werking lastscheidingschakelaar

Hallo

Ik heb even een vraagje, ik moet een eindwerk maken en weet enkele dingen niet goed.
Wat is net een lastscheidingschakelaar?
Wanneer men deze plaats in een kring' 230V tussen neuter en lijn' en '400 V tussen de lijnen zelf'. Hoeveel ampère moet je dan hebben voor de lastscheidingschakelaar.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en alvast bedankt.
Ward

Henry S.

Moderator

move /Schoolvragen

En wat heb je zelf al bedacht/gevonden?

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik vind daar bijna niks over op internet. en er zijn puntjes die er in moeten staan in ons eindwerk, en daar staat een lastscheidingsschakelaar tussen. Ik denk dat het een soort hoofdschakelaar is waarmee je heel de kring zonder stroom mee kunt zetten. Maar weet het niet zeken.

Henry S.

Moderator

Op 21 maart 2014 19:34:38 schreef warnouts:
Ik vind daar bijna niks over op internet.

Hoe zoek jij?

Ik denk dat het een soort hoofdschakelaar is waarmee je heel de kring zonder stroom mee kunt zetten.

Kan je dat onderbouwen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 21 maart 2014 19:50:37 (32%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik tik op google in 'lastscheidingschakelaar werking'
En dan vind ik bijna niets

Antwoord op: 'hoe onderbouw je dat?'

Ik weet niet wat het is daarom vraag ik het, ik kan het niet onderbouwen op mijn vorige reactie.
Ik denk dat het een hoofdschakelaar is wanneer er een overbelasting is afspringt, maar verder zou ik het niet weten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 22 maart 2014 15:01:13 (61%)

Laat dat "werking" weg en typ alleen lastscheidingsschakelaar. Dan vind je heel wat hits. En dan niet te gauw opgeven, maar doorzetten. Je zult wat hits moeten doorlezen om het antwoord te vinden.

Overigens zit het antwoord al in het woord zelf. Lastscheidingsschakelaar is gewoon een schakelaar die de last kan scheiden.

Even wat op weg helpen,

En lastscheider doet letterlijk wat er staat, hij scheidt de last

Een lastscheider is niet een bepaald component, meer componenten hebben een lastscheider functie

En zoals je opmerkte, een lastscheider kan een soort schakelaar zijn, maar niet elke schakelaar is een lastscheider

GJ_

Moderator

Een lastscheider is niet perse een schakelaar. Het is ook niet perse altijd handig om een last met een lastscheider te scheiden onder volle belasting.

Om een voorbeeld te geven: veel mespatroonhouders zijn ook uitgevoerd als lastscheider maar dat is niet wat ik een schakelaar zou willen noemen. Ik zou een lastscheider dan ook niet als een "ding" willen definiëren maar eerder als een functie.

Snap het nog niet zo goed, wat bedoelen jullie met een last?
Het is toch een component dat in het begin van een kring zit waar de lijnen en neuter van een installatie binnen komen?
Of zit ik hier helemaal fout?
Hoe moet je een afbeelding hier plaatsen voor misschien meer duidelijkheid?

Henry S.

Moderator

Op 22 maart 2014 13:04:34 schreef warnouts:
Hoe moet je een afbeelding hier plaatsen voor misschien meer duidelijkheid?

Altijd de FAQ van een forum lezen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Lees voor een last een belasting, bv een motor.
Het woord is een samenstel van verschillende woorden of komponenten.
Last, dat heb ik je hierboven gegeven
verder dus nog een scheider en een schakelaar,
probeer van beide komponenten de functie te vinden.
en dan alles samengesteld, waar kom je dan op uit?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)