Maximale stroom door koper

Ik zou graag de maximale stroom door een kopere kabel/tape berekenen.
Hoe begin ik hieraan,

Kabel= 0.0127 m breed en 0.0001016 m dik bestaande uit koper.

Is hier een formule voor om de maximale stroom dat die kabel aankan te berekenen?

Alvast bedankt,

Simon

Shiptronic

Overleden

Er missen nog wat gegevens .

De lengte van de kabel, en wat is de toelaatbare spanningsval, welek temperatuur ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hoi Simon,
Wanneer is voor jou de maximale stroom bereikt?
Als het koper smelt of al iets eerder?

Je kabel kan zeer veel stroom aan eigenlijk, jammer genoeg niet voor een lange tijd. Meestal smelt de isolatie eerder dan dat de draad kapot gaat.

De lengte van de kabel is een variante, maar voor makkelijkheid 1 meter.

Temperatuur heb ik geen flauw benul van ...

porbleemstelling wat toelichten:

Ik ben momenteel onderzoek aan het doen ivm organische zonnecellen op stalen platen te plaatsen. Voor de conectie van de cellen hebben wij een tape met bovengaande specificaties. nu zou ik willen weten wat die tape/kabel maximum aankan en nog blijven werken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 24 maart 2014 18:37:42 (55%)

Kijk dan eerder naar de maximale stroom die uit je zonnecellen kan komen, op basis daarvan kijk je dan naar je draaddoorsnede?

Henk H.

Golden Member

Wat staat er in de datasheet van de tape qua temperaturen en inbouwwijze? Het maakt nogal uit of een kabel in z'n eentje in de buitenlucht hangt of dat hij met nog 10 kabels in een afgesloten kabelgoot is gepropt.

Dit heb ik ondertussen al kunnen vinden. Als ik nu de Tijd aanpas bv naar uren zonlicht dan weet ik hoeveel stroom de kabel aankan voor die bepaalde tijd volgens volgende formules ?

Density = Massa / volume
8960 = Massa / 0.00000129032
Massa = 0.011561267 Kg

Q = m x C x Delta T
Q = 0.011561267 x 385 x 60
Q = 267.0652723 J

Power = Energy / time
Power = 267.0652723 / 1
Power = 267.0652723 W

R = (Rho*L) / A
R = (1.75*10^-8*1) / (0.0127*0.0001016)
R = 0.013562527 Ohm

P = I² x R
I = sqrt(p/R)
I = 140.3260819 A

Arco

Special Member

Het aantal uren zonlicht heeft er weinig mee te maken. Gebruik de Imax die de panelen kunnen leveren.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het aantal uren zonlicht heeft toch invloed op het vermogen door de kabel.

neem nu 720 seconden zonlicht dus 720 seconden dat er 15Ampere door de kabel kan vloeien

Shiptronic

Overleden

Probeer eens uit te vinden wat het verschil is een kW en een kWh.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Shiptronic

Overleden

Gezien je vorige vraag : niet.

vermogen heeft geen tijd ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Je berekening zegt 140A, ergens gaat er iets fout.

Het lijkt me wel mogelijk om die stroom er doorheen te jagen hoor, maar maar héél kort en met behoorlijk verlies per meter. >:)

Het oppervlak van de doorsnede is nog geen 1,5mm2, maar omdat het oppervlak van de omtrek per lengte veel groter is kan de warmte afstraling wel eens veel beter zijn waardoor er meer stroom doorheen mag dan een 1,5mm2 voor de opgegeven delta T. Natte vinger zegt max. 32A continu, mits de kabeltape z'n warmte kan afstralen.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Welke redenering zit er achter Jouw natte vinger @Benadski ?

[Bericht gewijzigd door SimonVO op maandag 24 maart 2014 14:34:13 (83%)

Ik zie je berekeningen plaatsen en weer weghalen...

Wat ben je nu aan het berekenen?

Tip: teken desnoods een plaatje en/of vervangschema met een spanningsbron... serieweerstand (koperweerstand) en de belasting.

Vraagje voor Simon...

Wat bepaalt de maximum stroom door een koperdraad?

(meerdere antwoorden VERPLICHT!)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

.. maar omdat het oppervlak van de omtrek per lengte veel groter is kan de warmte afstraling wel eens veel beter zijn waardoor er meer stroom doorheen mag ..

Ik denk dat dat elkaar zowat zal opheffen. Je koeloppervlak is bij een langere draad wel groter, maar het verstookte vermogen ook...

Als trouwens de draad (band, strip, whatever) lang genoeg, is kàn hij niet eens smelten - bij welke doorsnede dan ook. Reken maar na!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

F.E.T. ik heb het over de omtrek van de kabel, die bepaalt grotendeels de delta T bij een bepaalde stroom indien er vrij afgestraald kan worden. Dat is ook de reden dat door 25mm2 niet 10x zoveel stroom "mag" dan door 2,5mm2. Als je de 25mm2 platter slaat dan de 2,5mm2 kan het ineens wel!

@Hieronder, dat kan, maar hou er rekening mee dat je kabel "acceptabel spanningsverlies" x "stroom" aan vermogen opstookt. Dat moet de kabel dus kunnen zonder te heet te worden. Of dat gaat ligt niet alleen aan de kabel, maar vooral ook hoe de kabel verwerkt wordt. Op een alu strip geplakt kan er veel meer door dan wanneer het gesandwicht zit tussen piepschuim. Immers, de temperatuur stopt met stijgen als opgestookt vermogen gelijk is aan afgestraald vermogen.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Maar als ik nog wat verder reken heb ik binnenkort de stroom van mijn zonnepanelen.

Dus dan mag ik:

draaddoorsnede (mm2) = (2 x lengte (meters) x stroom (ampère) x 0,0175)/ acceptabel spanningsverlies (Volt) gebruiken om zo de draaddikte te vinden ?

formule gevonden hier op forum

Frederick E. Terman

Honourable Member

F.E.T. ik heb het over de omtrek van de kabel

Ah, ik dacht ook al.. Dat klinkt inderdaad logischer. ;)
Ja, dat het binnenste van een dikke ader zijn warmte niet zo goed kwijt kan als de buitenkant is wel eens jammer: al dat dure koper dat maar gedeeltelijk meetelt.

@TS: zie toevoeging van @Benadski boven je post. Tussen warmteisolatie mag er (in verhouding) bijna niets door, omdat de temperatuur dan heel snel stijgt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org