draadloos oplader - detectiesysteem

Hallo beste mensen,

Mijn projectgroep heeft als opdracht een contactloze oplader te maken, voor bijv. een mobieltje. Dit door twee spoelen (primaire spoel in de oplaadstation zelf en de secundaire in de accu). Nu heb ik als opdracht een detectiesysteem te maken die dient voor het aan- en uitschakelen van de primaire spoel. Kort gezegd wanneer er geen accu op de oplaadstation is moet de primaire spoel uit zijn. Wanneer je een accu aanbiedt moet de primaire spoel geactiveerd worden en dus de accu opladen.
Graag zou ik van jullie een paar ideeën/tips willen horen.

Alvast bedankt.

Aangezien het onder schoolvragen hoort, laat eens horen waar jullie al over nagedacht hebben..

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Begin eerst eens goed op papier te zetten wat je wilt. Wat je nu schrijft is gewoon wazig. De secundairwe spoel in de accu,(accu zuur bestendig ? ) de primaire spoel activeren. (en de voeding zelf ? ) Een goede oplossing begint met een goede omschrijving van het wensen/eisen pakket. Je wilt niet later ineens een conflict met je bedrijf/klant/etc hebben omdat de opdracht heel anders werd gelezen dan jij bedoeld had. Nu kost het misschien punten, straks kost het geld.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

ik zal de opdracht opnieuw uitleggen en dit keer hopelijk duidelijker.

We moeten een contactloze oplader maken. Dit doen we met behulp van spoelen (energieoverdracht van de primaire spoel naar de secundaire).

De primaire spoel zit in een oplaadstation waar het mobieltje op kan worden gelegd om op te laden. De oplaadstation krijgt voeding van het net (230VAC)door een kabel direct van het oplaadstation naar het stopcontact.
Ik neem als voorbeeld een mobieltje die in dit geval opgeladen kan worden dus de secun. spoel zit in het mobieltje zelf (de mobiel is de ontvanger). Het mobieltje kan dus zonder enige aansluiting worden opgeladen door alleen op oplaadstation te leggen, kijk anders naar de al bestaande draadloze opladers van Samsung en iPhone.

Nou ben ik bezig met een detectiesysteem zodat het oplaadstation kan detecteren of er een mobieltje in de buurt is en dus energie moet overbrengen van de prim. spoel naar de secun. spoel. Wanneer er geen mobieltje dus in de buurt is wil ik graag dat de prim. spoel uit is. Dit kan bijv. door feedback van de secun. spoel naar de oplaadstation.

ik hoop dat het zo wat duidelijker is.

fred101

Golden Member

Op 30 maart 2014 20:04:48 schreef ittokaso:
kijk anders naar de al bestaande draadloze opladers van Samsung en iPhone.

Ik ? waarom, ik hoef geen detector te bedenken ;-)

De lader is niet jou opdracht maar jou opdracht is wel om hem in en uit te schakelen. Dan zul je dus strak overleg met de lader ontwerper moeten hebben. Best lullig als jij er na al het werk achterkomt dat jou detector niet met de lader kan samenwerken.

Telefoon in de "nabijheid" detecteren (5 cm, 10 meter ? )
Hoe wil je dat gaan doen ? Ben je goed in analoge en RF electronica, of wordt het een kant en klaar module/shield geval wat als een black box wordt ingezet.

Maar wat als het ding echt leeg is en uit staat ? Hoe detecteer je hem dan ? Om het nog niet te hebben over de verschillen tussen telefoons. ( verschillende frequenties, wel of geen wifi/bT)

Capacitief ? maar wat als de telefoon metaal ipv kunstof is (of omgekeerd) Ook niet onbelangrijk ivm laden.
Bewegingsmelder ?

Over welke afstanden praat je (detectie van telefoon maar ook feedback naar lader ivm begin/einde laden)
Moet dat ook draadloos ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

De max. afstand is 10cm dus tussen die afstand moet het mobieltje getecteerd kunnen worden.
het liefst moet het detectiesysteem in de oplaadstation zelf komen zodat het een mooi geheel wordt.

programmeren is niet bepaald een sterke kant van mij dus liefst laat ik bluetooth/wifi erbuiten. ik ben meer op zoek naar een wat simpeler oplossing met alleen elektronica.

de feedback zou dus eigenlijk dan ook draadloos moeten anders is het geen 'contactloze' oplader :P

zou een oplossing kunnen zijn een sensor, die vaststelt of er een object in de buurt is. Als de sensor een object binnen de 10cm detecteert dat er een signaal naar een schakelaar gaat die de lader activeert?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 31 maart 2014 14:05:27 (45%)

fred101

Golden Member

Welk nivo opleiding ? Het klinkt niet alsof je electronica studeert.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

haha, HBO elektrotechniek (2e jaars). Ik weet het zoveel ervaring met elektronica heb ik niet nee..

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 31 maart 2014 14:05:37 (46%)

Een reed-contact in de oplader en een magneetje aan je mobiel plakken?

Sonytech

Overleden

Met een zeker interval de spoel een kort moment activeren. Tijdens dat moment bepaal je of er energie van de spoel wordt afgenomen of niet. Daarmee weet je of er een telefoon is of niet. Zonder belasting wordt de spoel weer uitgeschakeld tot het volgende "testmoment"; met telefoon blijft de spoel ingeschakeld tot het volgende "testmoment".

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

HBO 2de-jaars, en dan gebruik je 'de station'? Dat is inderdaad haha.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
Lucky Luke

Golden Member

Uhm, houd je rekening met de internationale studenten, Hunter? Niet iedereen heeft Nederlands als moedertaal.

Anyway, sonytech geeft 'm al een beetje weg. (Het concept dan. Hoe je het voor elkaar gaat krijgen blijft een uitdaging...)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 30 maart 2014 23:54:44 (21%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@sonytech, geen slecht idee zal het bespreken met de rest.bedankt :)

@hunter, nederlands is inderdaad niet mijn moedertaal. lidwoorden blijven moeilijk