PWM regeling

Beste,

ik zit in mijn laatste jaar elektronica, heb hiervoor enkele sturingen geprogrammeerd met een PIC voor een snelheidsregeling.
Ik gebruik hiervoor een LMD18200t, maar er is een motor die meer dan 2A continu nodig heeft.
Kent er iemand een component waarop ik een motor kan aansluiten, en een PWM signaal kan aanleggen van uit de PIC?
Alvast bedankt!

Henry S.

Moderator

Kijk ook eens op de sites van fabrikanten.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Kent u er dan enkele? want ik vind er geen waar er een grote stroom door kan vloeien.

Henry S.

Moderator

Ik ken wel enkele fabrikanten, jij vast ook wel.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Volgens de eerste pagina van de datasheet van de LMD18200t kan dat ding 3A continu leveren...

Hoeveel heeft die motor nodig dan?

Bzzzzt

meer dan 3A, 4à5. hangt af van de grootte van de belasting.
de LMD18200t kan deze dus niet conitinu voeden.

Arco

Special Member

Toshiba heeft ze tot 4.5A piek, daarboven moet je toch echt aan losse mosfet drivers gaan denken...
http://www.toshiba-components.com/docs/linear/TB6569FG_en_datasheet.pd…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
EricP

mét CE

Het eerste wat mij opvalt als ik naar dat chippie kijk, is dat het min of meer EOL is.

Het lijkt hier wel een cursus startpage gebruiken. Waarom heb ik bij de eerste search gelijk een stuk of 4 bruikbare hits? Of die chippies goed verkrijgbaar zijn, heb ik niet uitgezocht. Hoe je ze interfaced met een pic-ding ook niet. Maar zo moeilijk was het vinden nou ook niet.

Dus... om je wat op weg te helpen... Hoe noem je wat je zoekt in het Engels en wat gebeurt er als je startpage daarmee aan het werk zet?

Arco: niet perse, o.a. Infineon en STMicro hebben ook wel types die nog veel meer stroom kunnen leveren, maar meestal zijn dan wel SMD behuizingen. De HB25 (http://www.parallax.com/product/29144) heeft bijvoorbeeld een VSH2SP30 van ST, en mag 25A continue voeren, maar dit gaat helaas niet verder dan 16V voedingsspanning (al is de absolute max. 41V, wat ik niet helemaal begrijp). Bij 25A zou het ding zo'n 12W verstoken, dus je moet hem wel goed koelen, wat niet echt eenvoudig is als je zo'n SMD IC op een zelfgemaakt printje moet zetten.

Er zijn dus best geïntegreerde H-bruggen te vinden die meer dan 4A continue aankunnen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Misschien een idee om die dingen in parallel te zetten?

Anders opzoek gaan op farnell naar een vervanger :)

Bzzzzt

ik heb de nuttige info allemaal eens onderzocht, maar vond niets bruikbaar waarmee ik aan een schappelijke prijs kwam.
Zo heb ik gekozen om een schakeling te ontwerpen met mosfed's (buz11), om via mijn PIC de snelheid van de motor kan regelen. (zo een mosfed kan voldoende stroom schakelen en is relatief goedkoop en vertrouwbaar)

Toch hartelijk bedankt!

Let er bij het aansturen van zo'n mosfet (-t voor 'transistor' ) op dat je een goede mosfet driver gebruikt. Alleen op die manier kun je een goed PWM signaal maken, zonder fatsoenlijke driver krijg je veel verlies (en dus opwarming) in de mosfet door 'traag' schakelen.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag
EricP

mét CE

Hmz... Er zijn dus van die dingen verkrijgbaar. De eerste die ik tegenkom doet 40V 5A. Kost nog geen 10 euro. En da's blijkbaar te duur.

Wat leren jullie bij zo'n 'opleiding' electronica? Component selectie zit daar zeker niet bij? Weten hoe een MOSFET in elkaar zit (en dus ook waar de letters M, O, S, F, E en T voor staan) blijkbaar ook niet. Het zal wel in de categorie pic-prutsen thuishoren.

Neem nou eens de moeite om een search engine aan te slingeren.
Verder: je begint met een chippie wat een full-bridge doet. Het lijkt er dus op dat je motortje 2 richtingen op moet kunnen draaien (zo nee: waarom dan een bridge????). Als je dat met FETs wilt gaan maken, dan krijg je nog een paar leuke verrassingen <evil grin>.
Als het alleen een snelheidsregeling is... Waarom kom je dan met een bridge aan sjouwen? Die keuze zou nog te verdedigen kunnen zijn als je wat aanvullende eisen hebt. Zo niet: pak een dikke FET met wat 'beveiliging' er omheen. Mooie voedingsspanning (15-18V is handig met die dingen) en schakelen maar. Of plak er een drivertje voor, dan kan het ook op TTL niveau.

Tip-voor-thijs.

Als jij met meer informatie over je project komt, krijg je meer antwoorden. Omdat het voor school is krijg je niet een presenteerblaadje: "hier kan je hem kopen voor EUR 1,-" maar hints van hoe te zoeken.

Als je zegt WAT je wel gevonden hebt, zoals bijvoorbeeld "chippie xxyzz" dan kan er gestuurd worden waarom dat chipje wel of niet voldoet.

Die BUZ11 is een antiek ding. Je kan voor weinig geld een moderne mosfet kopen die 10x beter is. (Hmm. valt ontzettend mee. Maar je moet hem dus wel met 12V aansturen, als je een moderner ding koopt scheelt het je een "fet driver" in je schema -> minder onderdelen -> minder kans op fouten.).

