Aanloopkoppel motor

Hallo, is er een techneut die mijn berekening kan controleren?
Gegeven: een gelijkstroommotor neemt bij een spanning van 60v een stroom op van 1,25a, toerental hierbij is 50omw/sec, de inwendige weerstand is 12 ohm.

Bij inschakelen is de stroom 60/12= 5 amp
Kan ik dan stellen voor het inw koppel tijdens inschakelen dat:

Pinw / hoeksnelheid= 60(5-1,25) amp/2pi 50= 0,716Nm?
Dit omdat bij het opstarten het tegengestelde magnetisch veld nog niet maximaal is?

Het aanzetkoppel is afhankelijk van het soort gelijkstroommotor, serie, shunt, compountmotor...

Zoals jij dat nu berekent, kan volgens mij niet omdat het toerental 0 is , en in de formule schijf jij 50tr/s = 3000tr/min.
Daarmee kun je wel het koppel in bedrijf berekenen 60*1,25/2pi50= 0,238 Nm.
Of 60*1,25/(2pi(3000/60))= 0,238 Nm.

Het aanzetkoppel is veel groter omdat het anker bij stilstand nog geen tegen-EMK ontwikkeld heeft en er dan enkel rekening moet gehouden worden met de ohmse weerstand van 12ohm.
De berekening hiervan ken ik niet.

LDmicro user.

Ok, dank er staat inderdaad geen gelijkstroommotor gespecificeerd, het wezenlijke verschil zit hem volgens mij in de spoelen; staan deze in serie of parallel dat is hier niet opgegeven. Kan het misschien dmv de vermogensbalans?

Veronderstel dat de motor 1tr/s draait of 60tr/min in aanloop dan zou het koppel 47Nm zijn -> (60*5/(2pi(60/60)) wat eigenlijk heel veel is voor een motor van 75W (U*I of 60*1,25), kan niet..

En als je het toerental op 0 zet in bovenstaande formule bekom je oneindig en dat kan ook niet.
Hoeveel het dan is kan ik u niet zeggen, want dan speelt de flux al mee en daar heb je geen gegevens van.

LDmicro user.

Volgens mij probeer je met het vermogen te rekenen: ingaand vermogen is spanning maal stroom, uitgaand vermogen is koppel maal toerental.
Het probleem is dat je motor (bij aanloop) stilstaat. Het toerental is nul, en het uitgaand vermogen is dus ook 0.

Wat je wel kunt berekenen is de ingaande stroom (dat heb je al gedaan). Volgens mij is er een vaste verhouding tussen stroom en koppel onder de naam motorconstante.

Ik denk dat je de motorconstante uit de rest van je gegevens kunt halen (maar dat weet ik niet helemaal zeker).

Afhankelijk van het type motor zou dat kunnen. Bij een permanent magneet DC motor is er (binnen het normale werkgebied van de motor) een vaste verhouding tussen de stroom en het koppel.

Bij een seriemotor is het koppel (geloof ik) kwadratisch evenredig met de stroom; immers, bij de dubbele stroom worden zowel het rotor- als het statorveld twee keer zo sterk. Hoe het precies zit met shunt- en compound motoren weet ik niet.

Aangenomen dat het een permanent magneet motor is, zou het sommetje niet echt ingewikkeld moeten zijn. Als het goed is, weet je dat het mechanische vermogen gelijk is aan de hoeksnelheid (dat is niet helemaal hetzelfde als het toerental) keer het koppel. Tegelijk zou je moeten weten dat de tegen-EMK keer de motorstroom ook gelijk is aan het mechanische vermogen, en kunnen we waarschijnlijk aannemen dat alleen de koperverliezen significant zijn, en alle andere verliezen verwaarloosbaar zijn.

Dat de motor een deel van het koppel nodig heeft voor de interne mechanische verliezen, is voor de berekening niet relevant.

Je kunt, met de gegevens uit de OP, bepalen wat de tegen-EMK constante van de motor is, en dus wat het mechanische vermogen moet zijn bij die 1.25A. Tegelijk weet je het toerental van de motor, dus kun je het koppel uitrekenen. Aangezien je dan dus een koppel en een stroom weet, kun je de koppelconstante bepalen, en dus ook bepalen wat het koppel zou zijn bij een stroom van 5A, aangezien dat onafhankelijk is van het toerental.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Super! Dank!:

Via Ptoe-Pcu=Tinw x hoeksnelheid-> volgt T as = 0,179Nm

Dan via T1/T2= Cm.phi 1,25 amp/Cm.phi. 5amp volgt 0,716Nm
Met Cm = motorconstante

Was wel ff puzzelen....

Ik zat ook te denken en te lezen dat het koppel recht evenredig is met de ankerstroom M = Cte * flux * Ia

Dus als het koppel op 1,25A = 0.238 Nm is dan is dat op 5A 4maal groter ofte 0,952 Nm

Toch iets anders dan wat jij uitkomt.

Edit: na 50km gefietst te hebben had ik weer een heldere geest ;)

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 5 april 2014 17:44:31 (13%)

LDmicro user.

Mgp, denk dat je redenering klopt ,maar het gaat om de verhouding dus 4x gaat hier niet op...maar 50 km respect hoor ;-)

Waarom niet?

Als het koppel recht evenredig is met de ankerstroom dan is 5/1,25 = 4
Dus het koppel zal 4x hoger liggen.

Edit: formules P = M* hoeksnelheid (symbool vind ik niet)
M = Cte*flux*Ia

Waar ga ik de mist in volgens u?

Edit2: Jij komt toch ook 0,179 * 4 = 0,716 Nm via een andere weg.

Het enige verschil is dat jij 0,179 uitkomt en ik 0,238 Nm en hoe komt dat?

LDmicro user.

T1/T2=Cm x Phi x I1/Cm x Phi x I2 ....hierin waarden invullen geeft 0,716Nm

Ja, dat is gewoon X4

Maar hoe kom je aan die 0,179Nm.
Veronderstel dat je Ra niet kent, hoeveel is het koppel dan, bij 1,25A?

LDmicro user.

Dan was ik idd iets te voorbarig....die 0,179 heb ik berekend dmv Ptoe-Pcu/ hoeksnelheid dus
( 60x 1,25 )-(1,25x1,25 x 12)/ 2pi 50