70V voeding voor stappenmotor

Dag iedereen

Voor mijn stage-opdracht zou ik een stappenmotor moeten aansturen.
De stappenmotor heeft een voedingsspanning van 70V nodig om zijn volledige koppel te kunnen leveren. We hebben echt het volledige koppel halen en hebben dus zeker een 70V nodig.

Het betreft de stappenmotor van de Ezi-Servo-ST reeks.

http://www.fastech.co.kr/bbs/eng/product.php?category=0

de motor is een NEMA 34 maat en staat in de catalogus onder de 86mm serie. Bouwgrootte L.

Echter vind ik geen voeding die 70VDC wilt leveren aan 7A. Enkel 70VDC blijkt al moeilijk, laat staan de hoge stroom.. de motor trekt 6A per winding.

Weet iemand bij welke fabrikant ik terecht kan voor zulke voedingen?
Het zou een industriele voeding moeten zijn, liefst te monteren op een DIN rail.

Alvast bedankt!

24V voeding naar beneden bijregelen en er 3 in serie zetten?
een beetje din-rail voeding heeft wel een adjust van ruim een volt.

desnoods los je het met een dikke diode op, dan houd je 70,5V over..

GMT+1

Ik had ergens gelezen dat je niet zomaar schakelende voedingen achter elkaar mag zetten, corrigeer me als ik het mis heb :p

Ik ben nu aan het zoeken naar een zekere standaardwaarde, voor 72V lijk ik meer te vinden, ben dit even aan het checken.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 25 maart 2014 19:16:05 (38%)

Anoniem

SM 70-AR-24 < delta 0-70V, 0-12A

Kijk bijvoorbeeld eens bij Traco Power. TIS600-172: 72V 8.5A. Instelbaar tussen 60 en 76 V, en DIN rail montage...
En ik krijg niet eens betaald van traco :-(

Geef me je rekeningnummer en ik stort je een kleine som voor de moeite ;)

Ik heb net met de leverancier van Traco Power gebeld en het bleek een beetje prijzig te zijn helaas.. 368 euro :p Ik ga deze van _Row even bekijken

Op 25 maart 2014 16:28:07 schreef Row_:
SM 70-AR-24 < delta 0-70V, 0-12A

Het spijtige is dat het is voor inbouw in een industriele machine, de voeding zou op een DIN rail moeten worden gemonteerd. Toch bedankt voor de inbreng!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 25 maart 2014 19:16:33 (55%)

Op 25 maart 2014 16:47:01 schreef Cedric Moers:
Geef me je rekeningnummer en ik stort je een kleine som voor de moeite ;)

Doe maar op NL18 ING B06 568 63 714

Zal het aan Traco doorgeven, met een foto van je reclame. Betwijfel wel of ze dit doen :/

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 25 maart 2014 19:17:01 (52%)

Die hoge spanning heb je alleen nodig als je het maximale koppel nog moet kunnen leveren op hoge toerentallen. De voedingsspanning bepaald het toerental, de motorstroom bepaald het koppel. Let op dat de motorstroom altijd groter is dan de stroom door de voeding, dus als je alleen bij lage toerentallen het maximale koppel nodig hebt, kun je best wegkomen met een voeding die minder dan 6A kan leveren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

We hebben het volledige koppel nodig, ook datgene dat hij kan leveren op een hoog toerental. De 70 Volt is dus echt wel nodig. We hebben wel een 48V geschakelde voeding ter beschikking.. zou het problemen geven moest ik een 24V geschakelde voeding in serie zetten? ik dacht van wel, maar ben niet helemaal zeker..

Shiptronic

Overleden

Weet dan zeker dat Aarde Nul en Massa gescheiden zijn

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Als de uitgang echt zweeft (dus los van de aarde), en je een diode in sper over de uitgang zet, om schade bij ongelijk opstarten of shut-down bij een kortsluiting of andere storing te voorkomen, kan het op zich wel, maar in een industriële situatie zou ik het toch niet snel doen.

Heb je al getest wat het ding op 48V kan?

Je zou ook een transformator van ongeveer 600VA 50V kunnen zoeken, en daar een gelijkrichter en buffercondensator achter zetten. Wederom niet de meest wenselijke situatie in een industriële omgeving.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als je in een industrieele omgeving niet eens € 368 kan besteden kan je beter misschien meteen stoppen.

I thought, I thought of everything
Lambiek

Special Member

Als je in een industrieele omgeving niet eens € 368 kan besteden.....

Ja, dat vindt ik ook, die stappenmotor met bijbehorende driver heeft iets meer gekost denk.

Maar wat is er mis met een ringkern met gelijkrichter en afvlak elco's, wij maakten het ook altijd zo (ook voor de industrie).

En met geschakelde voedingen heb je het probleem dat een hoop van die dingen niet van een inductieve belasting houden.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Voor stappenmotoren is een (ringkern)transformator + dubbele gelijkrichting + elko voldoende en wordt zelfs door veel fabrikanten aanbevolen. Schakelende voedingen kunnen nog wel eens problemen geven met de inductieve lasten, zeker de goedkopere merken (is mijn ervaring...).

Op 26 maart 2014 10:06:42 schreef paulp:
Als je in een industrieele omgeving niet eens € 368 kan besteden kan je beter misschien meteen stoppen.

Het is onze taak om de machine zo goedkoop mogelijk te houden, dat is namelijk waar we op doelen. Goedkoop maar toch kwalitatief.

Op 26 maart 2014 10:31:07 schreef Lexy:
Voor stappenmotoren is een (ringkern)transformator + dubbele gelijkrichting + elko voldoende en wordt zelfs door veel fabrikanten aanbevolen. Schakelende voedingen kunnen nog wel eens problemen geven met de inductieve lasten, zeker de goedkopere merken (is mijn ervaring...).

Ga ik dan toch eens bekijken, hebben ze een specifieke naam (zoals switching power supply) waarop ik het best kan zoeken? Had het voorstel al gedaan, maar aangezien we de machine in serie gaan produceren leek het ons niet interessant om telkens een voeding te gaan solderen. Als ik ze kan vinden met behuizing en DIN montage zou dus beter zijn.

Goedkoop en kwalitatief gaan echt niet samen.

I thought, I thought of everything

Op 26 maart 2014 14:37:49 schreef paulp:
Goedkoop en kwalitatief gaan echt niet samen.

Dat valt nog te bezien ;) je kan echt wel degelijke producten afleveren aan een goede prijs

We gaan het trouwens laten vallen, de stappenmotor liep veel duurder uit dan de configuratie asynchrone motor encoder en frequentieregelaar.
+ De aansturing via profibus van de frequentieregelaar lijkt me wel interessant om eens te bekijken.
Toch bedankt allemaal!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 26 maart 2014 19:00:27 (36%)

maartenbakker

Golden Member

Hangt ervan af wat je degelijk noemt en wat je een goede prijs noemt. Meestal gaat het dan niet om het goedkoopste product.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zou eerst maar eens bij de fabricant uitzoeken of je een 6A voeding bij 70V nodig hebt.
De stappenmotor wordt normaal met een pulsbreedte geregelde stroombron aangestuurd en het is heel gebruikelijk dat ook al is de stroom door de spoelen 6A, de stroom die de voeding moet leveren maar een kwart daarvan is.

Shiptronic

Overleden

Had ondertussen GJ wel verwacht die weer een voeding uit zijn mouw schud

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.