IC 4017 reset naar nul

Beste,

ik ben al enige dagen op zoek hoe ik een IC4017 kan resetten naar niks, dus dat er geen enkele uitgang aan gaat. Telkens als ik probeer te resetten dan gaat mijn eerste uitgang aan.

Ik verbind mijn reset knop met de + en ga dan naar klem 15. Dan reset ik, maar gaat de eerste uitgang terug aan.

Foto van het schema: http://postimg.org/image/5vh2wwhyb/

Iemand enig idee/tips hoe ik dit kan oplossen?

Het is dus de bedoeling als er op de reset wordt gedrukt dat er geen ledjes aangaan.

Kijk eens in het timing diagram, naar wat er gebeurt na een MR en na de laatste count.
Gevalletje RTFD.

http://www.nxp.com/documents/data_sheet/74HC_HCT4017.pdf

Sonytech

Overleden

Probeer ook een schema zo te tekenen dat er nog iets van logica inzit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/4017reset_jal.jpg
Groter.

Hetzelfde geldt voor de referenties van de componenten.

De datasheet geeft aan hoe het IC zich gedraagt, en dan is het de kunst om te kijken of je daarmee toch kan bereiken wat jij wil. Ik kan je verklappen dat dat in dit geval heel erg simpel is.

Verder vraag ik me af waarom je van 12V teruggaat naar 6V om de schakeling te voeden; dat is nergens voor nodig.

Ook snap ik niet goed wat C1 precies doet.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Allereerst bedankt voor de snelle en nuttige antwoorden! Bedankt voor al de moeite voor het opzoeken van die datasheet en het proper hertekenen van het schema, dit is al VEEL duidelijker nu.

Link naar hertekend schema: http://postimg.org/image/l6j2ykwlv/

1. Er wordt een zenerdiode gebruikt omdat we twee kleine DC motoren op dezelfde voeding moeten aansluiten. Deze trekken ongeveer 6mA. We gebruiken dus de zenerdiode om geen problemen te hebben met spanningspieken.

2. Ik denk dat die condensator een vergissing was uit een vorig schema voor een "knightrider". Snapte ook niet echt wat hij daar deed.

Uit de datasheet leidt ik af als de RST wordt ingdrukt dat de cyclus dus opnieuw begint. Q0 wordt opnieuw hoog. Van het kleine beetje dat ik af weet van elektronica zou ik zeggen dat er gebruik gemaakt kan worden van een condensator om Q0 laag te houden? Dit heb ik al geprobeerd maar dan kreeg ik Q0 bij de eerste keer op +1 te drukken niet aan. Hoogst waarschijnlijk zal dat wel ergens aan mij gelegen hebben.

Ook heb ik zitten denken aan een AND poort, maar aangezien dat je zei dat de oplossing zeer eenvoudig is zal dit wel niet waar zijn. Ik zit het zeker veel te ver te zoeken?

Ik ben een paar keer hetzelfde tegen gekomen op google met een condensator. Ik dacht: MOOI! Een condensator, dus toch een beetje in de juiste richting bezig. Dan heb ik het toegepast op mijn schema.
Als er nu 1 keer wordt gedrukt op +1 krijg ik een error.

http://postimg.org/image/boo0b8bgv/

Nog wat verder zoeken denk ik dan ;)

[Bericht gewijzigd door Stafkeh op dinsdag 8 april 2014 12:41:36 (12%)

Niks met condensators, zeker net als je geen flauw benul hebt van wat dat gaat doen.

Dit is het timingdiagram. Een condensator verandert daar niks aan:

http://www.uploadarchief.net/files/download/4017timing.png

Hieruit is af te leiden, dat een 4017 ALTIJD één van zijn uitgangen hoog heeft. Na reset is dat uitgang Q0.

Er zijn 10 uitgangen. Jij wilt 5 ledjes, en 1 "uit" stand.
Nu jij weer.

If you want to succeed, double your failure rate.

Aha ja oke! Je laat Q0 open maar dan moet je 2x op +1 drukken zodat je eerste lampje gaat branden. Dit had ik al eens geprobeerd en toen stuitte ik op dat probleem.

