Koppel meten van 12 VDc motoren

Hallo allemaal,

Voor een schoolopdracht hebben wij deze opstelling gemaakt:

http://i.imgur.com/gZS4xJL.jpg
http://i.imgur.com/j9YZUCT.jpg
http://i.imgur.com/RLKLstN.jpg

Het enige wat we weten van de motoren is dat ze op 12 VDc werken. Dit is ook getest. Weet iemand meer te vertellen over dit type motoren?

Het koppel moet gemeten worden om de aansturing af te kunnen stellen. Dit wordt uitgedrukt in kracht*arm.

De aandrijving van de wielen gebeurt met een overdracht. De verhouding hiervan weten we niet. Om het koppel op de as te kunnen meten hebben we een motor uit elkaar gehaald. Aangezien hiermee de motor onvolledig werd heeft het geen zin om dan te gaan meten! Verder was het een heidens karwei om de motor weer in elkaar te zetten maar dat ter zijde!!

Hoe kunnen we het beste het koppel gaan meten? Tips zijn welkom :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 30 maart 2014 17:42:22 (2%)

zo te zien heb je de benodigde gegevens al, denk verder..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij missen ze ook nog wel het een en ander aan gegevens; onder andere wat de nominale en toelaatbaar maximale stromen zijn.

Om het koppel te meten, heb je een opstelling nodig waarmee je de motoren kunt belasten met een bekend of meetbaar koppel. Als je tegelijk de stroom door de motor meet, kun je de koppelconstante bepalen.

Een belangrijke observatie is dat het koppel op de as en het reactiekoppel op de behuizing van de motor altijd gelijk zijn; soms is die laatste eenvoudiger te meten.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Waarom zou je de motor uit elkaar halen om het koppel te meten?

Verder... Je weet de spanning en de stroom kun je meten. Dan weet je het vermogen wat de motor ingaat. De motor heeft een vrij hoog rendement dus dit zal een aardige schatting geven.

Verder vond ik nog dit: "Het vermogen hangt samen met het koppel, door het koppel te vermenigvuldigen met de hoeksnelheid kan het vermogen van een motor berekend worden."

Kom je zo wat verder?

Website -- Slopen is ook een kunst...

Dat de motor "een vrij hoog rendement" heeft lijkt me een gevaarlijke aanname; is dat 70% of 98%? Op welk werkpunt is dat? Bij een laag toerental en hoog koppel is het rendement heel laag, en bij een hoog toerental en heel laag koppel is het ook waardeloos. Het is dus niet bepaald eenvoudig om het koppel op die manier te schatten. Daarbij is mij niet duidelijk waar voor type overbrenging er gemonteerd is; het rendement daarvan zou ook wel eens dramatisch kunnen zijn, en ook dat is afhankelijk van het koppel en toerental.

Daarbij zegt dat ook nog steeds niets over het koppel dat de motor voor langere tijd mag leveren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

ik weet het koppel al, moet de ts ook wel lukken dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
joopv

Golden Member

Op 30 maart 2014 11:25:59 schreef Desert_Fox:
Het enige wat we weten van de motoren is dat ze op 12 VDc werken. Dit is ook getest. Weet iemand meer te vertellen over dit type motoren?

De website die op de 2de foto staat?

www.unomotor.com

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 30 maart 2014 17:42:41 (81%)

joopv

Golden Member

Dat lees ik er niet in hoor. Zoom eens goed in op je foto.

https://www.google.nl/search?q=unite+motor&num=100&safe=off&am…

dit is de juiste link.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 30 maart 2014 17:42:51 (30%)

Arco

Special Member

Dat is niet de juiste link, maar een Google plaatjeslink... (het link adres staat nota bene op de motor gedrukt... |:( )
Hoe weet je trouwens dat de motor 12v is? Laagste spanning die ik zie is 24 volt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

24v kan ook. we hebben 'm op 12v laten lopen en durfden niet hoger te gaan.

http://www.unitemotor.com/en/cp037.htm hier de volledige gegevens.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 31 maart 2014 14:19:33 (32%)

Arco

Special Member

Wat is dan de vraag verder? (alles staat daar toch al?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 30 maart 2014 19:49:50 schreef Desert_Fox:
[...]
http://www.unitemotor.com/en/cp037.htm hier de volledige gegevens.

Zover ik weet heb je voor het meten van de koppelcurve van een motor speciale apparatuur nodig. Maar het maximale koppel staat toch vermeld op die site die je gegeven hebt.

Op 30 maart 2014 16:42:31 schreef Desert_Fox:
24v kan ook. we hebben 'm op 12v laten lopen en durfden niet hoger te gaan.

Nu je mag deze motor volgens de datasheets wel zeker met 24Volt aansturen. Dit is zelfs aan te raden omdat je anders mogelijk de levensduur van je motor verkort.

Heb je misschien nog meer informatie over de stuur methode die je gaat gebruiken ofzo?

Grtz morf

For the greater good!

Waarom zou een lagere spanning de levensduur verkorten? Bij een DC motor met borstels gaat er op 12V niet met stroom lopen dan op 24V hoor; gewoon de stroom die overeenkomt met het benodigde koppel.

Om koppel te meten heb je niet perse speciale apparatuur nodig; met een weegschaal en een reactiestang kom je een heel eind. Een asynchrone motor met DC door de stator kan prima dienst doen als wervelstroomrem.

Een alternatief kan een weegschaal met een paar gewichten zijn, met een gladde poelie op de motor met een leren riem erover; de toename of afname van het gewicht dat de weegschaal aangeeft, geeft je samen met de radius van de poelie het geleverde koppel.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Een alternatief kan een weegschaal met een paar gewichten zijn, met een gladde poelie op de motor met een leren riem erover; de toename of afname van het gewicht dat de weegschaal aangeeft, geeft je samen met de radius van de poelie het geleverde koppel.

Ik heb dat bij een onbekende stappenmotor wel eens zo gedaan, werkt prima. En je zit redelijk tot goed in de buurt qua koppel. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 31 maart 2014 16:59:59 schreef SparkyGSX:
Om koppel te meten heb je niet perse speciale apparatuur nodig; met een weegschaal en een reactiestang kom je een heel eind. Een asynchrone motor met DC door de stator kan prima dienst doen als wervelstroomrem.

We hebben nu de toerentallen onbelast gemeten bij verschillen spanningen.

Hoe kunnen we nu het beste het koppel gaan meten? Met die reactiestang? En dan de waardes meten bij verschillende krachten?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 1 april 2014 22:11:08 (31%)

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.