules. Die moeten elkaar identificeren, dus beide kanten moet hun informatie kunnen doorsturen.

Ik dacht om het met NFC te doen, maar vind niet bepaald een goeie module, waarbij je echt kunt communicatie opzetten tussen 2 gelijkaardige modules.

Is er iemand die mij verder kan helpen?

Meestal wordt NFC gebruikt om te pairen om vervolgens met een sneller/beter protocol/interface verder te communiceren. Wellicht is dit te reden dat jij geen goede IC's kan vinden.

BTW: gelijkaardige modules, die zou ik meteen aanschaffen. Dan zijn ze in ieder geval aardig voor elkaar :)

Current project: "Bernaard the hexapod" (brother of alfred the hexapod).

En welke andere manier zou je dan aanraden om in mijn project te gebruiken?
Ik weet zelf neit echt wat het beste zou zijn

Kijk eens naar de nrf24l01 modules; kosten drie keer niks op eBay.
http://www.ebay.com/itm/2pcs-NRF24L01-2-4GHz-Antenna-Wireless-Transcei…

[Bericht gewijzigd door Tommyboy op maandag 17 maart 2014 12:33:36 (55%)

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Of je maakt het gewoon zelf, met een paar microcontrollers, een LC kring, en een handjevol analoge componenten. Zeker als je niet aan bestaande standaarden hoeft te voldoen, kan dat prima.

Dit klinkt wel een beetje als een schoolvraag eigenlijk...

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

I2C? Of moet het speciaal draadloos?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Tommyboy: En hoe programmeer je die componenten?
@Arco: Liefst draadloos. Enkel wanneer dat echt niet werkt kan ik met draad werken.

De toepassing is dat ik een matrix van led-modules maak en dat de modules elkaar onderling kunnen identificeren, zodat automatisch de opbouw van de matrix gegenereerd kan worden.
Dit om tijd te winnen. Die tijd zou dan door het bekabelen weer extra werk opleveren.

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Dat klinkt nog veel meer als een schoolopdracht...

Zelfs als de modules draadloos kunnen communiceren, hoe weet je dan wat de onderlinge oriëntatie is? Over wat voor afstand hebben we het eigenlijk, en hoe ben je van plan die modules van energie te voorzien?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

je zal hety geheel toch van voeding moeten voorzien, kan daar de communicatie niet bij/over ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Is bij een bedrijf dat reeds de modules produceert en plaatst.
Tot heden worden de modules volgens een stramien gekableerd, zodat alles zeker juist stond.
Mijn opdracht bestaat erin om de kablering random te kunnen laten gebeuren, door de positionering automatisch te laten gebeuren, los van de kablering.
Zodat op het eind, de modules op zich hun buren kennen, en zo hun plaats binnen de matrix kennen. De kablering gebeurt dan gewoon random.

De data en voeding ligt tot op heden allemaal al in de panelen.
Maar voor de data moet alles in de juiste volgorde liggen, en moet er dus bijna voor iedere situatie apart de software aangepast worden.
Door de positie automatisch toe te kennen, kan de data telkens op de zelfde manier verstuurd worden, en kent iedere module zin plaats binnen het geheel.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 17 maart 2014 19:52:58 (29%)

Je moet "near" niet lezen als "dichtstbijzijnde".

Stel jij gaat proberen met je NFC of NRF24L01's de structuur te achterhalen.
Stel je hebt 10x10 modules die ik even voor het gemak 00...99 noem. 00 zit linksonder 99 zit rechtboven. Maar de computer weet dat nog niet.

Als je nu de module 55 als eerste opdracht geeft om te vragen wat z'n buren zijn, dan geven 45, 65, 54 en 56 hopelijk antwoord. Maar dan zou je dus voor mekaar moeten krijgen dat op 2x zo ver de signaalsterkte al zover afgenomen is dat ze niks meer ontvangen. En dat als er wat storing in de omgeving is, dat het dan nog WEL blijft ontvangen op de genoemde modules.