Het is de bedoeling dat ik een puntensysteem heb.
Dus 1x drukken is 1 punt;
2x drukken is 2 punten;
zo tot 5. Als je dan een 6de keer drukt moet je weer met 1 punt starten. Met dit systeem start je dan weer op 0.

De reset werkt dan wel goed, dat is wel weer waar.

[Bericht gewijzigd door Stafkeh op dinsdag 8 april 2014 12:58:34 (46%)

Mag je mij met het timingdiagram ter hand uitleggen waarom je 2 keer op +1 zou moeten drukken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 8 april 2014 12:49:41 schreef Jochem:
Hieruit is af te leiden, dat een 4017 ALTIJD één van zijn uitgangen hoog heeft. Na reset is dat uitgang Q0.

Dat is ook mijn interpretatie. Je kunt daar wat aan doen. Dan zet je nog een poortje achter Q0, die het signaal van Q0 tegenhoudt zolang de reset ingedrukt blijft.

Maar ja, het is natuurlijk veel eenvoudiger om bij Q1 te beginnen bij het aansluiten van de leds.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op dinsdag 8 april 2014 13:00:46 (12%)

Op 8 april 2014 12:57:09 schreef Jochem:
Mag je mij met het timingdiagram ter hand uitleggen waarom je 2 keer op +1 zou moeten drukken.

Ik testte het uit met Multisim en daar is het toch zo. Volgens het tijdsdiagram is Q0 in het begin hoog, dus zou je niet 1x moeten drukken om deze aan te krijgen. Volgens Multisim is dat dan wel.

In het begin moet ik 2x drukken voor het eerste lampje aan gaat. Dan na dat LED5 brandt moet ik weer drukken 2x drukken voor het ledje aan Q1 aan gaat. Als ik dan 1x op de reset heb gedrukt werkt wel alles vlotjes.

Ligt het misschien aan de IC die ik gebruik ik Multisim?
Er is keuze uit verschillende, maar die 74HC4017 vind ik niet terug.
http://postimg.org/image/3jxr31nl1/

Even om te laten zien wat ik bedoel met dat ik 2x moet drukken voor de lamp aan gaat. Normaal gebruik ik drukknoppen maar dat ging nogal moeilijk om te laten zien dan.
http://postimg.org/image/5l5nz8hy3/

De vraag is nu: welke uitgang is er in multisim hoog VOORDAT je nog maar op de +1 knop hebt gedrukt?
Als het antwoord is: "geen enkele", dan is multisim gewoon abuis. Een 4017 heeft altijd een van z'n uitgangen actief (welke 4017 variant dan ook).

Aan de andere kant kun je er in-real-life nooit vanuit gaan dat de 4017 opstart met Q0 hoog. Dus wil je eigenlijk ook nog een power-on-reset inbouwen. En dat lost waarschijnlijk ook meteen je multisimprobleem op.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 8 april 2014 14:05:56 schreef Jochem:
Aan de andere kant kun je er in-real-life nooit vanuit gaan dat de 4017 opstart met Q0 hoog. Dus wil je eigenlijk ook nog een power-on-reset inbouwen. En dat lost waarschijnlijk ook meteen je multisimprobleem op.

Multisim stuurt geen enkele uitgang vanaf stand 0 aan, had aan elke uitgang een LED gehangen, en geen enkele brandde.
Maar, het belangrijkste is dat ik deze IC wel deftig begin te snappen. Bedankt!
Met je power-on-reset ben je me wel even kwijt. Wat bedoel je daarmee? Vanaf dat er spanning over de IC komt moet er en korte puls naar de reset worden gegeven, bedoel je dat?
Zo ja, kan je een kleine tip geven hoe ik hieraan moet beginnen? :)

Op 8 april 2014 14:38:13 schreef Stafkeh:
Multisim stuurt geen enkele uitgang vanaf stand 0 aan, had aan elke uitgang een LED gehangen, en geen enkele brandde.

Dan is Multisim een domme prul. :)
Bouw de schakeling maar eens op een breadboard, daar leer je ook nog eens meer van.

Maar, het belangrijkste is dat ik deze IC wel deftig begin te snappen. Bedankt!

