Logo! 6 uitgangen max 2 aan

Met 6 drukknoppen wil ik 6 relais aansturen, alleen mogen er maar maximaal 2 relais tegelijk aan.
Hoe pak ik dat aan? teller of met een hele reeks and en or poorten.
Met de teller kan ik wel optellen, maar aftellen lukt niet.
Iemand die me in de goede richting kan sturen?

Hm, ik zit het eens te overdenken, maar dit is zo'n gekke situatie waarbij je niet echt iets vreemds vraagt, maar de oplossing toch wat omvangrijk lijkt te worden. Ik zie zo even niks tussen de functieblokken zitten dat een reeks digitale inputs kan 'tellen' of vergelijken.

Met een hele reeks poorten zelf een adder maken kan een oplossing zijn, hoewel het misschien wat onoverzichtelijk wordt. Eigenlijk hoef jij ook niet exact het aantal te weten, als het combinatorisch maar klopt. Heb je er al een karnaugh-diagrammetje van uitgetekend? Misschien valt het allemaal wel mee met de hoeveelheid poorten. *

Afhankelijk van de generatie Logo die je gebruikt kun je misschien ook 'misbruik' maken van analoge multiplexers. Dat is iets smeriger, maar het levert wellicht een wat compacter plaatje op dan de eerste oplossing.

edit:
* Je komt dan voor iets van een 'enable signaal' uit op:

<knip> hier stond teveel oplossing voor een schoolvraag </knip>

[Bericht gewijzigd door Jochem op dinsdag 25 maart 2014 12:29:34 (26%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Het was ff stoeien maar het is gelukt.
Het was trouwens niet een schoolvraag.
Heb een foto geplaatst van het resultaat.
Ouderwets met AND enz..
http://www.uploadarchief.net/files/download/logo6relais1.jpg

Vraag me toch af of het niet makkelijker kan, of ga je dan richting een echte PLC.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De teller in de LOGO kan ook aftellen.
Ingang Dir op de teller laat de teller aftellen

Door gebruik te maken van ANALOGE MUX kun je ook een soort van teller maken.
Per Ana-Mux kun je max 2 Digitale ingangen gebruiken, dus voor 6 ingangen heb je er 3 nodig.
Daarna met alweer Alaloge Mux de waarden optellen.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op dinsdag 25 maart 2014 19:21:15 (57%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 25 maart 2014 15:58:08 schreef Spike:
Het was trouwens niet een schoolvraag.

Oh, het staat in de forumsectie "schoolvragen", vandaar.

Ik had hem uitgeschreven, en je komt dan voor iets van een 'enable signaal' uit op:

\overline{a}\cdot\overline{b}\cdot\overline{c}\cdot\overline{d}\cdot\overline{e}\cdot\overline{f}+
\overline{a}\cdot\overline{c}\cdot\overline{d}\cdot\overline{e}\cdot\overline{f}+
\overline{a}\cdot\overline{b}\cdot\overline{d}\cdot\overline{e}\cdot\overline{f}+
\overline{a}\cdot\overline{b}\cdot\overline{c}\cdot\overline{e}\cdot\overline{f}+
\overline{a}\cdot\overline{b}\cdot\overline{c}\cdot\overline{d}\cdot\overline{f}+
\overline{a}\cdot\overline{b}\cdot\overline{c}\cdot\overline{d}\cdot\overline{e}

.. en dat is op zich niet onaardig, ware het niet dat een logische poort in een logo niet verder komt dan 4 ingangen |:(
Maar het is denk ik wel compacter dan je huidige oplossing (die ik niet goed kan zien, want je hebt er een postzegel van gemaakt).

Wat Toeternietoe uitlegt was wat ik in mijn eerste post als alternatief beschreef.

If you want to succeed, double your failure rate.