Maar je zult dus geen idee hebben welke module boven onder, links of rechts zit.

Je kan m.i. veel beter iets doen met: "maak het pinnetje dat naar je bovenbuur gaat hoog.".
Vervolgens stuur je over de bus: "wil diegene wiens pinnetje hoog is even z'n naam roepen?". Dan weet je dat 56 boven 55 zit. Vervolgens vraag je aan 55 om z'n "boven" pin weer laag te maken en z'n rechts pin hoog. Dan krijg je dus "56" als "naam".

(als je alleen 1 voor 1 met iedere module kan babbelen dan moet je "wil diegene wiens pinnetje hoog is" dus vervangen met "voor iedere aangsloten module, vraag of z'n pinnetje hoog is. )

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew: En via welke manier van communicatie doe je dat dan?
En wat betreft de communicatie, denk ik dat NFC niet zo onbetrouwbaar is. De led-modules waarvan sprake zijn modules van minstens 30x30 cm, dus denk ik dat het signaal wel genoeg verzwakt zal zijn.

En de reikwijdte van NFC gaat tot 10cm, terwijl de werkelijke afstand maar enkele cm zal zijn.

Arco

Special Member

Draadloos moet je alleen toepassen als het een zinvolle toevoeging geeft aan een toestel. (er is al genoeg ethervervuiling met allerlei draadloze 'crap' )
In dit geval wil je het alleen toepassen omdat men te beroerd is om de units aan elkaar te pluggen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik geloof nog steeds niet dat dit geen stage of afstudeeropdracht of zo is.

@TS: je zou het natuurlijk ook helemaal van de andere kant kunnen benaderen; geef elke node een unieke ID, of laat er een genereren (eventueel kun je een serienummer van een microcontroller of zo gebruiken), zodat je ze apart kunt adresseren. Als de bestaande databus dat toelaat zonder expliciete adressering, is dat natuurlijk ook goed. Vervolgens kun je elke node een opdracht geven, en op een of andere manier proberen te achterhalen welke node reageert op het commando. Een bijzonder voor de hand liggende optie lijkt me een webcam, maar je kunt ook een gebruiker laten kijken en op een PC laten invoeren welke node opgelicht is.

Nog een andere methode zou kunnen zijn om een of meer LEDs te gebruiken als lichtsensors, en het netwerk "in te leren" door met een zaklamp een bepaald patroon over de nodes te maken. Als de nodes een voeding- en datalijn delen die horizontaal of verticaal over een matrix loopt, zou je de volgorde in een lijn ook kunnen vaststellen door elke node de voedingsspanning te laten meten, met een bepaald patroon de LEDs van elke node aan- en uit te zetten, waarmee je de stroom moduleert, en de spanningsval bij elke node gebruikt om te volgorde te bepalen.

Er zijn 1001 manieren om dit op te lossen; naar mijn idee kom je nu met de eerste oplossing die je bedacht hebt, zonder eerst goed over alle mogelijkheden na te denken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 17 maart 2014 14:31:32 schreef Arco:
Draadloos moet je alleen toepassen als het een zinvolle toevoeging geeft aan een toestel. (er is al genoeg ethervervuiling met allerlei draadloze 'crap' )

Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, voor dit doel is het erg ver gezocht. Kijk als het nu over een afstand gaat van een paar honderd meter is het wat anders, maar dan nog.

I2C?

Ja dat vindt ik ook, je moet toch al met voeding naar de modules. Dus twee draadjes erbij, en je bent er ook.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@SparkyGSX: Het is inderdaad een stage-opdracht, heb geen probleem om dat te zeggen hoor!

En de communicatie is op dit moment bekabeld. Maar per verkochte groep modules moet de software aangepast worden en de modules op de zelfde manier verbonden worden.

