Boost converter

Hallo

Als onderdeel van een project voor school zou ik een boost-converter willen fabriceren om vanuit een accu van 12V naar een uitgangspanning te gaan van 15V, 3A.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben want ik had gehoord dat je voor vermogenelektronische schakelingen, rare neveneffecten kunt krijgen door de hoge schakelfrequentie. En zijn er ook mensen die weten rond welk IC ik mijn schakeling best zou opbouwen? (Op internet had ik de LT1074/LT1076 gevonden maar aangezien ik weinig ervaring heb met zo een projecten bestaan er misschien betere alternatieven)

Alvast bedankt,

Simon

Henry S.

Moderator

Het is de bedoeling dat je dat zelf onderzoekt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

laptop laders voor in de auto gaan van 10-15V ingangsspanning naar 15-22V uitgangsspanning. die dingen kunnen vlot 3-5A leveren.

de vraag is natuurlijk WAT je eraan wilt hangen, maw, wat bedoel je onder vermogenelectronica.
en dan datasheets bekijken van de IC's.

ik stel mij dan ook altijd de vraag: is het nuttig om zelf ook je boostconverter te gaan bouwen, en ben je niet beter dit als module gewoon aan te kopen, en je tijd/aandacht te besteden aan het hoofdproject zelf?

stel nu dat je een volledig automatisch systeem met een arduino opbouwt, dan is het nutteloos dat je zelf een voeding ontwikkeld.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wel, het zit namelijk zo.

Ik doe een Erasmus uitwisselingsproject in Frankrijk, ze hadden hier een oude elektrische wagen die kapot was. Mijn opdracht is om hem te repareren op een educatieve manier, zodanig dat de studenten er later ook iets uit kunnen leren en zodanig dat alles transparant wordt opgebouwd. Dit heb ik gedaan mbv een Arduino, contactoren, de oude DC motor die in de auto zat en een semikron IGBT module die ik moest gebruiken... Momenteel is de auto verbonden met 2 voedingen. Een voor het vermogengedeelte(via Buck converter wordt de motor gevoed) op 85V, de andere is 15V als voeding voor mijn arduino, de contactoren, ... Als het een labo opstelling blijft is dit natuurlijk goed maar mocht men ooit het idee hebben om eens een klein toertje te gaan rijden zullen ze echt een batterypack moeten aanschaffen(85V). Dat ben ik nu aan het bestuderen. Maar ze moeten dus ook een exacte 15V ter beschikking hebben. Ikzelf studeer voor ingenieur in de elektrotechniek. Daardoor weet ik relatief weinig van elektronische schakelingen maar ik zou graag mbv Eagle een klein circuitje maken die deze 15V, 3A kan voorzien.

Ik dacht dat er voor het ontwerp van zo een schakeling speciale vereisten zijn door de hoge schakelfrequentie, vandaar mijn vraag.

Dus iemand nog een goed voorstel? :)

Arco

Special Member

Is die 3A de max. stroom, of de stroom als de motor gewoon loopt? (De aanloopstroom kan veel en veel hoger zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Die 3A is enkel de stroom voor de contactoren en de Arduino, de motor zelf wordt gevoed vanuit de andere bron, 85V, maximaal 150A(nominale stroom van de motor) maar het is niet de bedoeling om meer dan 60A op te nemen :)

Arco

Special Member

Een LT1074 is dan inderdaad een simpele oplossing die max. zo'n 5A kan leveren...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

en vanwaar zou je die 12V dan halen?
zit er een apart 12V systeem in, of tak je af van die 85V (zoek dan maar eens uit wat er gebeurd als je die 12V van pakweg 1 accu zou halen uit het 85V accupak). hoe maakt je trouwens een 85V accu???

die 15V zou gewoon op een hoge frequentie geschakeld worden en wordt dan in principe weer schoon vlak gemaakt door de uitgangselco. bij audio toepassingen kan het soms voorvallen dat de voeding de versterker beinvloed en dat je dit terug hoort in de speakers. ik verwacht niet dat je dit zal merken met je arduino systeem.
slecht ontwikkelde schakelende voedingen draaien op een te lage frequentie.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Die 12V wordt geleverd uit een oude auto accu. 85V is de nominale motorspanning,ik zal die proberen te benaderen met enkele accu's in serie.

Ok alvast bedankt :)

Je zat in de buurt met de LT1074, maar dat is een step-down converter. Zoek eens op LT1070 en application note 19, dan heb je wat om door te lezen.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

waarom voed je die arduino met 15 volt?

hoe zit zijn voeding in elkaar?

waarom werken die contactoren op 15v? heb je hier een gegevensblad van?

ze zullen vast wel bestaan, maar moderne contactoren werken op 12/24/48VDC of 120/230VAC..

GMT+1
EricP

mét CE

12V voor 'contactors' is naar mijn mening een rare waarde. Ik denk dat die dingen het ook prima doen op 10-12V. Dan zou je dus alleen 15V (??) voor je Arduino nodig hebben. Met een veel lagere stroom. Dat wordt opeens als een stuk behapbaarder voor iemand zonder domein kennis... (en dat ik niet rot bedoeld, maar je gebaseerd op je eigen post).

Die contactors die het nu op 15V doen, die zullen toch gewoon voor 12V accu-bedrijf bedoeld zijn? En dan werken ze ook als de accu geladen wordt 14.8, en iemand heeft de labvoeding naar 15V gedraaid. Ook goed.

Die arduino wil een 8-15V voedingsspanning op z'n ingang zien. Hoe lager hoe beter. Dus ga nu niet je best doen om 15V te maken, 12V is prima.

P.S. (Eric, je hebt dezelfde typefout gemaakt als ik daarnet. Je schrijft 12 waar 15 moet staan).

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 22 maart 2014 17:27:14 (13%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De 15V is voornamelijk bedoeld als stuurspanning van de IGBT's, deze hebben exact 15V nodig, als ik hier van afwijk zullen ze niet werken(bepaald door de bouw van de SEMIKRON module). Ten tweede dient ze ook als voedingsspanning voor de contactoren, ja idd 12V maar 15V vormt hier absoluut geen probleem. Ten derde voed ik dan ook mijn arduino met de 15V aangezien hij op dezelfde printplaat zit

Bedankt iedereen voor de vele reacties :)

Ik durft te wedden dat die IGBTs het ook bij 14.999 V nog wel doen. En bij 15.001. Dus: wat is exact?

een stepup is inefficient. Het vermogen wat ie nodig heeft is meer dan het vermogen wat ie levert. Darenboven zijn ze duurder naarmate ze meer vermogen kunnen transformeren. Dus als je alles wat op 12V KAN op 12V zet, maakt dat de stepup goedkoper en makkelijker.

Verder je arduino gebruikt bij 15V ongeveer 20% meer vermogen dan bij 12V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/