Mooi. Eigenlijk moet je nu nog eens de datasheet erbij pakken, en kijken of je alles wat je nu geleerd hebt achteraf gezien ook in de datasheet had kunnen vinden. Dat is namelijk het geval, maar je zult er een beetje aan moeten wennen hoe je zo'n stuk documentatie moet lezen.

Met je power-on-reset ben je me wel even kwijt. Wat bedoel je daarmee? Vanaf dat er spanning over de IC komt moet er en korte puls naar de reset worden gegeven, bedoel je dat?

Exact.

En er is een reden dat is die term gebruik, want daarmee kun je heel goed googlen naar een circuitje dat je (bij je schakelaar) aan de reset kunt hangen.

Let wel op dat er op internet veel voorbeelden zullen zijn met een reset die laag-actief is (dus laag signaal is reset, positieve spanning is 'normale' status).

If you want to succeed, double your failure rate.

Heb er even over nagedacht. Maar als je reset, dan springt de IC dus terug naar de "nulstand", maar dan gaat Q0 aan. Dus heeft die power-on-reset toch niet veel nut? Iemand zei nog dat een IC4017 in elke stand altijd een uitgang hoog heeft.

Natuurlijk wel, tijdens het inschakelen van het IC kunnen de poortjes willekeurige waardes aannemen. Het kan zomaar zijn dat als jij de spanning aansluit op het IC spontaan uitgang Q1, Q6 en Q7 hoog zijn. De volgende keer misschien Q2 en Q8. Niemand garandeert dat dat elke keer weer Q0 is.

Door een power-on-reset forceer je eenmalig een reset bij het inschakelen waardoor de counter gereset wordt naar zijn beginstand. Hierdoor zal hij altijd op een geldige waarde beginnen.

Let op dat multisim dit ook simuleert ! Dus ook in je simulatie eerst een MR forceren voordat je je sequence begint.

Ik heb hem even in elkaar geflanst in MultiSim 10 en dan is dit het resultaat na het inschakelen zonder een MR :

http://s30.postimg.org/avrmbddip/4017_ms_V10.jpg

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 8 april 2014 18:43:18 (18%)

In Multisim begint hij altijd van Q0 te tellen. Maar de IC heeft nooit een uitgang hoog vanaf het begin. Er moet eerst 1x geteld worden voordat er een uitgang aanspring. Dit is altijd Q0, Q1, Q2 allemaal op volgorde. Maar als jullie het zeggen zal wel zo zijn :)

Ik heb even wat gezocht op google, dit is iets wat ik tegenkwam:

http://www.google.be/search?q=power+on+reset&source=lnms&tbm=i…

Dit heb ik uitgetest maar bleek niet te werken. Gewoon even om te weten of ik iets fout doe of dit gewoon zo een laag assertieve reset is.

Hé, wel raar zeg. Dat bij jou wel uitgangen bij de nulstand aangaan. Dan zal ik toch wel iets fout doen..

http://i59.tinypic.com/1zr2a04.jpg
Bij bovenstaand circuit kan ik dan niet meer resetten met de drukknop. Kan iemand me uitleggen hoe dat komt? :)

EDIT: Als ik het goed heb, nu laadt de condensator gewoon op en dan blijft ie resetten. Maar volgens Multisim kan ik wel nog altijd optellen. Dat kan toch normaal niet als hij continu gereset wordt??

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 8 april 2014 18:43:32 (20%)

Op 8 april 2014 17:15:04 schreef Stafkeh:
EDIT: Als ik het goed heb, nu laadt de condensator gewoon op en dan blijft ie resetten. Maar volgens Multisim kan ik wel nog altijd optellen. Dat kan toch normaal niet als hij continu gereset wordt??

Op zich is je redenatie juist, alleen is er een beetje vreemde situatie ontstaan met die 22K die hem naar beneden trekt tegen die 100K die hem naar boven trekt. Je zit waarschijnlijk ergens in een grijs gebied, en multisim weet het kennelijk ook niet meer.

Je hebt nu dus een (niet werkende) power-on-reset gemaakt voor een actief-laag gestuurde reset. Die van je google-link moet gewoon werken.

