Stappenmotoren

Naar aanleiding van een project moeten wij de stappenmotor onderzoeken die aanwezig is binnen onze cd-speler, dit is een oude Philips CD600 van 1991. Nu werd ons de vraag gesteld welk soort bedrijf onze cd speler zou uitvoeren (volstap-/halfstap-/microstapbedrijf). Hoe kan je dit zien?

Iemand enig idee hierover?

Alvast bedankt

EricP

mét CE

Wat wordt er door die stappenmotor bediend? Hoe groot is een stap?

High met Henk

Special Member

allereerst eens kijken of het een unipolaire of een bipolaire stappenmotor is.

dan weet je meteen hoe de sturing in elkaar zit

dan kun je per spoelen(paar) op een scoop bekijken wat er gebeurt.

weet je UBERHAUPT waar de stappenmotor zit? want ik denk dat dat vraag 1 zou moeten zijn (ik moest er iig wel even over nadenken)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
maartenbakker

Golden Member

Als dat vraag 1 is, is vraag 0 of er ueberhaupt een stappenmotor inzit...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

idd maarten, maar ik denk dat ik wel weet waar die zit...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

hmh, in de profi wereld wordt volgens mij zelden een unipolaire gebuikt. Die zijn "makkelijker in het gebruik" maar dat telt niet als je een grote oplage maakt....
ErikP stelt goede vragen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
High met Henk

Special Member

we zien het wel als TS weer reageert, op die plek is het lastig meten denk ik namelijk....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

NJa wij weten dat het een stappenmotor is aangezien we het type motor wisten. ( een mabuchi steppermotor RF-310TA) Het is wel het oudere model aangezien ons model niet meer geproduceerd wordt.

Eigenlijk zijn er 2 motoren aanwezig: 1 verantwoordelijk voor de aansturing van de laser en de andere voor het uitrollen van de cd lader zelf. Momenteel spreek ik over de motor die voor de lader zorgt.

We veronderstellen een bipolaire motor aangezien een unipolaire idd minder gebruikt wordt maar ook omdat een unipolaire absurd lijkt binnen onze cd-speler.

Dit was vooral eigenlijk een algemene vraag hoe de aansturing binnen de meeste cd-spelers zou zijn, aangezien wij geen materiaal hebben om dit te meten.

Alvast bedankt voor de snelle hulp

Arco

Special Member

NJa wij weten dat het een stappenmotor is aangezien we het type motor wisten. ( een mabuchi steppermotor RF-310TA)

Wel makkelijk als je dat gelijk aan het begin vermeldt... (dat spaart onnodige posten en vragen uit) :(
Google werkt schijnbaar niet goed bij je, want de RT310TA is geen stappenmotor, maar een gewoon motortje.
Loopwerk in die recorder is trouwens een CDM 4/19, zoek daar eens op.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Als het om dit motortje gaat.
http://www.jameco.com/Jameco/Products/ProdDS/238465.pdf
Dat is inderdaad geen stappenmotor. :)
Dus nog even verder zoeken wat dan wel de stappenmotor is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ok mijn excuses dan als het geen steppermotor is, ik had hiervoor geen idee van alle mogelijke type motoren en ben dus gewoon gestart met zoeken maar idd een gewone borstelloze dc motor lijkt dan wel logischer.

Sorry voor de verwarring, als je opzoekt welke motor het meest gebruikt worden voor de aansturing van een cd speler vind je echt steppermotoren. Dus ofwel heb ik het foute type voor ofwel is het toch een dc motor.

Heel erg bedankt voor alle hulp!

Lambiek

Special Member

De motor die je aangeeft is ook geen borstelloze motor.

En vraag eens op school of ze daar een echte stappenmotor hebben, als ze die hebben moet je er eens aan draaien en kijk dan wat je voelt. En draai dan vervolgens eens aan een normale DC motor, dat verschil moet goed te voelen zijn.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

nja dat zulle ze misschien wel hebben op groep t maar et punt was dat wij als 1ste jaars nog niks gezien hebben over motoren.

Het doel van ons project was zelf wat onderzoeken welke componenten er zoal in onze philips cd600 zitten.

Wat zou ik voelen als verschil? steppermotor voelt echt als stappen en dc is een vlotte beweging ofzo?

Lambiek

Special Member

Ik denk dat je daar zelf achter moet komen, als je dat zelf doet vergeet je het nooit meer. En als ik het je vertel hoef je het zelf niet meer te controleren.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Moest het toch een steppermotor zijn die zovaak in cd spelers gebruikt wordt maar dan natuurlijk een totaal ander type als ik eerder zijn ( gn dc meer )

wat dan met die aansturing ivm halfstep, fullstep en microstep? hoe kunnen we dat achterhalen?

Arco

Special Member

Het hier vragen wat voor motor het is, en dat opschrijven is niet erg leerzaam, zeker als je het verschil tussen de diverse motor types niet eens weet of begrijpt...
De werking van een stepper (half/full/...) wordt bepaald door hoe de firmware die aanstuurt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

wat dan met die aansturing ivm halfstep, fullstep en microstep? hoe kunnen we dat achterhalen?

Iedere stappenmotor kan je zowel in microstap, halfstap, of hele stappen aansturen.

En dat ligt helemaal aan het type driver, (waar die geschikt voor is) en wat er eventueel voor software nodig is om dat te doen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Mijn excuses hoor arco maar als ik zelf gn hol van verstand heb van motoren en alles moet opzoeken uit het niets is dat miss niet het simpelste. Ik heb trouwens nog niets opgeschreven van alles wat hier net gezegd is geweest.

Het doel van het project was achterhalen welke mogelijkheden allemaal kunnen. En wij willen momenteel een verantwoording geven welk het juiste type kan zijn. ( dus het model dat ik opgegeven had is ook maar research, het is niet dat het op de motor zelf stond! )

Toch bedankt voor de hulp over de firmware.

Dank u Lambiek zo een commentaar helpt echt veel!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 18 maart 2014 20:18:30 (5%)

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Thanks Lambiek, geloof et of niet maar dat was 1 van mijn meest geraadpleegde bronnen vandaar dat ik ook met alles kom over halfstep en fullstep. Tis voor mij altijd bijleren hierover aangezien wij volgend jaar maar motoren krijgen.

Dikke merci, je helpt echt veel!

Henry S.

Moderator

Op 18 maart 2014 19:22:05 schreef Jeroen_Jeroen:
Mijn excuses hoor arco maar als ik zelf gn hol van verstand heb van motoren en alles moet opzoeken uit het niets is dat miss niet het simpelste. Ik heb trouwens nog niets opgeschreven van alles wat hier net gezegd is geweest.

Ga jij dit maar eens goed doorlezen ,daar mag je 24 uur over doen. En daarna ga je je normaal gedragen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.