Knipperlicht met Tijdrelais

Heeft er iemand een schema voor een schakeling om een lamp met tijdrelais te kunnen laten knipperen?
Ik heb van alles geprobeerd maar het lukt me steeds niet.
De lamp gaat aan en ook weer uit maar de cylus herhaald zich niet.

alvast bedankt!

DE OLDE

Overleden

aAls het met een tijdrelais moet gewoon het juiste type kiezen/kopen. Je kunt ook met een LM555 iets in elkaar knutselen, goggel even voor een datasheet van de 555

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Het zou moeten lukken met 2 tijdrelais.
dat is overigens ook het enigste wat ik ter beschikking heb

DE OLDE

Overleden

Tijdrelais 1 "loopt" als relais 2 uit is. Uitgang relais 1 indien niet bekrachtigd aan de lamp is de tijd 1 om dan krijgt relais 2 spanning , als deze tijd om is onderbreekt het contact van relais 2 even relais 1 en de boel start weer opnieuw.

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Kun je wat duidelijkjer zijn, misschien met behulp van een schema?
Alvast bedankt!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Hoe heb je het nu gemaakt?
Post je schemaatje hier.
Welke komponenten (merk/type) heb je gebruikt?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb meerdere tijd relais, zowel on als off delays.

Ik heb het op veel verschillende manieren geprobeerd maar nog niet gelukt. Ik weet nog uit het verleden dat het mogelijk moet zijn maar ben het kwijt

DE OLDE

Overleden

Zoals ik al zei als van relais 1 de tijd nog niet voorbij is moet de lamp branden (NC contact) is tijd 1 verstreken dan start relais 2 ( door ( NO contact relais 1) is tijd relais 2 verstreken , laat dan relais 1 ressetten door relais 2 (NC contact relais 2 )

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

de olde: oke, maar gebruik jij dan off delays of on delays?

DE OLDE

Overleden

on delay met een wisselcontact , gewoon het meest eenvoudige soort. Er zijn echter ook tijdrelais die een constante pulstrein afgeven , dat zijn dan vaak types die universeel instelbaar zijn. Kennelijk heb je die niet bij je voorraad :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Moeten we het helemaal voor je gaan maken?
dan wil ik ook je cijfer op mijn lijst hebben.

Nee zo werkt dat hier niet, dat is niet de bedoeling.
Je moet er zelf ook van leren, dan heb je er ook meer aan.

Maar laat ik je even op weg helpen.
Met 2 vertraagd opkomende tijdrelais die een wisselkontakt hebben (hebben de meeste) kun je het maken.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Shiptronic

Overleden

Op 8 april 2014 10:31:12 schreef Toeternietoe:
Hoe heb je het nu gemaakt?
Post je schemaatje hier.
Welke komponenten (merk/type) heb je gebruikt?

Deze staan ook nog open

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
DE OLDE

Overleden

Op 8 april 2014 11:56:30 schreef Toeternietoe:
Moeten we het helemaal voor je gaan maken?
dan wil ik ook je cijfer op mijn lijst hebben.

Nee zo werkt dat hier niet, dat is niet de bedoeling.
Je moet er zelf ook van leren, dan heb je er ook meer aan.

Maar laat ik je even op weg helpen.
Met 2 vertraagd opkomende tijdrelais die een wisselkontakt hebben (hebben de meeste) kun je het maken.

Ik had niet gezien dat het schoolsectie was, heb ik wellicht reeds te veel informatie verstrekt, hoewel het komt geloof ik niet over. Als het over een jaar nog niet opgelost is zullen we het gezamelijk maken :)

Wat Lefert levert, levert anders geen mens.

Ik heb dit draadje volgens mij ook niet goed neer gezet zie ik nu , ben namelijk een beetje te oud om nog naar school te gaan.
Kan je een draadje verplaatsen?

Ik heb laatst wat oude relais mee gekregen van het bedrijf waar ik voor werk waar ik thuis graag mee hobby (carnavalswagen)

verder weet ik niet hoe ik een schema hier moet uploaden.

Ik heb het nu met een on en een off delay gemaakt, ik heb van de on delay een verbreker in de lijn van de off delay gezet en een maker van de off delay in de lijn van de on delay gezet. Hij werkt nu wel maar echt soepel gaat het volgens mij niet.

toeternietoe: wordt leraar zou ik zeggen

Henry S.

Moderator

Op 8 april 2014 16:37:28 schreef brabander10:
Ik heb dit draadje volgens mij ook niet goed neer gezet zie ik nu , ben namelijk een beetje te oud om nog naar school te gaan.
Kan je een draadje verplaatsen?

Dat lijkt me hier niet het geval, en ik heb een paar redenen daarvoor, dit blijft daarom voorlopig in Schoolvragen staan.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

toeternietoe: wordt leraar zou ik zeggen

En daar ben ik dan weer te oud voor.

Je gebruikt Engelse termen voor dingen waar al heel lang heel goede Nederlandse termen voor zijn.
Dus zo oud zul je wel niet zijn.

Ik heb je een voorzetje gegeven, maar inderdaad met een vertraagd op (delay on) en een vertraagd afvallend tijdrelais kun je het ook maken.
Er zijn meer mogelijkheden.....

Het werk nu geef je aan, maar waarom denk je dan dat het niet soepel gaat?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)