If you want to succeed, double your failure rate.

Owow, maar ik had een actief-hoge reset nodig.. Kan je geen tip geven want op google vind ik niet veel over hoge resets.

EDIT: Als ik het goed heb is hoog-actief gewoon het omgekeerde? Een condensator tussen de reset en de + en een weerstand tussen de reset en massa?

Zucht.. Werkt nog altijd niet. Ik zie trouwens dat er overal een elco wordt gebruikt. Wat is het verschil precies tussen een elco en een gewone condensator op het punt na dat een elco gepolariseerd is?

[Bericht gewijzigd door Stafkeh op dinsdag 8 april 2014 19:17:11 (60%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zucht.. Werkt nog altijd niet.

Je hebt ook nog niets gebouwd.
Je had het hele ding al in zes versies in elkaar kunnen solderen, waarvan er eentje het zeker zou doen.. en je zou tegen die tijd ook weten waarom.
In plaats daarvan zitten we nu alleen nog maar te discussiëren over alle verschillende manier waarop je Multisim fout kunt gebruiken. :)

Een elektrolytische condensator is een condensator. Het verschil is dat hij elektrolytisch is, zodat de ene aansluiting altijd positiever moet zijn dan de andere, op straffe van grote lekstroom. Verder niets.

(ja, natuurlijk zijn er meer (detail-)verschillen, maar er zijn ook nog véél meer soorten condensatoren, alle verschillend - anders zouden ze niet gemaakt worden)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sonytech

Overleden

Met tien onderdelen extra tov. jouw schema heb je alles wat je nodig hebt:

- "Power on reset": Na inschakelen zijn alle LED's uit.

- "RESET": Na een handmatige reset of een "+1" na de hoogste LED gaat de eerste LED weer branden en begint de cyclus opnieuw.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/4017resetspecial_jal.jpg
Groter.

Helaas zijn de verbindingen tussen de extra onderdelen wat onduidelijk op het schema terechtgekomen... :)

Voor bonuspunten: Eigenlijk zijn het maar zes onderdelen extra, want in jouw schema kan je direct al vier onderdelen weghalen zonder dat de werking van de schakeling verandert.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Bedankt voor de tips! Hier ben ik wel even zoet mee.

Op 8 april 2014 22:50:06 schreef Sonytech:
- "RESET": Na een handmatige reset of een "+1" na de hoogste LED gaat de eerste LED weer branden en begint de cyclus opnieuw.

Na handmatige reset moest er toch ook niets branden?

If you want to succeed, double your failure rate.
Sonytech

Overleden

Je hebt gelijk @Jochem.

Maar dat is - als er een power-on reset is, natuurlijk een fluitje van een cent.

De TS komt er vast wel achter dat 'ie dat makkelijk voor elkaar kan krijgen door de resetschakelaar te vervangen voor een NC-exemplaar.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Ik ben eerst eens samen met een vriend begonnen met praktisch in elkaar te steken. We zijn op volgend probleem gestuit:
We moeten telkens de clock naar de massa trekken, met de vinger lukt
dit aan de IC poortjes maar als we er een drukknop tussenzetten wilt dit maar niet lukken. We hebben al van alles geprobeerd. Iemand enig idee hoe dit kan komen?

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

We gebruiken een gestabiliseerde voeding en stellen hem in rond de 9V. Op de uitgangen (de ledjes dus) krijgen we een stroom van 20mA en een spanning van rond de 1,9 á 2V.

Op de IC zelf nog niet al te veel gemeten.. We zijn meer bezig geweest met op te zoeken hoe deze nu precies werkt. Ik dacht dat ik hem nu redelijk door had, maar nu in de praktijk leek het wel een beetje anders te zijn dan op Multisim..

Maar het rare was, die Clock moet je toch van + naar - trekken om te laten tellen? Dat doen we dan met een drukknopje maar dit werkt niet, behalve als we een vinger in de buurt houden van de pinnetjes van de IC.

Dit kan toch niet? Vanaf dat je iets in de buurt houdt van die pinnetjes zie je de ledjes af en toe flikkeren.