Door dit project zou het mogelijk zijn om random te bekabelen, en kan de software ongewijzigd blijven.

Oke, dat is dus onzin wat je roept.

je hebt nu een programma dat bitjes uitstuurt. die gaan de kabel op, die langs ieder paneel lopen.

je wil nu de positie van de panelen weten, zodat je de kabels random kan trekken. als je de kabels over en dwars 'random' trekt, heb je nog geen zak aan de positie. je wil namelijk de loop van de kabel weten en die is dan nog niet bekend.

uiteindelijk heb je 2 gegevens: de positie van ieder paneel, en de positie op de bus.

als een van de 2 random is, moet je de ander strict vastleggen, anders heb je nog geen zekerheid.

je krijgt dan zoiets als variabele variabelen. dat is IMHO een ranzige oplossing voor een probleem dat er niet hoeft te zijn: leg het gewoon vast.

(ik bedenk me net dat die panelen helemaal niet vierkant hoeven te zijn, dus ik zou persoonlijk toch naar de positie gaan kijken de buskabel fixed houden ipv andersom)

hoe dan ook, wat jij wil bestaat,draadloos een led matrix configureren, zelfs in real time.

kijk deze video maar:
http://www.youtube.com/watch?v=tPrO4Gg0kNM#t=34

GMT+1

@Progger: of de "positie" op de bus belangrijk is of niet, is natuurlijk afhankelijk van het type bus; er zijn systemen waarbij elke node gewoon een adres heeft, en gewoon allemaal parallel aan de bus hangen, en er zijn systemen die neerkomen op een daisy-chain.

Ik zie het probleem van willekeurig toegewezen "adressen" niet, of dat nu numerieke adressen zijn, of posities op de bus. Zolang je in de software een lijstje hebt van elke node met het adres en de fysieke plaats, is het goed. Ik vind het juist raar om de kabels anders te gaan leggen, op een manier die om een of andere reden onhandig is, zodat je in de software geen lijstje hoeft bij te houden.

Daarbij komt natuurlijk dat er soms helemaal geen "logische" manier is om te nummering te doen, bijvoorbeeld als je een matrix hebt waarvan de zijden niet recht zijn, waar om wat voor reden dan ook nodes in ontbreken, als de nodes niet vierkant zijn, etc.

@TS: dergelijke vragen horen in de "schoolvragen" sectie, en worden anders behandeld, uit didactisch oogpunt.

Je probleemstelling begint al verkeerd; je hebt het eerst over 2 modules, waarbij je impliceert dat er niet meer dan 2 bij elkaar gebruikt worden. Dat blijkt al niet waar te zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

stel je hebt 10 panelen in deze configuratie:

code:


+-----+-----+-----+     +-----+
|     |     |     |     |     |
|  1  |  2  |  3  |     |  4  |
|     |     |     |     |     |
+-----+-----+-----+-----+-----+
      |     |     |     |
      |  5  |  6  |  7  |
      |     |     |     |
      +-----+-----+-----+-----+
            |     |     |     |
            |  8  |  9  | 10  |
            |     |     |     |
            +-----+-----+-----+

ik ging er vanuit dat die LED panelen allemaal daisy-chain waren, en dan kom je in de knoop. 4 komt achter 3 qua bus, maar er moet data geskipt worden.

als je op parallel overgaat wordt het een stuk makkelijker. dat is misschien niet snel genoeg..

GMT+1
Henry S.

Moderator

Op 17 maart 2014 15:24:09 schreef MathijsC:
@SparkyGSX: Het is inderdaad een stage-opdracht, heb geen probleem om dat te zeggen hoor!

Zou je dit aub dan wel even willen lezen?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Shiptronic

Overleden

alles dom weg aanluiten , en kabels trekken nergens op letten. vervolgens stuur je naar elk display(adres) een nummer. door nu de adressen te weizigen kun je simpel de boel op een volgorde zetten die je uit komt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dit topic is gesloten