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 9 april 2014 10:18:22 (17%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

EricP; Ik ben dan wel eens benieuwd naar uw befaamd component voor 10 euro ;) Vergeet niet dat het bestuurd moet worden van uit een microcontroller he!
Vergeet ook niet dat we alles zelf moeten doen, incl de print. dus microcomponenten kan ik zeker niet gebruiken!
Meestal als er op het idee kan gekomen worden een schakeling met mosfets te ontwerpen, zal er ook wel kennis zijn over hoe hij in werking treed.
Waarom een componenten selectie als ik meteen weet welke componenten ik zou kunnen gebruiken? Maar in H-bridges of microcontrollers moet je inderdaad gaan selecteren. Zo werk ik ook met meerde microcontrollers om kosten te beperken. En toch blijven ze voldoen aan mijn eisen.
verder: weet je hoe een H-brug werkt? dan weet je vast en zeker ook wel dat je deze kunt maken met mosfets (meestal ook uit mosfets bestaan). Iets verdedigen dat zelf ontworpen is gaat nog steeds meet indruk maken dan iets wat aangekocht is en van buiten word geleerd, zodoende afkortingen.
btw. Een eindwerk bestaat vast en zeker niet alleen uit een snelheidsregeling. (genoeg stof om te behandelen)

Rew; Als ik iets deftig of misschien bruikbaar iets zou gevonden hebben, dan zal ik zeker niet met de vraag komen of er iemand suggesties heeft. Ik dacht dat daarvoor een blog of forum diende.
Buzz11 mag dan wel een antiek ding zijn, ik heb er al veel schakelingen weten mee op te bouwen. Hij is vertrouwbaar en schakelt grote stromen. En is meteen verkrijgbaar. Ideaal voor wat ik hem nodig heb en voor de deadline die ik moet halen. Waarom dan nog nutteloze tijd steken in het zoeken naar elke mogelijke mosfet die in aanmerking zou komen?

Zo werk ik ook met meerde microcontrollers om kosten te beperken.

Mijn ervaring is dat dat soort oplossingen vaak eerder een brevet van onvermogen zijn...

dus microcomponenten kan ik zeker niet gebruiken!

Wen er dan maar vast aan, het word alleen maar erger, fabrikanten ontwerpen voor de industrie en niet voor de hobbyist die alleen maar DIP wil. Een QFN behuizing is met een beetje oefenen best met de hand te doen.

EricP; Ik ben dan wel eens benieuwd naar uw befaamd component voor 10 euro

http://nl.farnell.com/infineon/tle5206-2s/ic-h-bridge-driver-5a-to220-… 8,35 excl.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 9 april 2014 22:04:12 (17%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Waar denk je ooit te gaan werken, als je niet met SMD componenten overweg kunt? Trouwens, waar denk je te gaan werken als je nog niet snapt hoe dergelijke componenten genoemd worden...

"vergeet niet dat jet bestuurd moet worden vanuit een microcontroller"
Waarom zou dat een probleem zijn? Ik heb nog nooit een MOSFET driver gezien die niet met 5V logica bestuurd kan worden; er zijn wel types met drempels (voor immuniteit) die te hoog zijn voor 3V3 logica, maar daar zijn ook vrijwel altijd 3V3 compatible varianten van te krijgen. Zo niet, dan mag ik toch hopen dat je in je laatste jaar in staat bent om daar iets voor te bedenken!

Hoe kun je nou "meteen weten" welke component je kunt gebruiken?!? Dan moet je toch EERST weten wat de eisen zijn, en de beste component (voldoet aan de eisen, goedkoopste, verkrijgbaar, minste dissipatie, etc.) daarbij gaan zoeken?

@REW: "valt ontzettend mee"? Met een Vgs van 12V is de Rdson nog 40 milliohm; ik ben toch bijna geneigd dat nog "sperren" te noemen. Een moderne MOSFET doet dat minimaal 10 keer beter. De input- en output capaciteiten doen mij vermoeden dat het ding een speciale gate heeft met Tantalium of zo, daar kun je bijna een voeding mee bufferen. (een beetje overdrijven mag wel toch?)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

@sparkyGSX: BUZ11 is een mosfet die al gauw dertig jaar oud is, en daar heeft-ie best goede data. wat de 1,5nF gatecapaciteit betreft, dat valt nog wel mee, het is en blijft een HEXfet. Ik wekr hier momenteel met een fetje met 16 nF Gatecapaciteit en 15 mOhm on-resistance. (hint: MDmesh-V SJ-FET)

@ThijsF: voor een H-brug is het spannend om te weten hoeveel stroom je motor trekt als-ie geblokkeerd is, en hoe snel jouw sturing (lees: programma in je microcontroller) in staat is in dit geval de H-brug uit te schakelen. Dat is een belangrijke parameter die bepaalt hoe 'zwaar' je H-brug moet zijn. De tweede is hoeveel stroom trekt je motor als die maximaal belast wordt. Als je DAT weet, kun je gaan bepalen hoe je H-brug opgebouwd wordt.

De tweede stap is om te bepalen hoe je je H-brug aanstuurt, alles direkt vanuit een microcontroller zal wel niet gaan werken, je zult altijd een of andere Driver tussen de mosfets en de microcontroller willen schakelen. Als jouw mosfet om de een of andere reden stuk gaat, heb je kans dat de volle voedingsspanning van de brug op je microcontroller-pin terecht komt, die zal daar niet blij mee zijn.