Start/Stop/Reset en Noodstop Voorwaarden

Hallo,

Ik en m'n klas moeten een dossier opstellen over een nieuw elektrisch en pneumatisch project dat we gaan uitvoeren. Het project bestaat uit 4 cilinders die op perslucht worden aangesloten en die bestuurbaar zijn d.m.v. een PLC. Dit project is te vergelijken met een mini-proces waarbij een as getransporteerd word.

Nu moeten we ook een paar voorwaarden opstellen namelijk start, stop, reset en noodstop voorwaarden. Ik heb enkel een paar start voorwaarden maar heb geen idee wat ik kan bijzetten bij de andere voorwaarden...

Kunnen jullie mij hierbij alstublieft helpen?
Hartelijk dank

GJ_

Moderator

De enige waar wettelijke eisen aan worden gesteld is de gewone stopknop: die is verplicht op iedere bedieningspost en moet nadat alles is stopgezet alle energietoevoer naar de actuatoren afsluiten:
-alle spanning van motoren, ook servo's
-alle luchttoevoer naar cilinders (dus beide zijden!), dus hoofdlucht of 5/3 ventielen gebruiken.
Zonder hoofdluchtventiel zijn 5/2 ventielen in principe verboden.

Een noodstop vergt een heleboel rekenwerk, maar is zeker niet altijd verplicht.

Bedankt voor uw antwoord GJ_,

Wat zouden de reset voorwaarden dan kunnen zijn?

Schimanski

Golden Member

Ik weet niet veel van PLC gestuurde systemen, maar als ik puur naar de betekenis van het woord kijk... Reset is Engels voor terugstellen. Wanneer wil je dit?

Zou het "terugbrengen in begin toestand na een stop/noodstop" kunnen zijn?

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
GJ_

Moderator

Een reset van storingen is wat anders dan een reset van een noodstop. Een beetje afhankelijk van de gebruikte norm is het gebruikelijk slechts een noodstop reset te hebben, op een plek vanwaar de gehele machine te overzien is.

Denk er om dat de noodstop NOOIT gebruikt mag worden als gewone machinestop!

Uiteraard is de noodstop functie en de reset van de er van niet in een gewone PLC opgenomen. Hiervoor gebruik je speciale modules, al dan niet programmeerbaar.

Alvast bedankt voor de antwoorden GJ_ en Schimanski,

Ik vind het ook nogal raar dat er voorwaarden zijn om op de RESET of STOP te drukken. Maar bedoel je (Schimanski) dat een RESET voorwaarde 'het terugbrengen in een begin toestand na een stop/noodstop' is?
Lijkt mij niet echt een voorwaarde, een voorwaarde begint meestal met 'als'.
Even een vb.: Start-voorwaarden: Spanning aanwezig, Perslucht aanwezig en alle cilinders in beginpositie.

Bij een start kunnen er veel voorwaarden gebonden zijn maar bij een RESET of een STOP zou ik het echt niet weten want dat kan je toch altijd indrukken...

GJ_

Moderator

Een stopknop moet je ook altijd in kunnen drukken. De functie heeft overal voorrang op en moet direct het stoppen van de machine in werking zetten. Geen discussie over mogelijk eigenlijk.

De reset van een storing kun je ook altijd indrukken, als je hem al nodig hebt.

De reset van de noodstop is net als de noodstop zelf, geen PLC ingang, ik neem tenminste aan dat je een normale PLC gebruikt
Het gebruik van de noodstop is maar hoogstzelden toegestaan.

Op school gebruiken we een PLC S7-300, het is er eentje van Siemens. Volgens mij valt deze PLC onder de 'normale PLC's' maar ben er niet zeker van.

GJ_

Moderator

Ga er maar van uit ja. Er zijn wel veilige te krijgen maar die zijn voor de meeste scholen een beetje duur uitgevallen.
De noodstop en de reset er van zijn dus geen PLC ingangen. Da's erg verboden ;-)

Dus wat kan ik dan bij de voorwaarden schrijven? ;o
Want volgens de leerkracht Automatisatie zijn er wel degelijk voorwaarden die eraan gebonden zijn.

GJ_

Moderator

De reset van de noodstop zit niet in de PLC dus daar valt weinig over te schrijven. Die sluit je gewoon aan op je noodstoprelais. In de bijsluiter staat precies hoe, de voorwaarden zijn dan gewoon in de hardware opgenomen.

Ok, bedankt voor uw antwoorden GJ_ ! :)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een voorwaarde voor een RESET zou kunnen zijn:
Eerst de oorzaak van de storing verhelpen.
bv thermische uitval van een motor:
Eerst de thermische beveiliging terugstellen, en dan op de resetknop drukken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

toeternietoe,

Uw eerste voorwaarde bevalt mij wel.
Uw tweede daarentegen kan in mijn geval geen voorwaarde zijn want in dit project is helemaal geen motor of thermische beveiliging.

Het is een project dat puur gebaseerd is op pneumatica en elektriciteit.

Een paar cilinders aangesloten op perslucht en ventielen zijn aanwezig en natuurlijk een PLC om het proces te programmeren. Sensoren bepalen wanneer er een begin- of eindpositie word bereikt door een cilinder.

Op 23 maart 2014 17:00:35 schreef GJ_:
Een stopknop moet je ook altijd in kunnen drukken. De functie heeft overal voorrang op en moet direct het stoppen van de machine in werking zetten. Geen discussie over mogelijk eigenlijk.
.

Zal zeer vaak zo zijn, maar in situaties waar het om b.v. vloeistof gekoelde apparatuur gaat, kan er toch nog koelings voorwaarden van toepassing zijn.
Dus is de 'Stop' knop DE stop knop. Of is er sprake van twee systemen!

GJ_

Moderator

De stopknop moet onmiddellijk het stoppen in werking zetten. De eventuele benodigde tijd om dit veilig te doen mag genomen worden. In veel gevallen is een koeler apart trouwens en koelvloeistof is geen energietoevoer.