Aanzetkoppel berekenen

Hallo iedereen,

Ik heb op school laatst een practicum les gehad over verschillende aanzetmethoden voor een KA-motor. Nu moet ik daar een aantal vragen over beantwoorden en bij één vraag kom ik er echt niet uit.

Vraag:
Hoe groot is het aanzetkoppel als de aanzetspanning verlaagd wordt tot 40% van de nominale spanning? (Ik geloof dat dit betrekking heeft tot de aanzetmethode met de softstarter.)

Kenplaatgegevens:
P = 4 kW cosφ = 0,84
U = 400V (in driehoek) I = 8,3 A
n = 1445 omw/min f = 50 Hz

Tevens zijn de volgende zaken bekend: Maanzet= 2,2 Mnom en Mmax = 2,5 M nom
Aanzetstroom bij directe aanzet is 6 x Inom en P = 2.π.n.M

Mijn idee was om het vermogen uit te rekenen dat je hebt als je 40% van de nominale spanning gebruikt en dan simpelweg de laatste gegeven formule in te vullen om het koppel daaruit te krijgen. Het vermogen wil ik dan berekenen met de formule: P = UL.IL.cosφ.√3

Maar... voor UL in de formule neem ik dan 40% van 400V, wat volgens mij de fasespanning is, of juist van 690V, de lijnspanning (oftewel wat is nou eigenlijk de nominale spanning)? En als ik dit eenmaal heb hoe kom ik dan aan de juiste stroom: is dit ook gewoon 40% van 8.3 A of zit ik er dan compleet naast?

Unom = wat je eraan legt ;)

Ben er al eventjes uit maar wat is die M???

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

M is koppel.

Ik denk dat je op de verkeerde weg aan het zoeken bent Runne. Het uitgaand vermogen is, zoals jij zegt, P = 2.π.n.M

Wat is de omloopsnelheid n bij aanzetten?

Ik denk dat ik het heb opgelost. Ik lees namelijk net een stukje over de netspanning bij draaistroommotoren en kort gezegd staat er dat het koppel en de spanning tot elkaar in verhouding staan, namelijk: T :: U2

Als ik nu het volgende uitreken: 40% van 400 V = 160 V
Eerder had ik al aan de hand van de formules P = 2.π.n.M en Maanzet= 2,2 Mnom het aanzetkoppel bij de directe aanzet berekend (dus zonder startmethode). Dit was 58,1 Nm. Als ik nu de verhoudingen uitreken krijg ik: 58,1 / 4002 = x / 1602 en dan uiteindelijk x = 9,3 wat volgens het antwoordenmodel juist is.

Wel bedankt dat jullie de tijd en moeite hebben genomen om hier over na te denken en erop te reageren. Ik heb trouwens ook nog gekeken of ik de omloopsnelheid kon vinden, maar ik heb alleen maar waardes die vrijwel overeen komen met de 1445 omw/min die gegeven was. Toch ben ik wel nieuwsgierig wat ik hiermee had kunnen doen als we dit wel gemeten hadden. Zou je dat nog willen uitleggen Hagdos?

Ik neem aan dat aanzetten opstarten vanuit stilstand is, toch?

De snelheid van een motor bij stilstand is 0, dus het uitgaand vermogen is 0. Dat maakt het rekenen met vermogens heel ingewikkeld.

@Hagdos, kunt u mij verklaren waarom het uitgaande vermogen 0 is als het toerental 0 is.

In het vorige topic schreef u dat ook al en ik heb dat toen eens opgezocht maar overal staat er dat het uitgaande vermogen = het statorvermogen min de verliezen (ijzer...)
Nergens in de formules staat het toerental vermeld en volgens mij is dat dus niet van toepassing, of mis ik iets?

LDmicro user.

Het mechanisch vermogen wordt bepaald door het toerental maal het koppel. Is het koppel 2 nm en het toerental 3 rad/sec dan is het vermogen 2nm * 3rad/sec = 6W.

Is het toerental nul, is het (mechanisch) vermogen nul.

Jou formule waar het toerental niet in voorkomt klopt vast ook. Bij stilstaande motor gaat AL het electrisch vermogen in de verliezen zitten.

Stel ik heb een motor die 200A kan hebben. Zijn interne weerstand is 10 mOhm. Dan komt er dus bij 2V 200A te lopen. Maar zijn nominale spanning is iets van 20V. Die zal dus bij nominale belasting bij het nominale toerental dus 200*20V = 4kW aan electrisch vermogen gebruiken en daarvan 90% mechanisch afleveren en 10% aan koper verliezen hebben (de andere verliezen even buiten beschouwing latend).

Zet je er ineens 20V op, gaat er 2kA lopen, en het volledige vermogen van 40kW is verlies. Wel zal ie een fors koppel ontwikkelen, zodat als het goed is het toerental niet lang nul blijft....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ok, heb nu ook de formule gevonden van Pem (electromechanisch vermogen), s(lip)= (Ns-Nr)/Ns

Pem= (1-s)*Protor.

Dus als de slip 1 is of 100% dan is de uitkomst 0.

LDmicro user.