referentiespanning spanningsdeler

ik moet de weerstandswaarden berekenen voor een elektronische schakeling, de lm723c

de Vref is 6,95min tot 7,35 max.
het aftakkingspunt van de non inverting input moet 5 V zijn.

ik kwam er ongeveer op dat de factor van de weerstanden 1,35 moet zijn.
ik dacht ook eerst om een weerstand (R1 die als eerste staat vanaf het Vref punt) 5kOhm te gebruiken en (R2 die na het aftakkingspunt van de non inverting input komt) 1,3 of 1,2 kOhm te maken.
echter kom ik er niet goed uit, kan iemand mij vertellen hoe ik het precies bereken of welke weerstandswaardes goed zijn?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Teken het schema, en zet erbij wat je al weet (dus wat gegeven is).

Voorlopig snap ik niets van wat je gedaan hebt. Hoe leveren de spanningen die factor op? En hoe levert die factor (en de gekozen 5k) de andere weerstand op?

Teken het, en je ziet het.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

ik snap dus niet hoe ik het, goed kan doen, ik heb het deel wel getekend maar ik moet van 7,35 ref naar 5 v die op de non inverting input komt te staan van de lm723c chip met een spanningsdeler, kan je misschien uitleggen hoe ik het kan berekenen of welke factor/waarde te gebruiken?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 26 maart 2014 17:41:27 (40%)

Wat FET bedoelt is: teken het schema, zet erop wat je al weet en zet het hier in dit thread. Het is moeilijk te weten wat jij in je hoofd hebt, gedachtenlezen heb ik nog niet zo onder de knie.

benleentje

Golden Member

Het best is om even een schets of tekening te maken en dat hier neer te zetten. Vanuit de tekening kunnen we je gericht verder helpen.

Vaak ook als je het tekent en de waardes invult wordt het ineens duidelijk.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Henry S.

Moderator

Op 26 maart 2014 14:02:05 schreef mike0297:
ik snap dus niet hoe ik het, goed kan doen, ik heb het deel wel getekend maar ik moet van 7,35 ref naar 5 v die op de non inverting input komt te staan van de lm723c chip met een spanningsdeler, kan je misschien uitleggen hoe ik het kan berekenen of welke factor/waarde te gebruiken?

Lees de datasheet eens...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.